به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب : ۵۵۶۸۷

به بهانه 74سالگی خسرو آواز ایران

گروه فرهنگی-رسانه ها: روزنامه شرق نوشت: به بهانه 74سالگی خسرو آواز ایران استاد «محمدرضا شجریان» از سه چهره خواسته‌ایم تا از راز ماندگاری او بگویند.
به بهانه 74سالگی خسرو آواز ایران
 مهر، فقط آغاز پاییز نیست، آغاز صدای مهر و مهربانی هم هست؛ صدایی که بهاری همواره را در تاریخ موسیقی ایران‌زمین رقم زده. صاحب این صدا، مردی است که همواره کنار مردم بوده و نه‌فقط با ساز و آوازش، که با عشقی که به مردم داده، امروز یکی از محبوب‌ترین هنرمندان تاریخ هنر این مرزوبوم است. نوای ملکوتی «ربنا»یش سال‌ها، میهمان سفره افطار روزه‌داران بوده و «مرغ سحر»ش ساز دل بسیاری از ایرانیان را در سراسر جهان کوک کرده است.

ضیاء موحد . شاعر
استاد محمدرضا شجریان مجموعه‌ای است از چند صفت که او را تبدیل به یکی از برترین هنرمندان تاریخ هنر ایران کرده. او فردی بسیار میهن‌دوست است، درعین‌حال به سنت آوازی ایران اشراف چشمگیری دارد و بعد هم با فرهنگ گذشته ایران قرابت و آشنایی دارد. هم خطاط است و هم تجوید قرآنش خوب است، هم ساز می‌سازد و هم معلوماتش درباره تاریخ و هنر ایرانی در حد اعلاست. مجموعه این ویژگی‌ها از او موجودی استثنایی ساخته که در بین هموطنانش محبوب است. زادروزش را تبریک می‌گویم و برایش آرزوی سلامت دارم. در آخرین کتابم هم شعری را به او و مجموعه موسیقیدانان ایرانی تقدیم کرده‌ام.

پری صابری . کارگردان تئاتر
صدای ملکوتی استاد شجریان، او را تبدیل به یکی از اسطوره‌های هنر ایران‌زمین کرده است. او با صدای آسمانی‌اش، نیازهای درونی مردم ایران از یک صدای فاخر را به تمامی پاسخ داده است. او بلبلی است که هیچ‌وقت خاموش‌شدنی نیست. همواره برای مردم خوانده و می‌خواند، کنار مردم بوده و هست. از چهره‌های ماندگار هنر ایران است.

لوریس چکناواریان . موسیقیدان
استاد محمدرضا شجریان، صدای ماندگار نسل‌های مختلف این سرزمین هستند. ایشان هنرمند ارزنده‌ای هستند که رفتارشان حاکی از شخصیتی فرهیخته است. ایشان همواره کنار مردم بوده‌اند. واقعیت این است که بزرگی ایشان صرفا به‌خاطر هنر ساز و آوازشان نیست، بلکه به‌خاطر شخصیت ایشان است؛ شخصیتی که طی سالیان، در بزنگاه‌های تاریخی، در ذهن مردم جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. خوشحالم که قافله هنر ایران‌زمین تا به امروز، هنرمندی چنین توانا و یکه به خود دیده است. تولدشان را تبریک می‌گویم و امیدوارم سال‌ها بر پهنه هنر ایران‌زمین بدرخشند.