به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۸:۰۳
 
۶۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۱ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۸۷۴۹۱
از اقتصاد دولتی تا رانت واردات خودرو

علت چوب حراج زدن‌ به خودروهای چینی!

گروه اقتصادي: بعد از زدن چوب حراج به خودروهای چینی- تا سقف 21 میلیون تخفیف به خریداران- شنیدن و خواندن همین تخفیف‌ها برای بسیاری از خریداران روزها و ماه‌های نه چندان دور دست‌کمی از شوک روانی نداشت!
علت چوب حراج زدن‌ به خودروهای چینی!

رضا صادقیان


اول: بعد از زدن چوب حراج به خودروهای چینی- تا سقف 21 میلیون تخفیف به خریداران- شنیدن و خواندن همین تخفیف‌ها برای بسیاری از خریداران روزها و ماه‌های نه چندان دور دست‌کمی از شوک روانی نداشت! برای خریدار ایرانی همیشه کالاها و خدمات در حال تورم است، حتی در بهترین شرایط و برای کالاهایی که مصرف چندانی ندارند، پای تورم در میان بوده است. این‌بار در کمتر از یک‌ماه تخفیف‌هایی به اندازه قیمت یک‌ خودرو صفر به خریداران اهدا شد، خیلی‌ها در جستجو نقش مافیای خودرو بودند، بدون شک این گزینه هم می‌تواند تاثیر داشته باشد و بررسی و بستن راه‌های این سودجویی‌ها یکی از اولویت‌هاست، عده‌ای دیگر به سراغ خاندان‌های و یا خانواده‌هایی رفتند که در این گرانی و یا ارزانی ماشین‌های وارداتی نقش عمده‌ایی داشته‌اند (لینک خبر)، برخی از کارشناسان هم مسئله را به انحصار شرکت‌های واردات خودرو مربوط دانستند.

دوم: می‌توان با جستجویی بسیار ساده به نام و نشانی بسیاری از وارد کنندگان خودرو در ایران دست یافت (لینک مربوطه). خانواده‌ها و گروه‌های تجاری که با سرمایه‌ایی کلان وارد این عرصه شدند، اطلاعات این افراد و یا خانواده‌ها در سایت رسمی‌شان نیز قابل دسترس است، با نام و نشانی دقیق. هر چند به خواننده اطلاعاتی کامل نمی‌دهند، ولی این داده‌ها آنقدر هست که بتوان خطوط دیگر را دنبال کرد و به نتیجه‌ای راضی کننده رسید. در واقع ما با گروه‌های تجاری روبرو هستیم که نام و نشان آنها  مخفی نیست، ولی شیوه کار این تجار و دیگر گروه‌های تجاری و حتی ترخیص کننده‌های کالا برای همگان روشن نیست، مگر صنف خودشان و کسانی که دستی بر آتش دارند. در واقع، بخشی از کار و فعالیت این تجارت، در اینجا واردات خودرو، برای همگان روشن است ولی بخش‌های مهم آن همانند کوه یخی در زیر آب باقی مانده است.

میزان چرخش مالی این تجارت، مجوزهای لازم برای وارد کردن خودرو، نقش دولت در این عرصه و تحرکاتی دیگر را می‌توان
"رانت" نامید، رانتی که باعث می‌شود اشخاص با بهره‌جویی از کانال‌های ارتباطی اقدام به فعالیت تجاری و سودهای کلان نمایند، یا شرکت‌هایی خصوصی با حفظ همان ارتباطات به انحصاری کردن فعالیت تجاری روی آورند و از ره‌گذر سیاست‌های دولتی و تصمیم مسولان وقت تجارت خود را در کمترین زمان با جهشی بزرگ همراه سازند! همه این رویدادها را می‌توان رانت اقتصادی نام گذاشت، مافیای اقتصادی تعریف دیگری دارد که در این نوشتار بحث آن نیست. بدون شک شرکت‌های تجاری در کشور ما سابقه فرار مالیاتی و یا مسائلی دیگر را داشته و دارند، ولی این موضوعات ربطی به مافیای واردات و یا مافیای دیگر حوزه‌ها ندارد.

سوم: در اقتصاد ایران، بیش از آنکه سرمایه مالی، نگاه اقتصادی، تیزبینی سرمایه‌گذاری و مسائلی دیگر مهم باشد، جایگاه دولت در اقتصاد مهمتر از تمام گزینه‌هایی است که می‌توان نام برد و مثال زد. دولت در ایران بازیگر اصلی اقتصاد است، می‌توان فعالیت دولت را در تمام حوزه‌های اقتصادی، تجاری، مالی و پولی مشاهده کرد، فعالیت شرکت‌های بزرگ در زمینه آی‌تی، بازرگانی، تولید، مصرف، امور فرهنگی و بسیاری دیگر از حوزه‌ها  نقش پررنگ و عظیم دولت به چشم می‌آید. در واقع دولت با ابلاغ سیاست‌های تجاری زمینه حضور و یا موانع تجارت را برای دیگران مشخص می‌سازد، زمینه‌هایی که براساس بررسی‌های دولتی صورت می‌گیرد، کارشناسانی که با نگاه دولتی به بازار و تجارت و محیط کسب و کار می‌پردازند همه و همه از دولت عبور می‌کنند و همیشه با غول بزرگ قدرت دولتی روبرو هستند.

به بیانی دیگر، دولت با متر و معیار خود وارد فعالیت تجاری می‌شود، فرض کنید مدیران دو شرکت تولید کننده خودرو وارد عرصه سیاست‌گذاری در حوزه واردات خودرو شوند، بدون شک همانگونه که در طی سال‌ها تجربه راه ورود خودروسازان را به کشور بسته نگاه داشتند و به رانت تولید و فروش انحصاری خو گرفته‌اند، با همان نگاه راه‌های واردات ماشین را آنچنان تنگ و عبور ناشدنی تنظیم می‌نمایند که به غیر از نزدیکان آنها اشخاص دیگری وارد نشوند(
خبر مربوطه)! مدیران اقتصادی فعال در دولت، اقتصاد رانتی و دولتی را بهتر از بازار و میدان رقابت می‌پسندند، راهی ساده و بدون پاسخگویی به دیگران و دوری جستن از رقابت با کسانی دیگر که از توان و استعداد بهتری برخوردار هستند. به کارگیری همین سیاست‌ها، بحث رانت‌های اقتصادی و سودجویی عده‌ای را در پی داشته و خواهد داشت و در نهایت امر به فساد اقتصادی منجر می‌شود.

چهارم: پدیده رانت اقتصادی را کارگزارن و سیاست‌گذاران دولتی بوجود می‌آورند. دست فعالان بخش خصوصی در حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی همیشه بسته بوده است، در بیشتر امور تابع سیاست‌های ابلاغ شده بودند و یا اینکه توانسته و راه‌های فرار از سیاست‌گذاری‌ها را بیابند. در زمینه سیاست‌های جدید دولتی‌ها از بخش خصوصی مشاوره می‌گیرند، ولی این مشاوره‌ها بازخورد خوبی نداشته است و بی‌اعتمادی باورمندان به اقتصاد دولتی به بخش خصوصی با این گفتگوها تقریبا حل ناشده باقی خواهد ماند و دولتی‌ها راه خویش می‌روند، آنچنان که تاکنون رفته‌اند. اعتراض اصناف به مالیات بر ارزش افزوده طی روزهای نخست این ابلاغ شاهد این مدعاست، اعتراض طلافروشان نیز بخش دیگری از این اعتراض است، آخرین نمونه این واکنش‌های اعتراضی جمع‌آوری دستگاه‌های کارت خوان در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها بود ولی دولتی‌ها همچنان مصر به اجرایی شدن سیاست‌های خود بودند، البته ماجرای مالیات به گردش مالی دستگاه‌های کارت‌خوان همچنان مسکوت مانده است.

پنجم: بحث انحصار واردات خودرو در ایران و مسئله گران فروشی به اقتصاد دولتی بازمی‌گردد و نه گروه‌های تجاری و وارد کنندگان خودرو. دولت با انحصاری کردن واردات خودرو و دادن مجوزهای خاص زمینه را برای تجاران و بازار انحصاری فراهم می‌نماید. در خصوص واردات خودرو، دولت سیاست خدمات پس از فروش را برای وارد کنندگان به کار گرفته است، اجرایی شدن پیش شرطی که زمینه انحصار را ناخواسته در اختیار اشخاص و گروه‌های تجاری قرار می‌دهد که از توان مالی کلانی برخوردار هستند و می‌توانند با انجام آن مقدمات نظر مثبت کارگزاران دولتی را به دست آورند، به انجام رساندن همین پیش شرط ناخواسته بازار واردات خودرو را انحصارا در اختیار گروهی و یا خاندانی  خاص قرار می‌دهد.

سرانجام چنین انحصارهایی به گران‌فروشی و یا گران‌تر فروختن کالایی منجر می‌شود که می‌توان با کاربستن سیاست‌های متفاوتی به ارزان‌تر شدن آن منجر شد(
قیمت خوردهای خارجی امارت و ایران را نگاه کنید)، بزرگ شدن غیر عادی تجار و فربه شدن گروه‌های تجاری در دوره‌ای خاص به سیاست‌های دولتی و رانت اقتصادی بازمی‌گردد، نخسین و آخرین عامل اقتصاد رانتی و پله‌های کسب و کار را در کوتاه‌ترین زمان ممکن طی نمودند ریشه در اقتصاد دولتی کشور دارد، مادامی که تمام سیاست‌های اقتصادی توسط دولتی‌ها و کارگزاران اقتصاد دولتی صورت گیرد با چنین پیامدهایی روبرو خواهیم بود. این روزها بحث گران‌فروشی خودروهای وارداتی مطرح است، چند صباحی دیگر شاهد پدیده‌ایی دیگر خواهیم بود و این داستان تا زمان دولتی بودن اقتصاد همچنان خبرساز است، مگر زاویه نگاه کارگزاران به سویی دیگر چرخش نماید.


یکی
Romania
۱۳۹۴/۰۵/۲۱ ۱۰:۴۰
یکی از موقعیت هایی که مردم ایران در آن بی اندازه مظلوم واقع شدند در بخش خودروست. خودرو چند برابر قیمت واقعی به مردمی تحمیل شد که راه دیگری برای خرید خودرو نداشتند. در این بین اندک پس اندازهای مردم برای خودروهای بی کیفیتی رفت که حتی اتیش می گرفت و خونواده ها را دسته جمعی کباب میکرد (405 معروف) و کسی هم پاسخگو نبود. اما استثمارکنندگان خودشون ثروتمند شکم گنده شدند. خداوند هرگز نبخشدشان و به زور ذلت و خواری و بیماری های علاج ناپذیر از حلقومشان بیرون بکشه. (319798)
قیطر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۱ ۱۱:۱۷
مهم جیب یکسری رانت خوار اقازاده هست که باید پر بشه اگه قرار باشه فرقون به مردم بفروشن میفروشن تا جیبشون رو پر کنند وگرنه اینهمه ماشین ا کیفیت کره ای و ژاپنی (319805)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۱ ۱۴:۴۶
آقای روحانی چرا اجازه نمی دهید دلار ارزان شود تا کالاها و خودرو به قیمت واقعی خود برگردنند ؟؟؟؟؟ قیمت واقعی دلار با توجه به میانگین افزایشی سالی 20 تا 50 تومان از سال 1357 تا سال 1390 می شود حدود 1500 !!! چرا تعرفه گمرکی را صفر نمی کنید تا هم خودرو ساز داخلی مجبور به کاهش قیمت شود هم افرایش کیفیت و رقابت ؟؟؟؟؟؟ تا کی مردم باید در ایران حق سوار شدن خودرو با کیفیت و ایمن را نداشته بباشند ؟؟؟ به کدام گناه ؟؟؟؟ (319896)
امیرازقم
Romania
۱۳۹۴/۰۵/۲۱ ۱۶:۲۵
خیلی ساده میشه به شما جواب داد!
افزایش ارزش سریع پول یک کشور =گران شدن صادرات +گران شدن تولید +ارزان شدن واردات+شکست تولید کنندگان داخلی در رقابت باتولیدکنندگان خارجی+ ورشکستگی بنگاهای اقتصادی +افزایش بیکاری +فقر +فساد
خیلی برای من جالبه شما هروز این نظر را میزارید .برید تاریخ رابخونید این اشتباه با تولید امریکا در نیمه ی نخست دهه ی 80 چه کرد! (319933)
حقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۰۰:۴۳
کاملا در اشتباه هستید
افزایش ارزش پول ملی و کاهش قیمت دلار و ارز برای کشوری مثل ایران که بستر و زیر ساخت های تولید به ویژه تولید کالاهای صادراتی را ندارد بر عکس عقیده شما به رشد تولید و صنعتی شدن کمک می کند و غیر از ان ممکن نیست برای ایجاد و تولید صنعت و کالاهای که پتانسیل صادرات داشته باشند شما در کنار دانش و ابزار ان که وارد کردنشان ارز می خواهد احتیاج به مواد اولیه با کیفیت و ماشین الات و تجیهزات پیشرفته وارداتی دارید که همه محتاج ارز هستند به همین دلیل است که با وجود بالا بودن دلار در این چهار ... (320047)
رضا درودگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۱ ۱۶:۴۵
ارزان شدن یا پایین امدن نرخ رسمی دلار یه شمشیر دولبه است
با کاهش نرخ دلار بسیاری از کالاهای صادراتی صرفه اقتصادی نخواهند داشت و نبود یا کمیود دلار برگشتی از صادرات خواه ناخواه منجر به بالا رفتن قیمت دلار میشه
لطفا کمی مطالعه کن دوست من (319939)
روح ا...
Korea, Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۱ ۱۷:۰۳
جسارتا باید عرض کنم که قیمت دلار رو اقتصاد یک کشور تعیین میکنه نه دولت. اگه دولت بخواهد میتواند قیمت دلار را پایین بیاورد ولی این کار مستلزم دست بردن در اقتصاد است که نتیجه اشت اقتصاد رانتی می شود، همان اتفاقی که بعد از جنگ رخ داد. بهترین کار بالا بردن توان خرید مردم است که با ثابت نگه داشتن قیمت ها و کاهش بیکاری امکان پذیر است. نکته دوم در مورد خودروسازها هم باید عرض کنم قیمت خودرو به دلار وابستگی زیادی ندارد اینها فقط بهانه ایست برای بالا بردن قیمت خودرو. (319945)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۰۳:۵۵
"نکته دوم در مورد خودروسازها هم باید عرض کنم قیمت خودرو به دلار وابستگی زیادی ندارد" !!!!!
خودروهای وارداتی مستقیم با دلار 3300 وارد می شود و قیمت سه برابر قیمت جهانی است ...خودروهای داخلی هم بخشی زیادی از قطعات و مواد اولیه با دلار خریداری می شود....با کاهش قیمت دلار و رسیدن به نرخ واقعی که حدود 1500 تومان است هم خودرو وارداتی ارزان می شود و هم داخلی.... (320050)
عباسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۱ ۱۱:۱۸
ان شا الله تولید کنندگان داخلی هم مانند خودروسازان چینی به درک درستی از وضعیت بازار خودرو بعد از پیامدهای توافق نایل شوند. (319806)
۱۳۹۴/۰۵/۲۱ ۱۱:۲۲
خطش بدجورناجوره (319807)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۱ ۱۷:۰۶
عمدا این طوری با این فونت نوشته تا تاکید بیشتری به جملات بشه مخصوصا قسمت شوک به خریداران که چند وقت پیش ماشین خریدن . خودشون ماشین خریدن زیاد سوختن ! (319948)
کیارش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۱ ۱۲:۴۴
مردم ایران پس از دهه ها بطور تصادفی دارند نحوه برخورد با گرانفروشی را یاد میگیرند. نخریدن! چه خوب بود وقتی هم که مواد غذایی مانند گوشت و مرغ و لبنیات گران میشود یکهو مردم این حرکت را بزنند تا قیمتها عادلانه بماند. (319839)
شسی
Germany
۱۳۹۴/۰۵/۲۱ ۱۲:۵۵
دولت نهم و دهم توانسته بنزین وارداتی رو حذف کنه از بنزین پتروشیمی ها استفاده کنه دولت محترم یازدهم بجای اینکه دنبال افزایش کیفیت بنزین داخل باشه که البته بی کیفیت نبوده دو پله عقب رفته شروع کردند به واردات بنزین همه ی این مافیای واردات خودرو در زمان هاشمی رفسنجای و خاتمی جون گرفتن و قدرت مند شدن حالا اینا بیان تولید اشغال داخل رو ازبین ببرن کسی ککش نمی گزه انزمان که احمدی نژاد از پیکان 2 صحبت می کرد همه می گفتین مگه میشه مگه داریم البته تو زمان محمود خان بود که ملت با خودرو خارجی اشنا شدن (319847)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۱ ۱۷:۱۰
چقدر کم حافظه ایم!!!؟؟؟ همین چندوقت پیش بود که هر روز هوای تهران آلوده تر از روز قبل بود و داد همه درآمده بود و دولت احمدی نژاد از خدا خواسته تند تند تعطیلی اعلام می کرد. البته بنزین پتروشیمی با چند برابر قیمت تمام شده بالا و کیفیت ..... (319951)
سایه
Germany
۱۳۹۴/۰۵/۲۱ ۲۳:۱۰
تمام ایران شده تهرون خو ملت مصرف گرا کمتر بنزین استفاده می کرد (320031)
لبو فروش
Germany
۱۳۹۴/۰۵/۲۱ ۲۳:۴۰
برو خدا روزیت رو جای دیگه حواله کنه . امثال شما که کل مملکت رو غارت کردین چیزی دیگه نداریم . برین جای دیگه (320038)
سیاوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۱ ۲۳:۵۴
شسی جان تو المان نشستی معلومه که الودگی هوای تهران زمان احمدی نژادو درک نکردی یا گردوخاک خفه کننده خوزستان و ... (320040)
مافیا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۱ ۱۳:۳۴
ایران در قبل از انقلاب خودروهای غول های جهان رو مونتاژ میکرد،قرار بود ظرف چند سال آینده سازنده و طراح خودرو باشیم 37سال از انقلاب گذشت اما شدیم موناژکار نوکران آمریکا و اروپا ،صنعت خودرو نمودی از پیشرفت و علم در ایران و مدیریت های نالایق هست ،درپس پرده ی خودروی ایران چه کسی هست که با تغییر رئیس جمهور نیز تفاوت چشمگیری در این صنعت شاهد نیستیم؟ما خودروهای 20-30سال پیش دنیا رو به مردم تحویل میدیم و فشار هم میاریم چرا بنزین رو به این شکل مصرف میکنید؟ژاپن با دروازه های باز با صنعت دنیا مبارزه کرد اما (319868)
حمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۱ ۱۴:۰۴
درمان گرانفروشی نخریدن خودرو صفر می باشد اگر مردم مدتی خودروهای صفر را تحریم کنند شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود (319882)
سیاوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۱ ۲۳:۵۵
کاملا موافقم (320041)
سرحد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۱ ۱۴:۱۴
بله ....... و بیچاره مصرف کننده ...... بیچاره محیط زیست و بیچاره و بیچاره (319885)
نا شناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۱ ۱۴:۵۳
والا من که علتی ندیدم
با این تیترتون (319899)
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۱ ۱۶:۳۳
ایجادانحصار به هرحال مضر است وهمین میشود که الان ازسوی دوخودروساز زیاده خواه وغیردلسوزمی بینیم واین بهانه به نام حمایت از اشتغال ناموجه است دردنیای امروزی هرکشور پیشرفته ای روی بخش های محدودی سرمایه کذاری میکندمنتها ما روی بیش از 100مقوله کارمیکنیم مابایدخودروهای به روز ارزان وکم مصرف رادراختیار ملت شایسته ایران قراردهیم که محیطی پاک هم داشته باشیم دلواپسان هم لطفامنافع کل رادرنظر بگیرندنه منافع عدهای محدود را. (319936)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۱ ۱۷:۵۱
کلا بازار خودرو چه در بخش خودروهای صفر و چه در بخش خودروهای دسته 2 چه ایرانی و چه خارجی در رکود بی سابقه ای به سر میبرد.علت پپیشی گرفتن عرضه نسبت به تقاضا و اشباح بازارداخلی.خودروی با کیفیت هم بیاد مردم نمیتونند خودروییی که الان دارند بفروشند خودروی خوب بگیرند.چون بازار نیست.برای پولدارها خوب میشه در کنار 2 تا ماشینی که دارند یک خودرو آلمانی و فرانسوی هم بخرند.دغدغه تعویض خودرو هم ندارند. (319961)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۱ ۲۱:۴۳
بهترین دلیل بر غیر واقعی بودن قیمت خودرو در ایران همین سقوط قیمت است چرا که هیچ وقت قیمت پایین تر از کف قیمت تمام شده همراه باسود معقول نخواهد رفت چرا که دیگر خودروها هم که پایین تر از کف نمیفروشند پس در همان قیمت حداقل باقی خواهد ماند واین گپ بین قیمت واقعی وقیمت فروش در ایران پتانسیل نوسان را دارد این یعنی اکل مال به حرام وبه باطل (320020)
تقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۱ ۲۳:۵۲
نخرید ،ترا به خدا نخرید تا این شرکتا ورشکست ن (320039)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۰۷:۵۶
یعنی روزی میاد سایپا و ایران خودرو ورشکت بشن تا ما هم راحت بشیم!!؟؟؟
البته اینقدر پول از جیب مردم بدبخت گرفتن که فکر نکنم تا صد سال دیگه هم ورشکست بشن (320051)