کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شايعه‌اي كه رنگ واقعيت به خود مي‌گيرد!

افزايش ورود ديش‌هاي پشت پنجره‌اي به كشور

9 تير 1391 ساعت 1:50

بهارنيوز- گروه جامعه: در حالي كه طرح برخورد و جمع‌آوري ديش‌هاي ماهواره در تهران و بسياري از استان‌هاي كشور همچنان ادامه دارد خبرهاي دريافتي حاكيست طي چند ماه گذشته ميزان واردات قاچاق ديش‌هاي جديدي به نام سلف‌ست «selfsat» به كشور افزايش قابل توجهي يافته است.


به گزارش بهارنيوز، در حالي كه ديش‌هاي فعلي مي‌بايد در محيط‌هاي روبازي چون پشت بام‌ها قرار بگيرند تا قادر به دريافت امواج ماهواره‌اي باشد، ديش‌هاي جديدي در اروپا و اخيرا چين ساخته شده كه از شكل و شمايل تازه‌اي برخوردار است.

مهم‌ترين وجه اختلاف محصولات جديد با ديش‌هاي فعلي در اين است كه براي دريافت امواج لزوما نبايد در محيط باز قرار داشته باشد و مي‌توان حتي آن را پشت پنجره و بالكن قرار داد. ضمن اينكه گفته مي‌شود در مقابل پارازيت نيز مقاوم‌تر هستند.

اين گيرنده امواج ماهواره‌اي كه حدود ۴ سال پيش وارد بازار ايران شده با تکنيکی بسيار متفاوت و با عملکردی ۱۰ برابر ديشهای معمولی در حقيقت يک صفحه لنزی شکل برای دريافت امواج ديجيتال است. قطر اين ديش ۸۰ سانتيمتر و با وزنی حدود ۹ کيلوگرم مي‌باشد. به نظر مي‌رسد ديشهاي self sat كه گفته مي شود قرار است بزودي نسل پيشرفته تر آن هم توليد شود، عملا ديش‌هاي گرد و غيراستاندارد كنوني را حذف كرده و امواج ماهواره را مخفي‌تر و راحت‌تر به خانه‌ها خواهد آورد!
به نظر مي‌رسد به دليل تداوم عمليات پليس براي جمع‌آوري ديش‌ها، دلالان و فعالان اين عرصه به صرافت! افتاده‌اند تا براي رضاي خاطر تقاضا و سيل انبوه متقاضيان و شهرونداني كه خواهان محصول جديدي كه از امنيت بيشتري برخوردار باشد، هستند پاسخگو باشند! طبق اخبار دريافتي در برخي شهرهاي مرزي، طي چند ماه اخير سيل واردات قاچاق اين نوع محصول جديد ماهواره‌اي افزايش يافته به نحوي كه از قيمت تقريبا بالاي سابق نيز كاسته شده است.

در تهران نيز خريد و فروش و نصب اين ديش پشت پنجره‌اي روز به روز در حال افزايش است و يك نصاب ماهواره و آنتن هاي تلويزيوني به خبرنگار ما گفت: با ادامه برخورد پليس با ديش‌هاي سنتي در روي پشت‌بام‌ها، روزبروز به ميزان تقاضا براي خريد و نصب ديش‌هاي پشت پنجره‌اي افزايش مي‌يابد و نسبت به سال گذشته حداقل 40 درصد افزايش تقاضا داشته‌ايم. حال فارغ از عوارض مختلف اين پديده كه ذكر همه آنها در اين گزارش مقدور نيست، فقط از زاويه‌اي خاص به ۳ مورد گذرا اشاره نموده و طرح سئوال مي‌كنيم:
۱-‌ آيا طي ماه‌هاي گذشته برخورد با ورود قاچاق اين محصول كه در صورت فراگير شدن عملا، طرح‌هاي قبلي برخورد با پديده ماهواره را به حد صفر خواهد رساند، تشديد شده است يا فعلا فقط نهادهاي مرتبط مثل همه مردم، شنونده اين خبرها هستند؟!
۲-‌ آيا نبايد به خاطر حساسيت بر سر شايعات رايج در جامعه كه از ماه‌ها قبل خبررساني مي‌كردند جمع‌آوري ديش‌هاي فعلي براي فروش و عرضه ديش‌هاي جديد مي‌باشد!!، هم اكنون مردم به يكديگر مي‌گويند كه از قبل هم معلوم بود كه مي‌خواهند ديش‌هاي جديد را به مردم قالب كنند و به ثروت‌ و سودهاي بادآورده‌اي دست يابند!!
۳-‌ نتيجه و حاصل فراگير شدن نسل جديد ماهواره‌ها در كشور يقينا نه تنها بسياري از طرح‌هاي رايج برخوردها را خنثي و غيرمقدور خواهد ساخت، امري كه البته از مدت‌ها قبل توسط بسياري از كارشناسان امور ارتباطات و اجتماعي مورد هشدار قرار گرفته بود، اما از نظر اجتماعي و در اثر رواني ماندگار خود، به همان مقوله فرهنگ شايعات مهر تاييد خواهد زد و اين نكته يقينا براي جامعه ما كه مدت‌هاست به مقوله «خبررساني غيررسمي» كه لازمه و فاكتور اصلي آن شايعات است، اصلا مفيد نخواهد بود.


کد مطلب: 3561

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/report/3561/افزايش-ورود-ديش-هاي-پشت-پنجره-اي-كشور

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir