به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۰:۲۴
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۵ ساعت ۱۷:۱۸
کد مطلب : ۸۸۰۸۹
شن‌های روان و زندگی سخت جنوب شرق

وقتی آب نیست هامون چگونه احیاء شود؟

گروه جامعه: یكی از كاربران بهارنیوز در استان سیستان و بلوچستان با ارسال متن زیر به معضل لاینحل طوفان‌های موسمی در این استان پرداخته است كه در زیر می‌خوانید:

طوفانهای دو هفته گذشته طاقت مردم را کم کرده است و سعی دارند به هر شکل ممکن صدای خود را به مسئولین استانی و کشوری برسانند، خوشبختانه بحث حضور مردم با ماسک در نماز جمعه هفته گذشته زابل بازتاب بسیار گسترده ای در فضای مجازی داشت و درنهایت نیز اخبار شبکه سوم سیما نیز به این موضوع پرداخت و تصاویر مربوطه را پخش کرد که اتفاقی مهم و تاریخی در سیستانی بود که تا کنون مردم به مسائل مختلف واکنشی نشان نمی دادند.

یکی از دیگر اتفاقات در چند روز گذشته، هجمه بسیار سنگینی از سوی کاربران فضای مجازی سیستان، سایتهای مختلف و نمایندگان سیستان، نسبت به عملکرد دولت، محیط زیست و بخصوص سرکار خانم ابتکار بود، که البته با توجه به شرایط موجود سیستان می‌توان به مردم حق داد که چنین برآشفته باشند اما وقتی که خوب تحقیق می‌کنیم متوجه می‌شویم که گاها اطلاعات نادرستی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، موجب می‌شود که این هجمه ایجاد شود.

وقتی آب نیست هامون چگونه احیاء شود؟
خانم دکتر ابتکار به درستی گفت که باز کردن دایکهای مرزی یکی از راههای نجات تالاب هامون است، اما باید آبی در رودخانه جاری شود که از محل دایک عبور کند یا نه؟ پس مبحثی که درخصوص دایک مرزی بیان شده، کامل درست و بجا بوده، اما باید شرایط را نیز بپذیریم که شرایط منطقه با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند و بهتر است که بجای احیای تالاب هامون به فکر تثبیت شنهای روان برویم، اگر آبی باشد و هامون پر آب نشود باید از محیط زیست گلایه کرد و اگر آبی نیست و شنهای روان هم تثبیت نمی شود باید از دیگر ارگانها از جمله جهاد کشاورزی و منابع طبیعی نیز باید گلایه کرد که چرا برنامه خاصی جهت تثبیت شن های روان صورت نمی گیرد و اگر صورت گرفته باید گفته شود تا مردم نیز امیدوار شوند و شکرگزار.

شاید در برخی موارد مطلب آنطور که باید به اطلاع مردم نمی رسد و اشتباهاتی رخ می‌دهد اما باید توجه داشته باشیم که در سالهای گذشته کمتر شاهد بوده ایم که معاون رئیس جمهور در خصوص تالاب هامون اظهار نظر کند و به مردم پیام بدهد، این مساله خود نشان از نگاه ویژه و موشکافانه رئیس سازمان محیط زیست کشور به مساله هامون دارد.

اینکه گلایه های مطرح می‌شود بجا، ولی این مساله را در نظر داشته باشیم که محیط زیست نیز در همین مدت کوتاه بحث تالاب هامون را به یک مساله ملی و بین المللی تبدیل کرده و حساسیت تمامی سازمانهای بین المللی دراین خصوص را نیز به این سمت جلب کرده است که کار بزرگ و ارزشمندی می‌باشد که در کنار تمامی انتقادها بهتر است که از این کارهای ارزشمند نیز تقدیر و تشکر شود.

دایک مرزی باز شد که از چند سال قبل مصوب شده بود که این دایک خاکبرداری شود، اما عملا تنها بر روی کاغذ آمده بود و امسال با همت کارکنان سازمان محیط زیست استان بخش اعظم دایک مرزی درون تالاب برچیده شد که در آینده شاهد برکات آن خواهیم بود.

مدیران امور آب بحث حق آبه هامون از چاه نیمه ها را مورد توجه قرار دهند
اخیرا برنامه مردم و مسئولین سیما، میزبان دو تن از مدیران کل استانی بود که در بحران سیستان بیشترین هجمه ها برعلیه آنها می‌باشد، مدیران کل ستاد بحران و محیط زیست استان. یکی از مباحث مطروحه دراین برنامه مساله حق آبه تالاب هامون از چاه نیمه ها بود که با توجه به اینکه درحال حاضر آب کافی ذخیره سازی شده است بنظر می‌رسد که این مهم یعنی تامین حق آبه تالاب هامون از چاه نیمه ها که گویا مصوبه کارگروه نجات هامون را نیز دارد، در نظر گرفته شود تا دست محیط زیست نیز در برنامه های که در تالاب هامون دارد باز شود.

اینکه وقتی دشتمال و یا سیلابی از سوی کشور افغانستان به سمت کشورمان سرازیر می‌شود را نباید با بحث حق آبه تالاب هامون یکی دانست، که اگر به این سمت حرکت کردیم بدون شک همان صحبت طرف افغان را مطرح کرده ایم و عملا در مذاکرات دست پیش را به آنها داده ایم پس باید به این مهم توجه نماییم.

استاندار به مساله اختلاف اعضای کارگروه نجات هامون ورود کند
متاسفانه علیرغم اینکه مدیر آب منطقه ای استان یکی از تحصیلکرده های بومی سیستان نیز می‌باشند نگاهی عملگرا به مساله تالاب هامون و معضل ریزگردها دراین منطقه ندارد و این مساله را می‌توان در همان عدم تخصیص حق آبه تالاب هامون از چاه نیمه ها بخوبی مشاهده کرد، آگر چه درست که حق آبه تالاب هامون از چاه نیمه ها کمتر از صد میلیون لیتر می‌باشد اما توجه داشته باشیم که اگر این مقدار آب به طور متناوب و در ماههای گرم سال در کانونهای بحران پخش شود و در همان فاصله نیز اقدام به کاشت درختانی از جمله گز کنیم بدون شک بخشی از مشکلات را حل خواهد کرد، پس بهتر آن است که علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان بعنوان رئیس کارگروه ویژه نجات تالاب هامون به این مساله ورود و اختلاف نظر مابین اعضای کارگروه را مرتفع نمایند.

اگر چه گلایه های به محیط زیست وارد است اما توجه داشته باشیم که حیات تالاب هامون به آب است و وقتی آبی وجود ندارد، چگونه می‌توان در آن برنامه ای اجرا کرد؟ پس در وهله اول با توجه به اینکه در برنامه مردم و مسئولین نیز مدیرکل محیط زیست مدعی شد اگر حق آبه تالاب از چاه نیمه ها در نظر گرفته شود می‌توان کارهای خوبی انجام داد باید این مساله حیاتی در دستور کار دولتمران استان قرار گیرد تا پس از آن شاهد اجرایی شدن برنامه ها باشیم.

حافظ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۶ ۰۷:۴۷
مگرخضر مبارک پی براید زیمن همتش کاری گشاید (320340)