کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حملات افراطيون داخلي به توافق اتمی لوزان

ملت شادمان از تفاهم؛ دلواپسان ناراحت!

15 فروردين 1394 ساعت 2:06

گروه سياسي: در حاليكه پس از تفاهم هسته‌اي ايران با گروه 5+1 اكثريت ملت ايران به ابراز شادماني پرداخته و از تيم مذاكره كننده كشورمان حمايت و تقدير نمودند، اما اين تفاهم، منجر به سردرگمی و بروز اختلاف نظر در میان تندروها شده٬ برخي رسانه هاي نزديك به اصولگرايان افراطي و نمایندگان مجلس، بیانیه «لوزان» را پایان رویای توافق «برد‌-‌برد» اعلام کرده و گفته‌اند اين بيانيه، نقض کننده «خطوط قرمز» مد‌نظر رهبري است.


حمید رسایی٬ حسین نقوی حسینی٬ اسماعیل کوثری و منصور حقیقت‌پور چهار نماینده‌ گروه پايداري هستند که گفته‌اند در بیانیه «لوزان» خطوط قرمز رهبري نادیده گرفته شده است. «دو مرحله‌ای» شدن توافق٬ «باقی ماندن تحریم‌ها»٬ «تغییر کابری راکتور اراک»٬ «ممنوعیت غنی‌سازی در فردو» و «نرسیدن به ۱۹۰ هزار سو» پنج خط قرمز نادیده گرفته شده رهبري در بیانیه مذکور عنوان شده‌اند.

برخی از تندروهاي داخلي بیانیه «لوزان» را «فتنه سال ۹۴»! دانسته و گفته‌اند «فتنه‌گران» با «اردوکشی خیابانی» می‌خواهند در این زمینه رهبري را به عقب برانند! این دسته از محافظه‌کاران می‌گویند شرایطی که برای نیرو‌های حزب‌الله پس از صدور بیانیه «لوزان» پیش آمده هم‌چون شرایط پس از قبول قطعنامه ۵۹۸ است. به اعتقاد آنها «لوزان» نقطه‌ عطف تبدیل جمهوری اسلامی ایران به جمهوری‌های اسلامی اسمی عرفی چون جمهوری اسلامی پاکستان و افغانستان و موریتانی است.

يك روحاني تندرو به نام حمید روحانی، كه سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران بود نيز از نتیجه مذاکرات اتمی میان نمایندگان ایران و گروه ۵+۱ ابراز نگرانی کرد و گفت: «آنچه دیشب منتشر شد نه تنها از نگرانی ملت نکاست بلکه نگرانی ملت را بیشتر کرد. مبادا با این مذاکرات و بیانیه‌ها آرمان‌های ملت ایران پایمال شود. نکند هدف ملت ایران که انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست، از دست برود.» وي توضيحي از «ملت» مد نظر خود ارائه نداد، اما تندروها همواره براي تحميل نظرات خود از «ملت ايران» ياد مي‌كنند و اين در حاليست كه ملت در انتخابات 92 روحاني را به خاطر برخي شعارهايش از جمله حل مشكل هسته اي به عنوان رييس جمهور انتخاب كردند.

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان و از چهره‌های سرشناس رسانه اي تندرو، هم متنی که در پایان مذاکرات اتمی خوانده شد را "توافق دو مرحله‌ای" خواند و به خبرگزاری فارس گفت: «در یک کلمه باید گفت که اسب زین شده را داده‌ایم و افسار پاره تحویل گرفته‌ایم.» اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز ضمن انتقاد از توافق لوزان به خبرگزاری تسنیم گفت: «آمریکا در بیانیه لوزان به تمام خواسته‌های خود در مذاکرات هسته‌ای رسید اما ایران به خواسته اصلی خود که لغو کامل تحریم‌ها بود، نرسیده است.» این نماینده اصولگرا ضمن انتقاد از عملکرد تیم مذاکره‌کننده ایران افزود: «ما از آمریکا و متحدانش توقع نداریم به نفع ما عمل کنند اما از تیم مذاکره کننده خودمان توقع داشتیم در رابطه با مذاکرات قوی عمل کنند.»

منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران نیز در انتقاد از نتیجه مذاکرات لوزان دستاورد نمایندگان کشورهای غربی را "بیشتر" از طرف ایرانی دانست. او افزود: «وضعیت آنها ۶۰ و حتی ۷۰ به ۴۰ و ۳۰ بوده است.» منصور حقیقت‌پور در ادامه تصریح کرد: «ظریف و تیم مذاکره‌کننده به معنای واقعی و آشکار به وظیفه نمایندگان تعدی کردند، به طوری که پروتکل الحاقی که از اختیارات نمایندگان مجلس بود ظریف خود در این زمینه تصمیم‌گیری کرده و قطعاً مجلس پاسخگویی در این زمینه را در اولین جلسات هفته آینده در دستور کار قرار می‌دهد.»

حسین نقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نیز در گفتگو با خبرگزاری تسنیم تأکید کرد که در اولین جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، بیانیه پایانی اجلاس لوزان به طور دقیق بررسی و "با سیاست‌های کلی تطبیق" داده خواهد شد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی تأکید کرد: «مجلس شورای اسلامی تحت هیچ شرایطی، تعهدهایی را فراتر از سیاست‌های کلی نظام که در بحث‌هسته‌‌ای کاملاً روشن است، نمی‌پذیرد.» او ابراز امیدواری کرد که نتیجه‌بررسی‌های با "سیاست‌های کلان نظام" تطبیق داشته باشد.

محمد کاظم انبارلویی، دبیر سیاسی حزب مؤتلفه اسلامی هم تفاهم لوزان را بیانیه‌ای خواند که "هر طرف می‌تواند قرائت خاص خود را از آن داشته باشد". او نیز در گفتگو با خبرگزاری تسنیم تصریح تأکید کرد که "امتیاز لغو یک باره تحریم‌ها نباید منجر به برچیده شدن دانش هسته‌ای در ایران شو"د. کاظم انبارلویی افزود: «ما تا کنون امتیازات فراوانی را داده‌ایم در حالیکه هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده و تحریم‌های ظالمانه همچنان به قدرت خود باقی است.»

گفتني اينكه، مذاکرات نمایندگان ایران و کشورهای عضو گروه ۵+۱ شامگاه پنج‌شنبه پس از هشت روز کار فشرده در لوزان سوئیس به پایان رسید و دو طرف پس از دوازه سال مناقشه بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند که بر سر چارچوب توافق نهایی به تفاهم دست یافته‌اند. این تفاهم امکان دست‌یابی به توافقی جامع میان ایران و قدرت‌های جهانی را فراهم خواهد کرد.


کد مطلب: 73445

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/report/73445/ملت-شادمان-تفاهم-دلواپسان-ناراحت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir