به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۸:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۱ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب : ۱۳۰۵۵۴
در گفتگو با اصحاب رسانه مطرح شد؛

ایمان به معجزه رای

ایمان به معجزه رای
گروه سياسي: حضور گسترده مردم پای صندوق های رای مهمترین ثمره انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و شوراهای شهر و روستای پنجم بود. حضوری که به باور بسیاری از فعالان رسانه از امتداد اعتماد مردم به نظام و کشور حکایت داشت.
 
 به گزارش ايرنا، انتخابات بار دیگر آوردگاه حضور و عرصه ظهوراراده مردم در نظام جمهوری اسلامی بود. حضوری آگاهانه که در برهه کنونی امنیت، آرامش، عزت ملی و ثبات اقتصادی و سیاسی در ایران را فزونی بخشید و به سرمایه ای سترگ برای آینده کشور تبدیل شد. رویداد پرشکوه حضور مردم در پای صندوق های رای بسترها و دلایل تاریخی، روانشناختی و جامعه شناسی گسترده ای دارد. از دیگر سو این حضور گسترده در پای صندوق های رای هم در عرصه خارجی و هم در عرصه خارجی پیام های پرشمار داشته و خواهد داشت و زمینه ساز مطالبات و انتظارات آینده از رییس جمهوری منتخب خواهد بود. برای بررسی بسترها و پیام های این رویداد پرشکوه و انتظارات قشرهای مختلف مردم به ویژه اصحاب رسانه و روزنامه نگاران، گروه پژوهش و تحلیل خبری با «منصور قنواتی» و «جعفر محمدی» و « محمد صادق جنان صفعت» به ترتیب مدیران مسوول روزنامه بهار ، پایگاه خبری عصر ایران و فعال رسانه ای گفت و گو کرده است.

**دلایل حضورپر شکوه از حراست نظام تا عبرت از گذشته
بررسی دلایل حضور آگاهانه مردم پای صندوق های رای مهمترین وظیفه اهالی رسانه در ایام پس از انتخابات است. قنواتی درباره دلایل حضور گسترده مردم پای صندوق های رای به ایرنا گفت: درباره دلایل حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای می توان به چند عامل اشاره کرد. سال هاست که در ایران انتخابات به صورت دو یا سه قطبی برگزار می شود. همین موضوع برای مردم انگیزه مضاعف ایجاد کرده تا برای انتخاب نامزد نزدیک به گرایش سیاسی خود در این رویداد حضور حداکثری داشته باشند. در حقیقت رقابت واقعی که در دو دهه اخیر بر روح انتخابات حاکم شده است، انگیزه مردم برای مشارکت گسترده را افزون تر کرده است.
در مورد خاص انتخابات دوازدهم، با انصراف دو نفراز نامزدهای انتخابات عملا باز دو قطبی در صحنه انتخابات به وجود آمد که محرک حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای شد. عملکرد دولت یازدهم را هم می توان یکی از دلایل حضور گسترده مردم در روز رای گیری دانست. دولت اول آقای روحانی توانست طبقه متوسط شهری و حتی طبقات روستایی و کسانی را که از لحاظ اقتصادی ضعیف بودند به خود جذب کنند. نباید فراموش کرد که در هشت سال قبل از آقای روحانی، سیاست فقرزایی شدیدی بر کشور حاکم شد که روستایی و شهری، غنی و فقیر نمی شناخت. مردم از نامشخص بودن وضیعت معیشتی خود در رنج بودند.
دولت آقای روحانی در چهار سال گذشته سیاست تثبیتی در حوزه اقتصادی پیش گرفت که ریشه در رویکرد بین المللی دولت داشت. با جایگزین شدن نیروهای کارآمد مدیریتی در حوزه اقتصادی، طیف های وسیعی از جامعه دوباره جذب گفتمان آقای روحانی شدند.
قنواتی افزود: از دیگر دلایل حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای را می توان به نوع رفتار برخی نامزدها در مناظره ها و ایام تبلیغات اشاره کرد. متاسفانه برخی کاندیداها رویکرد خوبی پیش نگرفتند. در این مناظره ها چهره مظلوم دولت و آقای روحانی بیشتر برای مردم نمود پیدا کرد و یکی از دلایل حضور گسترده مردم هم حمایت از دولت بود. در این انتخابات مشخص شد که مردم با شعارهای دهن پرکن، تحریم انتخابات و تشکیک در کارآمدی حضور مردم، از صحنه کنار نمی روند. مردم فهمیده و باور کردند که حضورشان پای صندوق رای در زندگی ابتدایی و شهروندی آنها تاثیر خواهد داشت و به همین دلیل پای صندوق های رای حاضر شدند.

جعفرمحمدی هم درباره حضور حداکثری مردم در انتخابات معتقد است: علت اصلی این حضور گسترده این بود که مردم به این نتیجه رسیدند که در این انتخابات قرار نیست تنها یک رییس جمهور انتخاب شود، بلکه قرار است راه آینده کشور را انتخاب کنند، به همین جهت انتخابات 29 اردیبشهت یک انتخابات استراتژیک بود، انتخاب یک گفتمان و راه. درگذشته ای نه چندان دور مردم شاهد نوع خاصی از گفتمان و نتیجه آن گفتمان در جامعه و زندگی روزمره خود بودند.گفتمان شعارمحور و تقابل با دنیا و تحجر بر کشور حاکم بود. در دولت اول آقای روحانی گفتمان اعتدال و تعامل و تعقل محوری به جای گفتمان تقابل در کشور نهادینه شد.
محمدی در ادامه به تجربه گذشته مردم اشاره کرد و گفت: گفتمان خود محوری جای خود را به گفتمان مردم محوری داد، مردم تجربه های تلخ قبل از سال 92 و تجربه دوران چهارسال گذشته را داشتند در این انتخابات فرصت مقایسه ای بین دو گفتمان به وجود آمد و مردم برای تداوم راه موجود به میدان آمدند. حضور مردم و رای به اقای روحانی به عنوان نماد این گفتمان ها؛ رای به اعتدال بود. در این دوره شاهد تخریب گسترده گفتمان اعتدال از سوی رقیب بودیم و نیز مردم با بالاترین حجم وعده های مالی و توزیع پول روبرو بودند، ولی به رغم همه این موضوعات مردم در صحنه حضور یافتند و به گفتمان اعتدال رای دادند.

جنان صفت هم در باره دلایل حضور مردم در پای صندوق های رای گفت: جامعه ایرانی اعم از نخبگان و مردم و طبقه متوسط به ابن نتیجه رسیده اند که باید از منافذ و روزنه های موجود برای رسیدن به حقوق خود استفاده کنند. یکی از حقوق مردم که در قانون اسااسی به رسمیت شناخته شده است، حق رای آنها برای انتخاب بالاترین مقام اجرایی است. مردم ایران به این حد از شعور و بلوغ سیاسی رسیده اند که از این حق خود برای بهتر شدن زندگی و معیشت خود استفاده کنند.
با انتخاب آقای روحانی در سال 92 مردم مشاهده کردند که بخشی از مشکلات آنها به ویژه آن دسته از مشکلاتی که بر اثر تحریم ها بر زندگی هایشان سایه افکنده بود رفع شد. مردم در انتخابات روز گذشته به این نتیجه رسیدند که می توانند از ظرفیت دولت روحانی بازهم استفاده کنند، از سوی دیگر فراموش نکرده اند که در سال های گذشته با عدم مشارکت مردم در انتخابات، سال های سختی از نظر معیشت و اقتصاد بر جامعه ایران گذشت.

**پیام حضور مردم در عرصه داخلی و خارجی
حضور مردم در انتخابات در عرصه های داخلی و خارجی حاوی پیام و نشانگر ویژگی های اجتماعی مردم ایران است. قنواتی درباره پیام های این حضور به ایران گفت: حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای چندین پیام در عرصه داخلی و خارجی داشت. در عرصه داخل کشور این حضور و این انتخاب نشان داد که جامعه ایران به مدد گسترش شبکه های اجتماعی و افزایش دانش و آگاهی خود؛ دیگر فریب شعارهای و شانتاژهای پوپولیستی و عوام فریبانه را نمی خورند. دیگر پیام این حضور برای جریان شکست خورده در انتخابات بود، این جریان باید در گفتمان درونی خود بازنگری کند و با جامعه و به ویژه قشر جوان ارتباط شفاف تروتنگاتنگ تری داشته باشند. در آینده همه جریان های سیاسی باید به این شعور سیاسی برسند که در جهان کنونی با پوپولیسم نمی توان بر اذهان و افکار عمومی تاثیر گذاشت. پیام دیگر حضور مردم این بود که جامعه ایران به سطحی از آگاهی و بلوغ سیاسی رسیده است که انتخابات را راهکار اصلی برون رفت از مشکلات موجود می دانند.در عرصه بین الملل نیز این حضور گسترده به تضمین امنیت کشور کمک بزرگی کرد. این گستردگی حضور پیام بزرگی برای کشورهایی است که با ایران به نوعی زاویه دارند و اعلام این موضوع است که نظام سیاسی ایران دارای پشتوانه قوی مردمی است و نمی توانند ایران را از معادلات منطقه ای و جهانی خارج کنند.

ادامه جریان اعتدال مهمترین پیام مردم از حضور گسترده در انتخابات از دیدگاه محمدی است. مدیر مسوول عصرایران می گوید: مردم ایران به صورت واضح در این انتخابات پیام دادند که خواهان ادامه گفتمان اعتدال و زندگی عادی و مسالمت آمیز در داخل و خارج کشور هستند. پیام این حضور احترام به رای اکثریت بود و اعلام این که اکثریت حضور یافته در پای صندوق های رای مستاجران که نه سهامداران عمده کشور هستند. در عرصه بین المللی پیام مردم پیام تعامل بود. اعلام دوستی و درخواست تعامل و دوستی با جهان بود. اعلام اینکه ملتی صلح طلب و اهل مدارا با جهان خواهان ارتباط است. این حضور قطعا جایگاه بین المللی ایران را نیز تقویت خواهد کرد چرا که هم میزان مشارکت بالا بود و هم پیروز این مشارکت گفتمان اعتدال.

جنان صفت پیام انتخابات ایران را به دو دسته تقسیم کرد و افزود: دسته اول این پیام ها داخلی و سلبی بود. مردم رای دادند تا برخی از اتفاقات تکرار نشود. پیام مهم این بود که مردم دوباره به وعده های غیراجرایی اعتماد نخواهند کرد. تعامل با دنیا در قالب برجام برجام و مهار تورم دو کار اساسی و دستاورد بزرگی بود که آقای روحانی برای مردم ایران انجام داد و حضور مردم در پای صندوق های رای این پیام را داشت که دولت به این کارها ادامه دهد. دسته دیگر پیام های خارجی این حضور بود که مردم ایران اعلام کردند دولتی را انتخاب کرده اندکه دنبال درگیری و تقابل با دنیا نیست.

**پایان انتخابات، آغاز مطالبات
موضوع مطالبات و انتظاراهای مردمی که پای صندوق های رای حضور یافتند و به رییس جمهوری منتخب رای دادند، مهمترین محور پس از انتخابات است. قنواتی مدیر مسوول روزنامه بهار در این باره معتقد است: در بحث انتظارات از رییس جمهوری منتخب، سطح توقعات متفاوت است. شاید من روزنامه نگار خواسته های متفاوتی با قشرهای دیگر مردم داشته باشم یا یک هنرمند توقع دیگری داشته باشد اما آنچه در لایه های گسترده جامعه به عنوان دغدغه و انتظار مطرح است موضوع تداوم تثبیت و رشد اقتصادی و برون رفت کامل از رکود و تورم است. اولویت نخست رییس جمهوری منتحب هم همین برون رفت از رکود و افزایش سطح تعامل با دنیا باید باشد. مطالبه دیگر می تواند در بحث سیاسی و فرهنگی باشد. یکی از مهمترین دلایل تشویق مردم به حضور در صحنه انتخابات هنرمندان و قشرهای فرهنگی بودکه این قشرها هم از رییس جمهوری منتخب انتظاراتی دارند. در بحث سیاسی هم بدنه جامعه از رییس جمهوری انتظار دارند وعده های مدنی و سیاسی را در اولویت کاری خود قرار دهند.

محمدی هم بازشناسی مطالبات را نخستین اولویت آقای روحانی در چهار سال دوم دانست و گفت: اولویت نخست آقای روحانی باید بازشناسی مطالبات گفتمانی باشد که آن را نمایندگی می کند. مطالباتی که تنها اقتصادی نیستند، مطالبات اجتماعی در حوزه آزادی های مدنی. منشور حقوق شهروندی که در دوره قبل تدوین شد؛ در دوره دوم لازم است که آقای روحانی به پشتوانه این حضور مردم آن را به مرحله اجرا درآورد.
جنان صفت هم درباره مطالبات جامعه از رییس جمهوری منتخب گفت: انتظار بسیار مهم جامعه ایران از دولت این است که شکاف طبقاتی، فساد اداری و اقتصادی موجود در کشور را با استفاده از سازوکارهای موجود کاهش دهد، دولت منتخب جدید را کارآمدتر، جوان تر و چاپک تر کند.