به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۱۸ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب : ۱۳۸۰۴۷
در وانفسای جدل‌های لفظی مسئولان؛

«بیکار» جوانانند

طبق آمار رسمی در برخی استان‌ها نرخ بیکاری ۶۰ درصد است
روزنامه بهار: رییس جمهور روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه تهران با همان ادبیات کنایی مشهورش از احضارها گلایه کرد و گفت: «شاید بعضی دستگاه‌ها بیکارند، ناچارند یک عده‌ای را دم به ساعت احضار کنند. یک جناحی از اول انقلاب دیوارش کوتاه ساخته شده است.» این انتقاد تلویحی رییس جمهور با پاسخ صریح ریاست قوه قضاییه همراه شد. آیت الله آملی لاریجانی روز گذشته در نشست مسئولان عالی قضایی در واکنش به آنچه روحانی مطرح کرده بود گفت: «اخیراً برادر بزرگواری گفته است که قوه قضاییه از سر بیکاری دائماً اقدام به احضار افراد می‌کند. این سخنان بسیار کم لطفی است. در پاسخ باید گفت که قوه قضاییه حسب وظیفه اصلی و ذاتی خود اقدام به رسیدگی قضایی و اجرای عدالت می‌کند. قوه قضاییه از سر بیکاری افراد را احضار نمی‌کند. اگر بیکاری وجود دارد این شما هستید که چهار سال کشور را رها کردید و دور برجام سینه زدید گویی کشور کار و مشکل دیگری ندارد.» درباره آن چه این دو رییس قوه خطاب به یکدیگر گفته‌اند بیان چند نکته ضروری است:
 
1ـ همانطور که بارها و در دولت‌های مختلف از سوی رهبر انقلاب تاکید شده است مسئولان ارشد کشور می‌بایست اختلافاتی که با یکدیگر دارند را در جلسات خصوصی حل  و فصل کنند و به جای جدال‌های کلامی بی حاصل ازطریق‌تریبون‌های عمومی این مسائل را در جلسات مشترک به سرانجامی برسانند.  بیان این نوع مطالب به خصوص وقتی با ادبیاتی تند و تنش زا هم همراه باشد باعث نوعی ناامیدی در سطح جامعه می‌شود و ممکن است در اذهان برخی از مردم این چنین بگومگوهایی بیشتر نوعی «جنگ قدرت» تلقی شود و نه تلاش برای حل مشکلات مردم.

2ـ اگر به چند سال قبل بازگردیم و نوع مواجهه مسئولان قوه مجریه و رییس جمهور سابق را با دو قوه دیگر و سایر نهادها و ارکان نظام به خاطر بیاوریم می‌توان گفت که دولت اعتدال با وجود آن که به نسبت دولت گذشته از لحاظ سلیقه سیاسی فاصله‌ای بیشتر با برخی از تصمیم گیران و مسئولان در سایر قوا دارد اما میزان تنش و درگیری‌های لفظی کمتری را نسبت به آن دوران ایجاد کرده است. همین امر نشان می‌دهد که مسئولان دولت در اغلب موارد تمایلی به به ورود به چنین موضوعات تنش زایی نداشته و به همین دلیل می‌توان با نگاهی خوشبینانه‌تر به انتقاداتی که گاه و بیگاه از سایر قوا مطرح می‌کنند نگریست و شاید بتوان با مدارای بیشتری پاسخگوی انتقادات بود.

3ـ شاید بتوان مهمترین نکته در چنین درگیری‌های لفظی را فراموش شدن مشکلات اساسی مردم دانست. همین چند روز پیش بود که یکی از مقامات دولتی از آمار وحشتناک 60درصد بیکاری در برخی از استان‌ها خبر داد. این آمار تکان دهنده که البته برای همگان هم ملموس است نشان از عمق بحران بیکاری، به خصوص در قشر جوان جامعه دارد و می‌توان گفت که آن کسی که بیکار است نه رییس جمهور محترم است و نه ریاست محترم قوه قضاییه و بیکاران واقعی ما مردم هستیم. مردمی که به امید یافتن کاری برای گذران زندگی شان به هر دری می‌زنند اما با وجود تمامی برنامه‌های رنگارنگ دولت برای ایجاد اشتغال خبری از کار نیست.
آری آقایان، بیکاران واقعی ما هستیم نه شما!

4ـ با نگاهی به شرایط کشور در حوزه سیاست خارجی نیز می‌توان این نکته را دریافت که وضعیتِ امروز کشور، وضعیتی نیست که بتوان در آن با ادبیاتی غیر وحدت بخش که سبب تنش و تفرقه خواهد شد با چالش‌ها مواجه شد. واقعیت آن است که امروز، بیشتر از هر زمانی به وحدت نیازمندیم. وحدت بین مردم با مردم، مسئولان با یکدیگر و مسئولان با مردم. این سه وجه اتحاد با چنین درگیری‌های لفظی حاصل نخواهد شد و نمی‌توان انتظار داشت که مردم با مسئولانی که تنش‌ها و اختلاف نظرهای بین خود را به متن جامعه منتقل می‌کنند همراهی کنند. اختلاف نظرهایی که با نگاهی به آن می‌توان به جرات گفت که بخش عمده‌ای از آن هم با گفتگوهای رودرو قابل حل است.

5ـ از زاویه‌ای دیگر شاید ذکر این نکته نیز ضروری باشد که دستگاه‌های گوناگون اجرایی، تقنینی و قضایی کشور می‌بایست توجه داشته باشند که رییس جمهور (فارغ از اینکه چه کسی باشد و متعلق به چه جریان سیاسی) مطابق نص صریح قانون اساسی مسئول اجرای این میثاق ملی است. از همین رو نمی‌توان انتظار داشت که فردی در این جایگاه نسبت به برخی اقدامات که از منظر او خلاف رویه‌های قانونی است انتقادات و اعتراضات خود را مطرح نکند. شاید آن چه در این جا اهمیت دارد نوع بیان این انتقادات از سوی مسئول اجرای قانون اساسی و واکنش سایر قوا و ارکان نظام به این انتقادات است. به نظر می‌آید بازگشت همه به اصول مندرج در قانون اساسی و اجرای بدون تنازل آن و همچنین افزایش سعه صدر بتواند از میزان چنین تنش‌های بی حاصلی بکاهد.

سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۷/۱۸ ۱۶:۱۱
روحانی انتخابات تمام شد. روحانی جوانان بیکار رو دریاب . این حرفا واسه جوونهای بدبخت و فلک زده شغل نمیشه... لطفا سخنرانی رو دیگه بزارین کنار ، سال 5 ریاستتونه. (355830)