به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۸ ساعت ۰۸:۳۲
کد مطلب : ۲۲۹۵۴
نارضایتی از تعدد کارت‌های شناسایی

کارت‌های رنگارنگ، خدمات بی‌آب و رنگ!

گروه جامعه: تا به حال به محتویات جیب خود فکر کرده‌اید؟ همگی ما با تعدادی کارت هوشمند و غیرهوشمند باید از منزل خارج شویم تا در ادارات و بانک‌ها یا مورد شناسایی قرار بگیریم یا اینکه برای انجام خدمات بانکی و دریافت و پرداخت‌هایمان با مشکل مواجه نشویم اما به این موضوع فکر کرده‌اید که وجود این تعداد کارت هوشمند و غیرهوشمند چه ضرورتی دارد و چرا باید برای هر کاری یک کارت مخصوص به همراه داشت؟!
کارت‌های رنگارنگ، خدمات بی‌آب و رنگ!
از موضوع تعداد کارت‌های خوش‌آب و رنگی که همراه خود به این طرف و آن طرف می‌کشیم که بگذریم موضوع تمدید و تعویض کارت‌های قدیمی با کارت‌های هوشمند جدید، موضوع تازه‌ای است که این روزها به دغدغه شهروندان تبدیل شده است؛ موضوعی که علاوه بر هزینه و صرف وقت بسیار در برخی موارد به جریمه تاخیر و امثال آن نیز ختم نشده و باید به دنبال کارت خود در مسیر دفاتر پیشخوان یا پلیس +10 و اداره پست در تردد باشیم.

جالب اینجاست برای تعویض هر کدام از کارت‌های شناسایی ضروری باید شهروندان مبالغ جداگانه‌ای را به حساب‌های گوناگون دولت، پلیس و ادارات مسؤول واریز کنند! تعویض کارت پایان خدمت با کارت هوشمند یا تعویض گواهینامه با گواهینامه هوشمند، تعویض شناسنامه یا تعویض کارت ملی نمونه‌هایی از این قبیل طرح‌هاست که همه‌روزه با اطلاعیه‌های جدید و ابلاغیه‌های هشدارگونه مردم را برای تعویض کارت‌های قدیمی به مراکز پیشخوان یا مراکز پلیس +10 فرامی‌خوانند.

 خداحافظی با کارت‌های قدیمی ملی
در تازه‌ترین مطلبی که در همین راستا منتشر شده است سازمان ثبت‌احوال کشور از توقف صدور کارت ملی قدیمی و صدور کارت ملی هوشمند از بهمن‌ماه سال جاری خبر داده است. محمد ناظمی‌اردکانی، رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اعلام این خبر گفت: سازمان ثبت‌احوال شرایط را برای ثبت‌نام و صدور کارت هوشمند ملی آماده کرده و با توجه به کاربردهای متعدد این کارت و تاثیرات فراوان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن باید شرایط کاربردی کردن آن در تمام دستگاه‌ها فراهم شود.

 کارت‌های هوشمندخدمات بی‌هوش!
این خبر آخرین خبر از اطلاعیه‌هایی از این دست بود که به دنبال طرح تعویض گواهینامه و طرح تعویض کارت پایان خدمت منتشر شده است. جالب اینجاست که در برخی موارد همین هوشمندسازی خود مانع از انجام ساده‌تر کارها می‌شود، به عنوان نمونه کارت‌های پایان خدمت جدیدی که به عنوان هوشمند و الکترونیکی توزیع شده بدون استفاده از دستگاه‌های اطلاعات‌خوان کارایی نداشته و برای مثال برای فهمیدن گروه خونی شخص باید از دستگاه کارتخوان استفاده شود که همین موضوع باعث کاهش کاربرد آن شده است و حتی مراکز پلیس +10 هم به چنین دستگاه‌هایی مجهز نشده‌اند و برای تایید گروه خونی مراجعه‌کنندگان کارت‌های پایان خدمت قدیمی را به کارت‌های جدید ترجیح می‌دهند.

 نماینده مجلس: ساعت‌ها در انتظار بودم
در همین باره عباس صلاحی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید: بنده برای تعویض گواهینامه به مراکز پلیس+10 مراجعه کرده‌ام که غیر از پرداخت هزینه مالی از نظر زمانی و اتلاف وقت هم برای بنده تعویض گواهینامه‌ام بسیار گران تمام شد. به باور صلاحی، تجمیع همه کارت‌های هوشمند در یک کارت واحد کاری شدنی است که می‌تواند مزایای بسیاری مانند تبدیل کارت‌ها به یک کارت واحد آن هم برای همیشه و از طرف دیگر کمک به سیستم‌های استخدام، شناسایی و احراز هویت افراد در ادارات، رای‌گیری و شمارش سریع آرا و مواردی دیگر را به دنبال داشته باشد. صلاحی معتقد است با به کارگیری کارت واحد هوشمند همه اطلاعات افراد در یک مرکز اطلاعاتی ذخیره شده و حتی مراجعات بانکی و انجام امور بانکی و سوختگیری خود را می‌توان با یک کارت انجام داد.

 مجلس کوتاه آمد!
وی درباره طرح این موضوع در مجلس می‌افزاید: سال گذشته در مجلس شورای اسلامی بحث کوتاهی درباره تجمیع کارت‌های شناسایی مطرح شد که مورد پیگیری قرار نگرفت اما به نظر می‌رسد ضرورت دارد دوباره این بحث به جریان افتد. به نظر می‌رسد با توجه به پیشرفت‌های کشور در زمینه خدمات الکترونیک و فناوری اطلاعات تجمیع کارت‌های موجود احراز هویت و حتی کارت‌های بانکی توقع به‌جایی باشد که با توجه به الکترونیکی شدن انواع خدمات دولتی و کاربرد روزافزون این کارت‌های هوشمند نیاز به تجمیع تمام کارت‌هایی که این روزها در جیب شهروندان سنگینی می‌کند احساس می‌شود.

 هنوز توانمندی تجمیع کارت‌ها را نداریم!
اما به باور مجتبی رحماندوست، عضو دیگر کمیسیون اجتماعی مجلس، در حال حاضر هنوز به جایی نرسیده‌ایم که توانمندی تجمیع تمام کارت‌های هوشمند را داشته باشیم، به همین دلیل در حال حاضر با اجبار باید با این وضعیت کنار بیاییم و اجازه بدهیم سازمان‌ها به صورت تدریجی به سمت هوشمندسازی بروند.
مرجع : فارس

معمـــــار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۸ ۱۵:۳۵
هیچگونه خدمتی جهت رفاه حال مردم ارائه نمیشه. فقط به منافع خودش فکر میکنه دولت، هم مالی هم آمار گرفتن و زیر نظر داشتن... (179723)