به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب : ۳۲۱۹۴
از 10 كيلو برنج و... تا پورشه یا مازاراتی!

كشوري‌كه هم سبدکالا دارد هم پورشه‌ومازراتی!

گروه جامعه: در کشوری که برخی‌ برای دریافت سبد کالای اهدایی دولت از نیمه‌های شب‌های سرد زمستانی تا ظهر روز بعد را در صف مي‌ایستند تا بلکه بتوانند سبدی در حد ۱۰ کیلو برنج و یک شیشه روغن دریافت کنند، هستند کسانی که بر ماشین‌های میلیاردی سوار شده در شهر مانور مي‌دهند. ماشین هایی که تنها قیمت جاسوییچی آن ۵/۴ میلیون تومان است!
كشوري‌كه هم سبدکالا دارد هم پورشه‌ومازراتی!
تا اصل را نبینند، قیمت نمي‌دهند. پورشه یا مازاراتی، باید سویچ در دست ببینندت و سرکی هم بیرون مغازه بکشند و ماشین پارک شده را ببینند، تا قیمت بدهند. البته این سیستم بازار آزاد است. آقای تعمیرکار که می‌گوید:" مگه الکیه بگم چقدر می‌شه؟ باید شماره شاسی بدی، ما ایمیل بزنیم کمپانی، آنها قیمت می‌دهند." قطعات پورشه و مازارتی بازار آزاد نه آن که نداشته باشند، اما مغازه‌دارها قیمت‌ها بروز نمی‌دهند. انگار جنس غریبی مطالبه کرده‌ای یا ممنوعه. همه‌شان مي‌گویند: «فقط کارخونه، توی شهر نگرد.» مساله نبودش نیست، تا اعتماد نکنند، لام تا کام حرف نمی‌زنند. یعنی اگر مشتری نباشی و قیمت بخواهی، اصلا حرف نمي‌زنند.

خودروهایی که ضمانتش شکسته می‌شود

پورشه یا مازاراتی، از بدو تولد و هنگام فروش برای خریدار تضمین شده هستند. این گونه نیست که به سرعت نیاز به تعمیر و تعویض قطعاتی داشته باشد، مگر در شرایط خاص. شیوه آن هم این گونه است که برای تعویض هر قطعه، از چراغ گرفته تا قطعات دیگر، مالک با مراجعه به کمپانی و ارایه شماره شاسی، تعیین مي‌کند که به کدام قطعه نیاز دارد. نمایندگی‌های موجود نیز با ارسال ایمیلی، قیمت جنس اصل را از کمپانی گرفته و به صاحب خودرو ارایه مي‌دهند.

اما همین دوره زمانی برای برخی چندان قابل تحمل نیست و یا ترجیح مي‌دهند مشکل را در همین بازار آزاد حل کنند. حتی اگر شده با اجناسی مشابه اصل. البته برخی هم می‌گویند تفاوت قیمت بازار آزاد و کمپانی باعث می‌شود مشتریان رغبت بیشتری به بازار آزاد داشته باشند. البته علتش این است که مثلا در نمایندگی نوع خاصی روغن موتور برای خودرو استفاده می‌شود و نه غیر از آن، اما در بازار آزاد روغن‌های مشابه‌ای می‌ریزند و قیمت‌هایش هم اتفاقا ارزان‌تر است. مشتری‌ها هم بعضی با این قیمت‌ها راضی‌تر و خوشحال تر خواهند بود.

بازار آزاد و قیمت‌های در گوشی

سر تا سر خیابان هم که مغازه رینگ و لاستیک باشد و چراغ و تعمیرگاه، باز هم اسم پورشه و مازاراتی که بیاید، اول یک نگاهی به سر تا پایت می‌اندازند. وقتی بگویی قیمت می‌خواهم آن هم کلی و از همه رقم جنس، تازه صدایشان در می‌آید که نه، نه، اینجا پیدا نمی‌کنی. بعید می‌دونم توی تهران جایی باشه. باید بری نمایندگی‌اش. تازه این‌ها کسانی بودند که تا مورد سوال قرار گرفتند، پرسیدند:" چی می‌خوای؟" بازار آزاد این گونه است. مسعود خان مي‌گوید:" آشنا دارم، اما همین جوری قیمت نمي‌ده. مي‌دونی عین چی مي‌مونه؟ دست گذاشتی روی اصل. نسخه دست گرفتی و توی ناصر خسرو دنبال دارو می‌گردی. طرف نسخه پیچ هم باشه، به همه قیمت نمي‌ده که دست زیاد بشه، مشتری را مي‌بره پیش خودش."

با این حال بازار آزاد قیمت‌هایی را هم دارد. البته با یک نوسان کم و بیش بالا. این بستگی به صاحب خودرو دارد که بخواهد به قول مغازه داران جنس غیر اورجینال و فاک بر خودروی یک میلیاردی‌اش سوار کند یا اصل. مثلا وسیله‌ای مثل کف پایی آن قدر ارزش ندارد که اصل بودنش برای صاحب خودرو مهم باشد. برای همین عموما جنس چینی هم می‌برند. برای همین از ۱۵۰ هزار تومان به بالا هم می‌توان کف پایی پیدا کرد. قیمت بالایش دیگر خیلی بالاست.

مسعود خان، دست‌ها را در جیب کرده و صدا را بم. همین طور که ایستاده، دایم خودش را روی نوک پنجه‌هایش کش می‌دهد و باز برمی‌گردد به حالت قبل. در مغازه او، چهار حلقه رینگ و لاستیک کرورا، از ۶ میلیون تا ۱۷ میلیون تومان در نوسان است. البته مسعود خان تاکید مي‌کند
سرویس کامل پورشه شامل تعویض هواکش، لنت، روغن ترمز، تعویض شمع‌ها، تعویض فیلتر هوا، ۷ تا ۸ میلیون تومان هزینه دارد
که این حداقل قیمت است. آن رینگ و لاستیک ۶ میلیونی طرح اورجینال است و کار چین یا هنگ کنگ. همین رینگ و لاستیک برای کائن ۱۲ میلیون تومان است. پانامرا، در عوض با ۲۰ میلیون تومان هر چهار چرخ و رینگش خوب مي‌چرخد. البته این دیگر چینی نیست. اورجینال و اصل است.

مسعود خان، دایم می‌خواهد با همین چهار عدد حرف را ببندد. می‌گویم حداقل شماره آن آقایی که قیمت‌ها را دارد بدهید، مي‌گوید: "نه خانوم، ناراحت می‌شه. خودم سوال می‌کنم و بهتون می‌گم." حسین که بعدتر همه اطلاعات را بی‌منت در اختیارم قرار مي‌دهد، مي‌گوید: "این واسطه‌ها گاه جنس ۶ میلیونی را دست به دست مي‌کنند و با ۴ – ۵ میلیون افزایش قیمت به دست مشتری مي‌رسانند. پس بهتر است برای حفظ سودشان هم که شده، فروشنده با وارد کننده ارتباطی نداشته باشد. زیرا نبود یا ایراد قطعات اصلی خودرو باعث مي‌شود که ماشین کامل بخوابد، پس مشتری نیاز دارد."

یک جفت چراغ کائن در بازار آزاد ۱۶ میلیون است. البته فروشنده مي‌گوید: "ممکن است قیمت فردا بیشتر از این باشه." هر فلاپ آن را هم از ۵ تا ۶ میلیون تومان قیمت می‌دهد. این فروشنده‌ها همان هایی هستند که مي‌گفتند قیمت نداریم و اصلا بازار آزادی برای قطعات این خودروها وجود ندارد. خیلی از فروشندگان لوازم یدکی که می‌گویند: "اگر طبق زمان بندی، پورشه و مازارتی سرویس شوند، کارشان به تعمیر نمی‌رسد." به هر حال سرویس کامل پورشه شامل تعویض هواکش، لنت، روغن ترمز، تعویض شمع‌ها، تعویض فیلتر هوا، ۷ تا ۸ میلیون تومان هزینه دارد.

قطعات پورشه و مازارتی تنه به تنه هم

حسین خودش وارد کننده است. از خودرو گرفته تا لوازم جانبی. از چین و هنگ کنگ جنس دارد تا ایتالیا و آلمان. مثلا چهار رینگ مازاراتی از ۱۲ تومان دارد تا ۲۲ میلیون تومان. کف قیمت مربوط به همان چین و هنگ کنگ است، اما ۲۲ میلیون تومانی ساخت آلمان است. اتفاقا خیلی هم از آلیاژی که در ساخت آن استفاده شده، تعریف مي‌کند. لاستیک هم از ۳.۵ تا ۷.۵ میلیون تومان در نوسان است. علتش هم مانند همان رینگ است. قیمت‌ها برای پورشه هم همین اعداد است. بالاترین رینگی که برای آن دارد، ۲۳ میلیون تومان است. حسین مانند فشفشه توضیح مي‌دهد. تند تند اسم برند مي‌آورد. مي‌گوید: "یک ست کامل اگزوز برات ۲۱ تا ۳۱ تومان تمام مي‌شه. حالا یا ایتالیایی است یا آلمانی، اون را بگذار توی دفترم نگاه کنم."

حالا رفته سراغ کیت موتور. اول توضیح مي‌دهد که چقدر مهم است برای افزایش قدرت موتور. بعد قیمت مي‌دهد که از ۳ میلیون تومان مي‌توان پیدا کرد تا ۷ میلیون تومان. حسین برای بادی کیت که شامل بدنه پهن با کربن، سپر جلو و عقب و کاپوت می‌شود، را قیمتی بین ۱۰۷ تا ۲۰۰ میلیون تومان قیمت مي‌دهد. قیمت‌های بالا با درجه کیفیت بیشتر است و احتمالا چنان خودرو را سبک مي‌کند و قدرتش را بالا مي‌برد که مي‌تواند پرواز کند. حداقل در اتوبان‌ها.

لوکس‌های پورشه و مازاراتی

اگر هر خودرویی با سویچ معمولی روشن مي‌شود و گاز مي‌خورد، برای پورشه و مازارتی این طور نیست. یعنی روشن مي‌شود، اما بالاخره جاسوئیچی اصل و اورجینال کارخانه کجا و این مدل‌های چینی کجا. جاسوئیچی اصل مازارتی ۴.۵ میلیون تومان است، اما مي‌توان چینی آن را که از نظر ظاهری با اصل برابری مي‌کند را با یک میلیون و ۷۰۰ هزار تا دو میلیون تومان پیدا کرد. در مورد پورشه، اصل آن دو میلیون تومان است و چینی‌اش یک میلیون تومان. اما هیچ کدام این‌ها به اندازه کاور چرمی مازاراتی جذابیت و قیمت ندارد. کاوری با چرم خاص که آرم شرکت را با پلاتیوم بر روی آن نصب شده، دو برابر قیمت یک آیفون ۵ است. ۷ میلیون تومان قیمت همین کاور است. البته به قول حسین، برای کسی که یک میلیارد پول ماشین داده، این قیمت‌ها، رقم قابل توجهی هم نیست!

سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۰۹:۱۹
با سلام
لطفا روی این موضوع بیشتر مطلب بگذارید
منافع کوتاه مدت دولت ها در این است که نتوانند از درامد حاصل از واردات اجناس لوکس مثل همین خودروهای گرانقیمت چشم پوشی کنند درحالیکه ما با محدودیت منابع ارزی مواجه هستیم
اما منافع بلند مدت در این است که ارز را برای واردات ماشین الات صنعتی و در مسیر توسعه استفاده کنیم
واقعا از شما دوستان گرامی بهار میخواهم کمافی السابق که منتقد منصف دولت تدبیر وامید بوده اید به این نکته حیاتی بیشتر توجه کنید و دولت به منافع بلند مدت نگاه کند (207174)
مسلمان ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۷:۳۱
سلام، قابل توجه آقای روحانی ودولت تدبیر، که همچنان اصراردارند یارانه نقدی و کالا به تساوی بین پورشه سواران و حلبی نشینان تقسیم شود؛وبرای رعایت اعتدال هم، اول به مدیران ومقامات اهــدا می کنند! (207242)
نا شناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۰۹:۴۵
بهار جان عزيز چرا پيشرفت كشور را نمي بيني وقتي يك ماشين مدل بالا در خيابان حركت مي كند يعني ما خيلي پيشرفته ايم و از اين ماشينا داريم و اين صف هاي سبد كالا كار گروهي معلوم الهويه هست كه ميخواهند چهره كشور را نا زيبا نشان دهند وگر نه همه پيشرفت كرده ايم هرچند در جهت..... نمي دانم!!!! (207175)
صبور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۲:۰۶
صد البته که پیشرفت کردیم.!
در اختلاس که رکورد زدیم....
در رانت که حرف اول دردنیا رو میزنیم...
در تورم که اگه اون چند تا کشور جنگ زده رو محاسبه نکنیم ما اولیم...
در زیر میزی گرفتن هم اولیم...
بازم بگم یا بسه...!؟ (207187)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۰۹:۴۸
به به، جناب بهار، بالاخره باکس کامنتت فعال شد! براي خبرهاي داغ و با ارزش، باکست بسته است براي خبرهاي شفلح و سرفرشي کامنت بديم که چي آخه!؟ (207176)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۰:۱۷
شکاف طبقاتی در کشور اسلامی ما بیداد می کند

حدود 4درصد صاحب ثروتهای باد اورده رانتی و ناسالم و 85 درصد زیر خط فقر

نشاندهنده بی عدالتی گسترده در جامعه است

چه کسی و کی قرار است ساختار رانتی و ویژه خوری کشور را اصلاح کند نامشخص است!!! (207177)
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۰:۲۸
در زمان پیغمبر هم عده ای کارونهای شتر داشتند از جمله همسر پیامبر و عده ای برده بودند یا در فقر مطلق زندگی میگردند. (207178)
دقیق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۲:۰۲
پیغمبر هم برای اصلاح همین موارد اومد و همسرش هم از بخشش مالش در آخر عمر با برکتش تهی دست از دنیا رفت نه مثل الان که یه عده به اسم اسلام هر جور که میشه از بیت المال میزنن و... (207184)
سينا صفوي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۲:۰۷
ميثم جان

پيغمبر هم آمد تا اون ساختار رو فرو بريزه ولي اينجا ما اين ساختار رو بنا كرديم.

پيامبر بعد ٢٣سال از نبوتشون زمانيكه چشم از جهان فرو بستند از جامعه اي كه با برده داري خو گرفته بود مدينه ال نبي اي بوجود آوردند كه عرب و عجم، سياه و سفيد، دارا و غني در اون به يك منزلت بودند.
در حاليكه در كمتر از ده سال اون عملا داراي حكومت بودند و عين اون دوره رو هم در حال جنگ!

لطفا توجيه كار خودمون رو با تخريب پيامبر و اهل بيت انجام ندهيم! (207189)
اسلام
United States
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۲:۱۲
این زمان قبل پیغمبر بود ضمنن حضرت خدیجه همه ثروت خود را در راه اسلام خرج کرد (207190)
ماهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۰:۴۸
مالیات عادلانه بگیریدتا پورشه سواران در ارایه خدمات تأمین اجتماعی دیگران سهیم باشند وکشور از فقر نجات یابد.صدقه دادن وگرفتن درشأن ایرانی نیست. (207180)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۳:۴۶
در کشور ما هیچ دولتی نمی تواند از پورشه سواران مالیات بگیرد !!

دولت اگر بخواهد از گردن کلفتان مالیات بگیرد 1 ساعت هم دوام نمی اورد!!!! (207203)
جنگ زده دیروز
United States
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۱:۴۱
من اوایل جنگ به دنیا آمدم در خوزستان ولی تا جایی که یادم هست وقتی رزمندها به ما پتو و غیره می داند اینجور صف و غیر نبود و مردم با خوش رویی و یادم هست که رزمندها همیشه وقتی مرا می دیدن به من لبخند می زدند و من همیشه به دید آدمهایی مهربان به آنها نگاه می کردم پس چی شده که مردم اینجوری سر سبد کالا یورش آوردن (207182)
A R A M I S
Romania
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۲:۰۲
دوستان برا شما هم اتفاق افتاده که بعضی اوقات ضمن مرور اخبار دوست داری تو هم نظر بدی و حرف دلت رو بزنی تا داخل باکس نظرات هم میای ولی میبینی حال نداری آخه چقدر نظر بدیم دیگه تقریبا همه مردم به اخبار گوناگون کم یا زیاد اشراف دارن حرفهای ما که دیگه نخ نما شدن و گوش شنوایی وجود نداره اختلاف طبقاتی هم که کف مشکلات ماست وقتی حتی برنامه کودک هم بوی سیاست میده (207185)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۲:۵۳
عامل هردوي اين موارد به دوران سازندگي و اصلاحات مربوط ميشه، پورشه و مازراتي: آقازاده‌هاي مديران اين دوران و سبدكالا: روش تحقير آميز توزيع مقداري مواد خوراكي كه باعث بوجود آمدن صورت زشتي شد. صد رحمت به احمدي كه آقاوار يارانه را ميريخت به حساب (207194)
شهریار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۲۲:۲۳
کشوری که در ان درامدهای افراد مشخص نیست تا مالیات را به درستی پرداخت کنند حتی قرارداد بازیکنان فوتبال را مخفی میکنند دولت هم نمیتواند کاری کند (207292)
ابصار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۲۳:۴۲
بها ر عزيزلطفا پاسخ دهيد!چرا موضوع جذاب شب گذشته پيرامون اختلاسهاي زنجيره اي را از سايتتان حذف كرديد!!!!!!؟؟؟؟ متشكر (207310)
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۲۳:۵۰
بهار عزیز . . .همان گونه كه در بلاد اروپا مرسوم است تمام مديران دولتي و حكومتي كه با پول ملت و اموال ملي ارتزاق ميكنند و بيت المال دستشان است بايستي توسط تيمي بي طرف و بصورت دوره اي تست اعتياد شوند باور كنيد بيشتر زياده طلبي ها و دزديها منشأش فساد اعتياد است مدير معتاد شناسايي شود و از سمتش بركنار شود نصف كارها درست مي شود تشكر (207311)