کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آیین‌نامه اخلاق حرفه‌ای بهارنيوز

12 تير 1392 ساعت 8:01


پايگاه خبري - تحليلي بهارنيوز که  از اسفندماه 1390 فعالیت رسمي خود را آغاز كرد، همواره سعی در حفظ اخلاق‌ حرفه‌ای رسانه‌ای خود دارد مجددا بر مبانی و اصول مورد عنایت خود اهتمام و آنها را به شرح زیر و فهرست‌وار به عنوان یك میثاق اخلاقی آویزه گوش و فعالیت مستمر خود قرار می‌دهد. تحریریه اين پايگاه خبري- تحليلي، اعم از مدیر مسئول، نویسندگان و خبرنگاران مجموعه معیارهای اخلاقی حرفه‌ای را با توجه به استانداردهای ‌این حرفه، به عنوان اصول اخلاقی خویش تلقی کرده و رعایت آن را به شرح ذیل به عنوان مبانی مشترک حرفه‌ای وظیفه خود می‌دانند.

1-‌ توجه به واقعیات و حقایق در فعالیت‌های روزمره خود و اصل داشتن قانون اساسی، قانون مطبوعات و قوانین موضوعه كشور.

2-‌ رعایت جانب «انصاف» در همه امور صنفی رسانه‌ای خود.

3-‌ رعایت حیثیت، آبرو، حریم خصوصی همه آحاد جامعه.

4-‌ امتناع جدی و همواره از توهین، افترا، تهمت و تخریب اشخاص حقیقی ، حقوقی و شهروندان جامعه.

5-‌ حفظ قوانین و آئین‌نامه‌های حرفه‌ای همچون قانون كپی‌رایت، خودداری از سرقت‌های ادبی، خبری و..

6-‌ مقابله و امتناع جدی با هر گونه باج‌خواهی و سهم‌خواهی و یا باج دادن و خبر فروشی و... در فعالیت خبری و رسانه‌ای.

7-‌ احترام به همه اقوام، مذاهب، خرده‌فرهنگ‌ها، آداب، سنت‌ها، زبان‌ها، احزاب و گرایش‌های متنوع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ...

8-‌ توجه جدی به منافع ملی كشور در انعكاس اخبار و مطالب و مقالات

9-‌ مقابله با پدیده خودسانسوری و توجه به نقش نظارتی رسانه‌ها در رشد و پویایی جامعه.

10-‌‌ احترام ورزیدن به اصول اخلاقی مورد احترام جامعه و دوری گزیدن از فرهنگ موسوم به «زرد» در فضای رسانه‌ای.

11-‌‌ نفی خشونت و خشونت‌ورزی در فعالیت رسانه‌ای و حرفه‌ای خود و توجه و تشویق فرهنگ «تعامل»، «گفت‌وگو» و «مصالحه» در نوشتارها، اطلاع‌رسانی و گفتمان.

12-‌ ترویج فرهنگ «نقد» و «انتقاد» سالم به دور از تخریب و تشویش برای نیل به اهداف نظارتی و سازنده یك رسانه.

13-‌ شرافت شغلی رسانه‌ای را پاس و بر آن اصرار خواهیم داشت.

14- از فشارهای غیرقانونی بر خود نیز نهراسیده و مقابله با این فشارها و زیاده‌خواهی‌ها در چارچوب قانون

15-‌ به تنوع و تكثر اعتقاد داشته و به همه افكار و سلایق موجود در جامعه احترام می‌نهیم.
و...
در پایان بار دیگراعتقاد راسخ داریم كه رسانه واقعی رسانه‌ای است كه اخلاق حرفه‌ای خود را خط قرمز فعالیت خود بداند و خط قرمز ما، همانا حفظ اخلاق متعالی دینی و میهنی‌مان است که آنها را فدای مصلحت‌اندیشی و هرگونه روابط پشت پرده و یا زدوبند نخواهیم كرد؛ انشاءا...







نحوه همكاري تحريري با سايت بهارنيوز
با توجه به حجم بي‌شمار مقالات و كامنت‌هاي ارسالي شما كاربران محترم بهارنيوز، براي انتشار در سايت و همچنين ابهامات، سئوالات و نكات مختلف كه همواره توسط شما عزيزان مطرح مي‌شوند اين صفحه با عنوان«همكاري با بهارنيوز» به امكانات صفحه اول سايت افزوده شده است كه منبعد پل ارتباطي ما تحريريه كوچك بهارنيوز با شما خانواده‌ي «بس‌بزرگ، افتخارآفرين، دوست‌داشتني و عمدتا جوان پك‌اندبش و زلال» يهارنيوز خواهد بود. دستتان را پيشاپيش مي‌فشريم و از دوستي‌‌ و همكاري‌تان، بسياران مفتخريم.
1
همكاري تحريري با بهارنيوز

شما كاربران عزيز اگر دست به قلم هستيد و در باره مسائل مختلف داخلي و بين‌المللي در حوزه‌هاي مختلف (سياست، هنر، ورزش، جامعه، فرهنگ، ادب، هنر و ...) مقالات و يادداشت‌هايي داريد مي‌توانيد براي انتشار در بهارنيوز اقدام نموده و جزو همكاران مجازي تحريريه بهارنيوز باشيد.

مقالات ارسالي كاربران، كه توسط سردبير سايت تاييد و براي انتشار مناسب تشخيص داده شوند به نام خودتان در بهارنيوز منتشر خواهند شد. با توجه به حجم سنگين مطالب دريافتي شما عزيزان، براي اينكه مطلب ارسالي‌تان منتشر شود، مواردي چون: به روز بودن (سوژه‌هاي جديد)، غير تكراري‌بودن، خلاصه‌نويسي، رعايت ادب و اخلاق رسانه‌اي و مسائل حقوقي، كپي‌رايت و همچنين توجه به انشاء و ادبيات خوانا و جمله‌بندي‌هاي قابل فهم براي همگان و ...را حتما رعايت فرماييد.

از ارسال مطالب و نوشته‌هاي احساسي؛ اغراق‌آميز، ستايش و تمجيد نسبت به اشخاص، هتك حرمت نسبت به افراد حقيقي و  حقوقي، مسئولان و چهره‌هاي مختلف (حتي خارجي)، و همچنين عقايد مذهبي، سياسي، قومي و ملي و متوني كه حاوي ادعاهاي غيرمستند حقوقي و قضايي باشد خودداري نماييد. مطالب بايد در نرم‌افزار word تايپ و قواعد فاصله‌گذاري صحيح و ... در متون ارسالي كاملا رعايت شود.

عدم توجه به همه نكات فوق به اضافه حجم بالاي مقالات دريافتي شما عزيزان، عملا امكان ويرايش كلي مطالبي كه حداكثر بيشتر از ۳۰ درصد نياز به ويرايش، اصلاح، حذف و ... داشته باشند غيرقابل انتشار بوده و به همين دليل پيشاپيش بابت عدم انتشار اينگونه‌ مقالات ارسالي‌، پوزش ما را پذيرا باشيد. ضمنا تحريريه سايت در ويرايش، حذف و اصلاح و تلخيص مطالب دريافتي مختار خواهد بود.
متن‌هاي خود را به نشاني info@baharnews.ir ارسال فرماييد.

2
توضيحات ضروري در باره نظرات(كامنت‌هاي) خوانندگان

شما كاربران عزيز سايت‌هاي خبري حتما به خوبي مي‌دانيد كه كامنت‌ها (نظرات) ارسالي بازديدكنندگان پايگاه‌هاي اينترنتي همواره يكي از دغدغه‌هاي مديران و سردبيران سايت‌هاي خبري فعال در ايران بوده و است در عين حال اين بخش همواره براي سايت‌ها دردسر آفرين و چالش برانگيز بوده است. به عبارت شفاف‌تر، مديران و سردبيران سايت‌هاي خبري ملاحظات پيچيده‌اي دارند كه بي‌توجهي به هر كدام از آنها مي‌تواند تبعات بسيار منفي براي موجوديت و تداوم فعاليت سايت‌ها داشته باشد كه نمونه‌هايي از آن را طي چند ساله اخير  شاهد بوديم.

بسياري از كامنت‌هاي منتشره نيز پس از تعديل (به ويژه حذف برخي قسمت‌هاي آنها) روي سايت گذاشته مي‌شوند. ضمن اينكه به دليل افزابش ميزان مراجعه به سايت و تبعا افزابش نظرات، حتي بسياري از نظرات كه نيازمند اصلاح نيز باشند عملا و به دليل وقت گير بودن امكان انتشار پيدا نمي‌كنند. بر همين اساس كاربران محترم بايد شرايط تحريريه و مديريت سايت‌هايي چون بهارنيوز را بيش از اين درك كنند و سطح انتظارات خود را از اين كه هست نيز پايين تر بياورند.

از طرفي، سايت‌هاي (خصوصا مستقل و پرمخاطب) به هيچ وجه نمي‌توانند نسبت به نظرات كاربران بي‌تفاوت باشند و از انتشار آنها خودداري نمايند، زيرا ديدگاه‌ها و نظرات كاربران همواره يكي از جذاب‌ترين و تاثيرگذارترين بخش‌هاي يك سايت خبري محسوب مي‌شود. به همين دليل از شما كاربران عزيز درخواست داريم با توجه و لحاظ نمودن موارد زير نسبت به ارسال كامنت‌هاي خود اقدام نماييد.

۱- كامنت‌ها نبايد حاوي كلمات توهين‌آميز، تحقير كننده و همچنين افترا آميز باشد. اين امر تبعات حقوقي و قضايي دارد و بطور كلي امكان انتشار آنها وجود نداشته و با قانون منافات دارد.
۲- از نظر سياسي، ملاحظات فراواني وجود دارد كه در صورت بي توجهي به آنها امكان انتشار وجود ندارند. (در باره برخي اخبار خصوصا سياسي در مورد مسئولان نيز اصولا كادر ارسال نظرات، از همان ابتداي انتشار خبر يا مطلب، غيرفعال است.)
در اين زمينه خصوصا در باره كامنت‌هاي حمايتي از بسياري از شخصيت‌هاي سياسي و مسئولان، معذوريت‌هايي وجود دارد (براي مثال به دليل وجود سيستم امتيازدهي و لايك زدن در پايين هر نظر به خودي خود حاوي پيام‌هاي خاصي است لذا حتي درج يك نظر حمايتي در برخي اخبار نيز عملا و با همين نگرش غيرقابل انتشار است.) كه اميدواريم كاربران اين نكته را دريافته باشند.
۳- حتي الامكان در باره خبرها و سوژه‌هاي به روز شده كامنت بگذاريد زيرا ميزان مراجعه به خبرهاي قديمي در سايت بسيار كمتر از خبرها و مطالب جديد است. (منبعد و پس از چند روز، كادر ارسال نظرات خصوصا در مطالب پربحث غيرفعال خواهد شد)
۴- كامنت‌ها طولاني نباشند. خلاصه نويسي را مراعات نموده و در باره همان خبر و مطلب نظر بدهيد. نظرات طولاني با تاخير بيشتر منتشر مي‌شوند. ضمنا توجه فرماييد ip‌هاي كاربران توسط نرم‌افزار سايت ديده مي‌شوند كه بيشترين كارآيي آن يافتن نظرات متعدد كاربراني است كه براي يك مطلب يا خبر چندين نظر (آن هم عمدتا همسو و كاملا مشابه) ارسال مي‌كنند! كه تبعا و عموما فقط يكي از نظراتشان درج مي‌شود.
۵- قبل از send كردن، يكبار متن خود را خوانده و ويرايش كنيد تا سريعتر منتشر شود. بسياري از نظرات شما به دليل غلط املايي و انشايي نيازمند اصلاح هستند كه همين امر باعث تاخير در انتشار و يا عدم انتشارشان مي‌شود. ضمن اينكه به دليل افزايش شديد تعداد نظرات دريافتي، درصد عمده‌اي از اين نظرات به دليل تعدد غلط‌هاي املايي حذف مي‌شوند زيرا امكان ويراستاري اين همه كامنت براي مديريت سايت وجود ندارد.
۶- به هيچ عنوان از الفباي فينگليش! (متن فارسي با حروف انگليسي) استفاده نكنيد، ساير كاربران براي خواندن آنها مشكل دارند. پس لطفا ارسال نفرماييد كه پيشاپيش و با عرض پوزش اعلام مي‌كنيم: منتشر نمي‌شوند.

اما چرا بخش‌ ارسال‌ نظرات، پس از مدتي غيرفعال مي‌شود؟

تعدادي از كاربران محترم بهارنيوز با ارسال ايميل‌هايي پرسيده‌اند چرا مدت زماني ارسال نظرات در خبرهاي سايت محدود شده است؟ جهت اطلاع اين عزيزان اعلام مي‌نماييم كه به دليل حجم گسترده و چند هزاري كامنت‌ها (نظرات) روزانه دريافتي شما عزيزان، عملا امكان مديريت و انتشار آن «خصوصا با توجه به حساسيت ويژه‌اي كه روي آنها وجود دارد» براي مديريت سايت مقدور نيست، لذا قسمت كامنت‌هاي هر خبر به صورت خودكار در ساعات اعلام شده در هنگام انتشار آن خبر يا مطلب، غيرفعال شده و امكان ارسال نظرات جديد وجود ندارد، البته در برخي اخبار و مطالب اين زمان تمديد مي‌شود.

همانگونه كه گفته شد علت اصلي اين محدوديت، حجم سنگين نظرات دريافتي است كه مديريت آن واقعا سخت، زمان‌بر و طاقت‌فرساست لذا براي كاهش حجم نظرات بهترين روش را ايجاد محدوديت زماني تشخيص داديم كه در حال حاضر براي مطالب و اخبار منتشره در سال جديد اعمال مي‌شود.
ضمنا در باره برخي اخبار و مطالب سايت نيز به دليل اينكه اصولا امكان درج نظرات ارسالي وجود ندارد از همان ابتداي زمان انتشار آن خبر، قسمت ارسال نظرات غيرفعال مي‌شود كه پيشاپيش و براي چندمين پوزش ما را بپذيريد.

توضيحات اين صفحه به صورت مقطعي تكميل خواهد شد و لينك آن به صورت دائم در كادر مشخصي در صفحه اول قرار خواهد داشت ضمن اينكه بخش نظرات اين صفحه همواره فعال خواهد بود تا نظرات خود را در باره موارد ارتباطي خود با سايت و همچنين بخش كامنت‌ها طرح و پاسخ ما را نيز در ذيل آنها جويا شويد.


کد مطلب: 13278

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/report/13278/آیین-نامه-اخلاق-حرفه-ای-بهارنيوز

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir