به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۱۳ ساعت ۱۷:۳۳
کد مطلب : ۱۲۹۴۵۰

وعده های انتخاباتی در ترازوی نقد

گروه سیاسی: تبلیغات انتخاباتی 6 نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در جریان است و بستر برای نقد و بررسی شعارهای نامزدهای انتخاباتی فراهم؛ در چنین فضایی وعده های انتخاباتی نامزدها به محک نقد و بررسی مسوولان و تحلیلگران گذاشته می شود.
 
به گزارش ایرنا، نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات، تکاپوی انتخاباتی نامزدها را افزایش داده است. 6 نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری حدود پانزده روز دیگر زمان دارند تا اهداف و برنامه های خود برای اداره کشور را برای مردم معرفی کنند؛ پویشی که از هم اکنون آغاز شده و نامزدها در قالب برنامه های تبلیغاتی صدا و سیما، سفرهای استانی، نطق های انتخاباتی و ... در جهت اقناع مردم به رای دادن به خود تلاش می کنند؛ مهمترین خبرهای انتخاباتی در روزهای گذشته به تکاپوی تبلیغاتی نامزدها و اظهارات آنها اختصاص یافته است. این گزارش تازه ترین تحولات انتخاباتی رد روزهای گذشته رابررسی کرده است.

**روحانی و جهانگیری و دفاع از عملکرد دولت
«حسن روحانی» رییس جمهوری روز گذشته در مراسم آغاز تولید انبوه دو خودروی دناپلاس و پژو 2008 گفت: «به مردم دروغ نگفته‌ایم و دروغ نخواهیم گفت. زبان ما برای عذرخواهی و بیان حقایق دچار لکنت نمی‌شود. معتقد نیستیم که باید حکومت کنیم و مردم به حرف ما گوش کنند.» «اسحاق جهانگیری» معاون اول روحانی و نامزد ریاست جمهوری هم شب گذشته در برنامه تبلیغاتی خود در شبکه یک سیما با اشاره به فراز و فرودهای حرکت کشور در مسیر توسعه از زمان جنگ تاکنون ، مردم را به انتخاب درست و آگاهانه دعوت کرد. جهانگیری با اشاره به گام های بلندی که کشور در زمان اصلاحات به سمت توسعه برداشت و وقفه هایی که در دوره مدیریت دولت پیشین در این مسیر ایجاد شد، از بهبود شاخص های اقتصادی و سیاسی در دولت یازدهم گفت و از برنامه های جدی دولت برای تداوم این روند خبر داد.

مهمترین بخش های سخنان جهانگیری از این قرار است: «پلاسکو در عرض چند ثانیه ریخت، چند سال طول می کشد تا ساخته شود؟ ماشین اقتصاد کشور از دره خارج شده، ولی این ماشین تخریب شده بود. چرخ نداشت، نیاز به تعمیرات داشت. الان این ماشین در مسیر توسعه است. تورم را از ٤٠ درصد به 6.8 درصد رسیدیم. رونق اقتصادی و رشد اقتصادی آغاز شد.
جهانگیری گفت : رونق شروع شده و رشد اقتصادی بالا رفته، فضای بین‌المللی بهبود یافته و تیم قوی هسته‌ای شکل گرفت، ما ایران‌هراسی را به ایران‌دوستی تبدیل کردیم و ریسک‌های مهمی را از کشور دور کردیم، دنیا عاشق کارکردن با ایران شده‌اند. ‌به بهانه تحریم چه فسادها که در این کشور روی نداد. چرا آمریکا اصرار دارد به ما هواپیما بدهد و مُصر هستند فروش بویینگ رسانه‌ای بشود. آنها جایگاه ایران را می‌دانند.

‌ایران متعلق به همه ایرانیان است. زنان مظلوم‌ترین قشر هستند. نه حرمتشان و نه حقوقشان رعایت می‌شود. در کجای دنیا نیمی از جامعه یعنی زنان در اقتصاد حضور ندارند؟ در این دولت سفیر و فرماندار زن داریم.‌با شفافیت کامل مسئولین موافقم، اما خانه‌های همه مسئولین اعم از سران سه قوه و نیروهای مسلح باید نشان داده شود کجا زندگی می‌کنند. ‌از برنامه‌های دولت آینده این است که گردشگری و استارت‌آپ‌ها در ایران توسعه یابد. امنیت دانشگاه و حرمت دانشگاه و استقلال دانشگاه باید به صورت جدی رعایت شود. دنیا نوکر ما نیست، هر چه تولید کردیم از ما بخرد، نیاز به دیپلماسی فعال است. مردم خانواده ما هستند.

**قاطعیت رئیسی در ایجاد یک میلیون شغل و افزایش یارانه
«سید ابراهیم رئیسی» تولیت آستان قدس رضوی روز گذشته در جمع مردم همدان گفت: ما می گوییم کسانی که فرار مالیاتی می کنند باید بیایند و مالیات خود را پرداخت کنند تا ببینیم این کمبود منابع از کجا به وجود می آید. سه برابر شدن یارانه دهک‌های پایین کاملا امکان دارد آن هم با همین بودجه فعلی. رئیسی در جمع مردم سنندج هم گفت: آقایانی که می گویند نمی‌شود با بودجه فعلی یک میلیون کار ایجاد کرد، چطور خود را دوباره در معرض رای مردم قرار داده‌اند؟ شما که می‌گویید نمی‌شود و نمی‌توانید. ما اگر ریخت و پاش‌ها را در کشور کنار بگذاریم به خدا می‌شود بسیاری از مشکلات کشور را حل کرد.
«منصور کتانباف» رییس ستاد انتخاباتی قالیباف در خوزستان هم با تاکید بر وعده شهردار تهران در ایجاد پنج میلیون شغل، گفت: در رأس برنامه‌های قالیباف اشتغال و ایجاد پنج میلیون فرصت شغلی مطرح است که تحقق این امر یعنی ایجاد پنج میلیون فرصت شغلی، در برنامه ششم توسعه نیز پیش‌بینی شده است.

**حمایت قاطع اصلاح طلبان از روحانی
«محمدرضا عارف» رئیس فراکسیون امید در دیدار جمعی از مدیران مسئول رسانه‌ها گفت: مردم دیگر فریب وعده‌های دروغین را نخواهند خورد. شرایط به گونه‌ای است که به ما اجازه هیچگونه اشتباهی را نمی‌دهد. عدم مشارکت حداکثری مردم در انتخابات یعنی بازگشت به دوران هشت ساله گذشته. یکی از روزنامه های اصلاح طلب در این خصوص نوشت: دیروز بار دیگر بر حمایت قاطع اصلاح‌طلبان از روحانی تاکید شد؛ حمایتی که مدت‌هاست عیان شده و تردیدی در آن نیست. شاید تاکید مجدد روز گذشته رئیس فراکسیون امید برای آن بود که برخی از مخالفان اصلاحات سعی در القای حمایت اصلاح‌طلبان از جهانگیری داشتند. روز گذشته محمدرضا عارف در دیدار جمعی از مدیران مسئول رسانه‌ها با بیان اینکه اصلاح‌طلبان با اجماع اعلام کردند نامزد نهایی آنها روحانی است و پای این موضع خود تا پایان رقابت‌های انتخاباتی ایستاده‌اند و از آن کوتاه نخواهند آمد، گفت: مردم دیگر فریب وعده‌های دروغین را نخواهند خورد و اجازه نمی‌دهند فردی با شعارهای عوامفریبانه در رأس امور اجرایی کشور قرار بگیرد.
در همین ارتباط، «محمدرضا خاتمی» نایب رییس مجلس ششم در گفت و گو با یکی از رسانه های داخلی درباره این‌که چه تضمینی برای همراهی دولت دوم روحانی و اصلاح‌طلبان وجود دارد، گفت: تضمین این مسأله، خود ما هستیم. اگر روحانی ابقا نشود، وضعیت کشور از دوران احمدی‌نژاد هم بدتر هم خواهد شد.

**حمایت جامعه مدرسین از رئیسی
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور پیامی در خصوص معرفی کاندیدای اصلح در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، از حجت الاسلام رئیسی حمایت کرد.

**نامزد نهایی اردوگاه اصولگرایان کیست؟
«سیدحسین نقوی حسینی» سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی در گفت و گو با یکی از رسانه های داخلی، کناره‌گیری قالیباف و رئیسی به نفع یکدیگر را منوط به اقتضائات روزهای منتهی به برگزاری انتخابات دانست و گفت: درحال حاضر این دو کاندیدای مورد حمایت جمنا با برنامه و هماهنگ با یکدیگر به فعالیت‌های انتخاباتی می‌پردازند.
به گفته حسینی، توجه به اینکه مهم رای‌آوری این دو کاندیداست، شاید تا دو هفته آینده شرایط اقتضا کند یک نفر بماند و بقیه از او حمایت کنند. این احتمالات از سوی اصولگرایان در حال بررسی است. قطعا اگر نتیجه نهایی کنار رفتن یکی به نفع دیگری باشد این کار رخ می دهد. تحلیل بر آن است که رقابت بین سه کاندیدا ادامه پیدا می کند و انتخابات به مرحله دوم کشیده می‌شود.

** واکنش رئیس سازمان بهزیستی به وعده های انتخاباتی برخی نامزدها
«محسنی بندپی» معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی در گفت و گو با ایرنا خواستار حفظ حرمت قشر ضعیف از سوی نامزدها در جریان تبلیغات انتخاباتی شد و گفت: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در شعارهایشان حرمت قشر ضعیف جامعه را حفظ کنند و دستاویز تبلیغات خود قرار ندهند به گفته بندپی، گاهی وعده ها هیچ ضمانت اجرایی ندارد و با توجه به اینکه هیچ محل درآمدی برای پرداخت مشخص نشده، این نگرانی وجود دارد که برخی به دنبال جلب رای از تنگناهای مالی قشر کم بضاعت جامعه هستند
مستمری مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد در دولت تدبیر و امید به 3 برابر افزایش یافت و جای تعجب است که هنوز برخی نامزدها از این موضوع بی اطلاع هستند و شعار آن را سر می دهند. در دولت یازدهم توجه به آسیب های اجتماعی به صورت ویژه، دیده شد و گسترش اورژانس های اجتماعی به عنوان یک راهبرد در برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار گرفت.

**دانشگاه ستاد انتخاباتی نیست
«علی اکبر ولایتی» رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم تودیع و معارفه سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان و اساتید مانند همه مردم در سرنوشت کشور شرکت می‌کنند اما دانشگاه پایگاه این کاندیدا یا آن کاندیدا نخواهد بود. وی در ادامه اظهار داشت: دانشجو به عنوان یک فرد فرهیخته در کشور باید در سیاست بیشترین فعالیت را داشته باشد اما این به این معنی نیست که دانشگاه ستاد نامزدهای انتخاباتی باشد.

**نقد وعده های یارانه ای از دید مسوولان و نامزدها
«محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت در نشست خبری خود با رسانه ها گفت: یارانه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که مستمریشان به طور متوسط 71 هزار تومان بود به 240 هزار تومان افزایش یافت یعنی 3.4 برابر که این در فروردین اجرا شد. وی افزود: اینکه از سوی عده‌ای گفته می‌شود یارانه افراد تحت پوشش دو یا سه برابر اضافه شود باید بگوییم که این 3.4 برابر افزایش یافته و علی‌البرکت‌الله هم برای آن گفته شد یعنی آنها که مستمری می‌گرفتند یارانه‌شان هم افزایش یافته است. حالا باید پرسید که منظور از افزایش یارانه افراد کم درآمد چیست و اینکه منظور این است یارانه همه افراد افزوده شود؟ که این افزایش با توجه به شرایط موجود امکان‌پذیر نیست؛ چرا که باید قیمت حامل‌های انرژی را زیاد کنیم.

«سید مصطفی هاشمی‌طبا» نامزد ریاست جمهوری هم در رادیو ایران گفت: ایران از داخل و توسط خودمان به صورت آگاهانه و ناآگاهانه از طریق افراد سودجو و یا کسانی که ناآگاهانه در پی تامین معیشت خود است تهدید می‌شود. باید قانون بانک‌ها و بانکداری اسلامی اصلاح شود تا بتوان ایجاد اشتغال کرد. اینکه برخی‌ها به سه برابر شدن یارانه یا نوع دیگر از پرداخت‌ها قول می‌دهند، غیرممکن است. «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان هم در گفت و گو با یکی از رسانه های داخلی با تاکید بر حضور همه مردم در پای صندوق‌های رای از تمامی سلایق گفت: نوع انتخاب مردم مشخص می‌کند کشور در چهار سال آینده در چه مسیری حرکت خواهد کرد.

ظریف در گفت و گو با یکی از رسانه های داخلی، با بیان این‌که زمان به میوه نشستن تلاش‌ها در چارچوب برجام به تدریج فرا می‌رسد گفت: برای تداوم اقتدار ایران نیاز است سیاست‌های چهار سال گذشته ادامه یابد. وی با بیان این‌که برای تداوم اقتدار و حضور عزت‌مندانه ایران در صحنه بین‌المللی و تداوم سیاست تعاملی ایران در عرصه جهانی همراه با حفظ عزت و کرامت ایرانی نیاز است سیاست‌های به کار گرفته شده در چهار سال گذشته ادامه پیدا کند، گفت: تداوم چنین روندی نیاز امروز کشور و اقتصاد میهن عزیزمان است. سال‌های قبل در کشور از جیب و معیشت مردم برای برخی از شعارها هزینه کردیم، ولی امروز در اثر سیاست‌های دولت یازدهم، سیاست خارجی به کمک معیشت مردم آمده و این نشان‌دهنده تفاوتی است که انتخاب مردم در روز رأی‌گیری می‌تواند بر آینده کشور و معیشت آنها داشته باشد.