به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۹ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب : ۷۴۸۴۰
اصلاح‌طلبان در برابر تحريف ايستاده‌اند

شرح وظايف اصلاح‌طلبان در استان‌ها

شرح وظايف اصلاح‌طلبان در استان‌ها
گروه سیاسی-رسانه ها: روزنامه اعتماد در گزارشی به آغاز کمپین انتخاباتی اصلاح طلبان پرداخته است. فعاليت رسمي ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان آغاز شده است. تمركز بر حوزه‌هاي انتخابيه با محوريت احزاب، مديران دولت‌هاي اصلاحات و سازندگي، نمايندگان ادوار و شخصيت‌هاي محوري منطقه در هر استان شورايي را تشكيل مي‌دهد كه فرآيند انتخاب نامزدهاي اصلاح‌طلب در حوزه‌هاي انتخابيه توسط آنان انجام شده و به تاييد شوراي راهبردي اصلاح‌طلبان مي‌رسد. نخستين گام در اين فرآيند تشكيل شوراهاي استاني است كه روز پنجشنبه نمونه آن در استان اصفهان و با حضور مرتضي مبلغ انجام شد. در نشستي كه اصلاح‌طلبان استان اصفهان برگزار كردند، پس از انجام بحث و بررسي گزينه‌هاي مختلف اعضاي شوراي اصلاح‌طلبان اصفهان در فرآيندي دموكراتيك انتخاب شدند تا در اين استان عملا فعاليت شناسايي نامزدهاي احتمالي آغاز شود. در شوراي انتخابي اصلاح‌طلبان استان اصفهان ٩ نماينده احزاب، پنج شخصيت محوري منطقه‌اي و هفت منتخب شهرستان‌ها معرفي شدند.

مرتضي مبلغ، عضو شوراي مشورتي رييس دولت اصلاحات و عضو دبيرخانه شوراي راهبردي انتخابات اصلاح‌طلبان در جلسه هم‌انديشي اصلاح‌طلبان استان اصفهان حاضر شد و طي سخناني گفت: در فضاي مسموم رسانه‌اي و در هاله‌اي كه افراطيون پر خطر به وجود آوردند اصلاح‌طلبان را طوري معرفي كردند كه انگار يك جريان منحرف است. من مي‌خواهم بگويم كه منحرفان واقعي از آرمان‌هاي انقلاب چه كساني هستند و آنهايي كه همه را از آرمان‌هاي انقلاب دور مي‌كنند منحرفين واقعي هستند؛ ما در اين راستا تلاش مي‌كنيم آرمان‌هاي انقلاب و آرمان‌هاي جمهوري اسلامي محقق شود ما هيچ چيزي جز اين نخواسته و نمي‌خواهيم. وي با بيان اينكه يك اصلاح‌طلب واقعي را پيدا كنيد كه حرفي غير از اين زده باشد، اظهار كرد: هرگونه تشكل و تلاش در راستاي غير اين اهداف انحراف است و آسيب به كشور است و اين نشست‌ها در راستاي اين است كه مردم در راه تعالي اين آرمان‌ها قدم بردارند.

اصلاح‌طلبان در برابر تحريف ايستاده‌اند
مبلغ با تاكيد بر اينكه اعتراض و اشكال و انتقادات اصلاح‌طلبان همواره به سلسله موضوعاتي بوده كه چهره جمهوري اسلامي را مخدوش مي‌كند، گفت: در دو دهه گذشته جريان‌هايي به اسم دين و نظام آسيب‌هايي را به اسلام و جمهوري اسلام وارد كرده‌اند و متاسفانه قدرت اين جريان‌ها بيشتر است زيرا اين‌ها به داخل سيستم نظام هم وارد شده‌اند و به اسم اسلام و شهدا تحريف كردند و متاسفانه آثار بسيار مخرب اين رفتارهاي افراطي را شاهد هستيم.
معاون وزير كشور در دولت اصلاحات همچنين گفت: ما اصلاح‌طلبان حرف‌مان با جريان افراطي‌گري است كه امروز صداي‌شان بلند‌تر است، ما حرف‌مان با كساني است كه قانون اساسي را زير پا مي‌گذارند و كلوني‌هايي را تشكيل مي‌دهند كه حقوق مردم را ضايع مي‌كنند، با بداخلاقي‌ افرادي مخالفيم كه دروغ مي‌گويند؛ با كساني مخالفيم كه خارج از محدوده وظايف‌شان به سياست وارد مي‌شوند و اعلام نظر مي‌كنند و بدعت در انتخابات مي‌گذارند و خودشان را جاي مردم مي‌گذارند و جاي مردم تصميم مي‌گيرند و در نهايت هم معترضين را منحرف نشان مي‌دهند. عضو دبيرخانه شوراي راهبردي اصلاح‌طلبان همچنين گفت: قبل از انتخابات سال ٩٢ شرايط كشور به‌گونه‌اي بود كه همه احساس نا‌اميدي مي‌كردند و اگر افكار عمومي خواهان تغيير نبودند اين اتفاق نمي‌افتاد و اصلاح‌طلبان مسوولانه حضور پيدا كردند و با پرهيز از نا‌اميدي حضور پيدا كردند؛ اگر آنها نبودند امروز ما شاهد اين اتفاق بزرگ نبوديم پس با پرهيز از نا‌اميدي و مديريت صحيح و حضور مسوولانه و اجماع مي‌توان به پيروزي رسيد حتي در شرايط بسيار سخت.

نگاه ملي به جاي حزبي
وي با اشاره به اقدام محمد رضا عارف در انتخابات سال ٩٢ گفت: درس ديگري كه گرفتيم بحث ايثار بود. وقتي كشور در شرايط عادي است، كشور چه كند و چه تند در حال پيشرفت است اما وقتي شرايط كشور عادي نيست، شرايط به گونه‌اي است كه فرصت پرداختن به خيلي مسائل نيست؛ درست است كه الان دولت عوض شده است و برآمده از راي مردم است اما افراطيون همچنان يكه تازي مي‌كنند و همچنان دست‌شان كوتاه نشده است. در اين شرايط فرصتي نيست كه بگوييم شخصيت ما، حزب ما و...؛ در شرايط فعلي فقط بايد منافع ملي را در نظر بگيريم، ما حتي بايد از جناح اصلاح‌طلب هم بگذريم حتي اگر از جناح ديگري باشند اما با ما كمي هم‌نظر باشند و بتوانيم كشور را به پيش ببريم و چند قدم جلو برويم، البته تلاش مي‌كنيم كه از جناح اصلاح‌طلب باشند اما اگر شرايط اين‌گونه نشد بايد نزديك‌ترين نظرات را برگزينيم. مبلغ با اشاره به احتمال رد صلاحيت‌هاي گسترده گفت: ما بايد رد‌صلاحيت‌هاي گسترده را پيش‌بيني كنيم در چنين شرايط با چنين مشكلاتي جايي و فرصتي براي شخص و حزب و حتي جناح اصلاح‌طلب نيست و فقط حرف مصالح و منافع عمومي است و اگر منافع عمومي و ملي تامين شود آن وقت فرصت ايجاد مي‌شود براي تامين منافع حزبي و شخصي.

معاون وزير كشور دولت اصلاحات با تاكيد بر اينكه در انتخابات پيش‌رو به دور از سهم خواهي با تلاش زياد و مسوولانه بايد حضور داشته باشيم، گفت: البته تلاش‌مان اين است كه يك مجلس اصلاح‌طلبانه داشته باشيم اما اگر نشد يك مجلس منطقي و كارآمد داشته باشيم. وي در پايان گفت: راهبرد اول ما اين است كه بايد حضور داشته باشيم دوم اينكه بايد ساز و كار اجماع ادامه داشته باشد سوم تمركز زدايي است و همه بايد در تحليل سياسي هم سطح باشند. قرار شد در همه استان‌ها اين سازوكار به وجود بيايد.

پيروزي از آن ما است
در اين جلسه همچنين نكويي، رييس شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات استان اصفهان در همايش هم‌انديشي اصلاح‌طلبان استان اصفهان گفت: برنامه امروز نوآوري‌هايي دارد كه متفاوت از جلسات گذشته است؛ مساله مهم انتخابات پيش‌رو است ما در اسفند هم انتخابات مجلس و هم انتخابات خبرگان را داريم؛ عمده‌ترين مساله براي انتخابات اين است كه بتوانيم راهكارهايي براي وحدت و انسجام بين دلسوزان اين نظام بيابيم، وقت اين است كه خواسته‌هاي حزبي و شخصي خود را در راستاي منافع ملي رها كنيم؛ براي وحدت و همبستگي كنار گذاشتن اختلافات لازم است براي اين منظور دوستان از ماه‌ها پيش تدارك اين جلسه را ديدند؛ يك شوراي راهبردي تشكيل خواهد شد براي داوري و حل اختلافات و ايجاد وحدت؛ اين شورا به منزله اين نيست كه شوراي اصلاح‌طلبان فعاليتش كم مي‌شود يا كمرنگ مي‌شود؛ زمان اين شورا تا وقتي است كه انتخابات برگزار شود؛ انتظارم از همه عزيزان اين است كه ما يك مقدار سعه صدر و تحمل نظر ديگران را داشته باشيم تا بتوانيم به اهداف‌مان برسيم. امروز از هيچ كدام از ما تنبلي، سستي و كم‌كاري پذيرفته نيست؛ خوشبختانه فضايي هم كه دارد ايجاد مي‌شود از صحبت‌هاي مقام معظم رهبري كه راي مردم حق‌الناس است از صحبت‌هاي اقاي رييس‌جمهور آقاي وزير كشور تعبيرمان اين است كه فضا فراهم است و ان‌شاءالله كه نصرت و پيروزي هم از آن ما است و اين وعده الهي است.

شرح وظايف مجامع استاني و گروه‌هاي چهارگانه
روز گذشته هم سيد محمود ميرلوحي، معاون وزير كشور در دولت اصلاحات در گفت‌وگويي با ايلنا جزييات بيشتري از نحوه عملكرد اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس را بيان كرد. او در عين حال كه مكانيزم عمل اصلاح‌طلبان را توضيح داد نكته مهم ديگري را هم در رابطه با وضعيت رقابت و ائتلاف احتمالي با اصولگرايان مطرح كرد. او بر‌خلاف ايده‌اي كه موضوع ائتلاف با اصولگرايان را مطرح مي‌كند صراحتا گفت: در اين زمينه تلاش مي‌كنيم با اصولگرايان ريشه‌دار و ميانه‌رو ارتباط و هماهنگي داشته باشيم. البته در اين ميان بحث ائتلاف نيست و اميدواريم بتوانيم رقابتي جوانمردانه و درست با اصولگرايان ريشه‌دار در انتخابات آتي داشته باشيم.

معاون وزير كشور دولت اصلاحات با تبيين برنامه‌هاي اصلاح‌طلبان در انتخابات سال جاري تاكيد كرد: اصلاح‌طلبان با تجربه دو انتخابات ۸۴ و ۹۲، در اين دوره به دنبال ائتلاف خواهند بود. ميرلوحي تاكيد كرد: در سال ۸۴ با اينكه ٦٠ در‌صد راي مردم در سبد اصلاح‌طلبان ريخته شده بود، اما نتيجه انتخابات به نفع رقيب شد، لذا در اين دوره سعي مي‌كنيم پروژه‌اي را كه در سال ۹۲ شروع كرده بوديم ادامه دهيم و منافع ملي را به منافع حزبي ترجيح خواهيم داد.

تشكيل شوراهايي در استان‌ها و شهرستان‌ها
ميرلوحي با تاكيد بر اينكه در جريان اصلاحات مساله‌اي به عنوان فرماندهي و سلطه و سلسله‌مراتب وجود ندارد، افزود: هدف ما از حضور در انتخابات رسيدن به يك اجماع به كمك يك روش دموكراتيك است كه بر اين اساس شوراهايي در استان‌ها و شهرستان‌ها تشكيل خواهد شد. وي گفت: در هر استان و حوزه انتخابيه شوراهايي مركب از چهار گروه تشكيل خواهند شد كه وظيفه تعيين برنامه‌هاي ستاد اصلاح‌طلبان را بر‌عهده خواهند داشت. براين اساس گروه‌هاي چهارگانه شامل فعالان و اعضاي احزاب سياسي، مديران اصلاح‌طلب، نمايندگان ادوار مجلس و شخصيت‌هاي محوري منطقه خواهد بود.

وي تاكيد كرد: گروه اول فعالان و اعضاي احزاب سياسي كشور هستند كه در شهر‌ها و استان‌هايي كه احزاب دفتر داشته باشند از اين ظرفيت استفاده خواهد شد. استاندار پيشين سمنان ادامه داد: گروه دوم مديران اصلاح‌طلبي هستند كه بين مردم شهرت و محبوبيت دارند. گروه سوم نمايندگان ادوار مجلس خواهند بود و گروه آخر شخصيت‌هاي محوري آن منطقه مثل روحانيون، صنعتگران، اساتيد دانشگاه و زناني هستند كه در فضاي سياسي شهر تاثيرگذار هستند اما عضو احزاب سياسي نيستند. ميرلوحي ادامه داد: اين افراد در كنار هم مجمع اصلاح‌طلبان استان يا حوزه را تشكيل خواهند داد و به دنبال آن هستند كه از تفرق و تشتت جلوگيري و يك ساختار دموكراتيك براي رسيدن به وحدت پيدا كنند. ميرلوحي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به نقش محوري موسوي‌لاري، تا چه اندازه استانداران اصلاحات در اين الگو نقش‌آفريني خواهند داشت، تاكيد كرد: در اين تركيب فقط استانداران محور نيستند اما دو عامل سبب شده نقش استانداران بيشتر ديده شود؛ يكي اينكه به خاطر بي‌احترامي دولت سابق به تخصص‌هاي مديران دولت‌هاي اسبق، بسياري استانداران دوره‌هاي قبل نيز به اصلاح‌طلبان نزديك شده‌اند و دوم اينكه استانداران در اين سال‌ها انسجام خود را حفظ كرده‌اند.

استانداران هيچ اولويتي به افراد ديگر ندارند
وي تاكيد كرد: با اين حال استانداران هيچ اولويتي به افراد ديگر ندارند و ممكن است در يك استان يك استاندار سابق نقش محوري ايفا كند و در يك استان يك فعال سياسي و در يك استان ديگر يك نماينده سابق. در اين مجموعه جمعي از وزيران و استانداران سابق نيز حضور دارند. وي تاكيد كرد: واقعيتي كه اهميت دارد اين است كه ساختار مستقر و منسجمي در سال‌هاي گذشته در ميان اصلاح‌طلبان فعال بوده كه در انتخابات ۸۸ و ۹۲ نيز از اين ساختار استفاده شد و بسياري از اعضاي ستادهاي عارف و روحاني از اين ساختار بودند و حال اين ساختار به دنبال آن است كه در انتخابات آينده نيز از ظرفيت خود استفاده كند.

شايد تا پاييز نيز وارد مصاديق انتخاباتي نشويم
ميرلوحي درباره ورود به مصاديق انتخاباتي گفت: اين مساله هنوز مطرح نشده و حتي شايد تا پاييز نيز وارد مصاديق انتخاباتي نشويم. چرا كه فردي كه در مركز مقبوليت دارد ممكن است ظرفيت پيروزي در حوزه انتخابيه نداشته باشد و فرآيند انتخاب با تشكيل مجمع اصلاح‌طلبان در شهرهاي مختلف رخ خواهد داد. وي درباره استعفاي برخي چهره‌هاي اصلاح‌طلب براي حضور در انتخابات تاكيد كرد هر كانديدايي كه تفكر اصلاح‌طلبي داشته باشد كانديداي اصلاح‌طلبان نيست. شايد در برخي حوزه‌ها در حال حاضر پنج كانديدي اصلاح‌طلب فعاليت كنند، اما مجمع انتخاباتي همه اين گزينه‌ها را بررسي خواهد كرد و نظر خود را اعلام مي‌كند. استاندار سابق سمنان تاكيد كرد از قبل براي معرفي هيچ چهره‌اي برنامه‌ريزي نشده و در اين زمينه مجمع شهرستاني و استاني قرار است بعد از شنيدن همه نظرات و جمع‌بندي وارد عرصه انتخابات شوند. وي درباره حوزه‌هايي كه چند شهر يك نماينده دارند و معمولا مسائل بومي بر مسائل سياسي تاثيرگذارند، گفت: با توجه به ساختاري كه در استان‌ها شكل گرفته فرصت‌هاي خوبي براي اين قضايا پيش‌بيني شده كه جلساتي براي بررسي اين فرصت‌ها و آموزش‌هايي براي شناسايي آسيب‌ها برگزار شود و پيش‌بيني شده نتيجه‌اي كه از اين جلسات بيرون مي‌آيد طوري باشد كه آسيب‌هاي گذشته تكرار نشوند.

سعي مي‌كنيم با اصولگرايان ميانه‌رو ارتباط و هماهنگي داشته باشيم
ميرلوحي درباره نقش اصولگرايان ميانه‌رو در فرآيند ائتلاف اصلاح‌طلبان گفت: يكي از مهم‌ترين برنامه‌هايي كه اصلاح‌طلبان و نزديكان رييس‌جمهور دولت اصلاحات پيگيري مي‌كنند، توجه به محوريت منافع ملي و عبور از منافع كوتاه‌مدت براي اهداف مهم‌تر است و در اين زمينه تلاش مي‌كنيم با اصولگرايان ريشه‌دار و ميانه‌رو ارتباط و هماهنگي داشته باشيم. البته در اين ميان بحث ائتلاف نيست و اميدواريم بتوانيم رقابتي جوانمردانه و درست با اصولگرايان ريشه‌دار در انتخابات آتي داشته باشيم.