به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۵ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب : ۶۱۵۲۷
انتقال تجهیزات کامپیوتری

مانع‌جالب بازگشایی سفارت‌بریتانیا در تهران!

گروه سياسي: وزیر خارجه بریتانیا می‌گوید تلاش‌ها برای بازگشایی سفارت این کشور در تهران به دلیل موافقت نکردن دولت ایران با ورود تجهیزات کامپیوتری مورد نیاز سفارت، با مانع روبرو شده است.
مانع‌جالب بازگشایی سفارت‌بریتانیا در تهران!
به گزارش بي بي سي، فیلیپ هموند، گفت: با وجود این مطمئن است که روند بازگشایی سفارت بریتانیا در ایران که از زمان وزارت ویلیام هیگ شروع شده، ادامه خواهد یافت. هموند درباره برنامه هسته‌ای ایران در مجلس عوام بریتانیا گفت بازگشایی سفارت این کشور در تهران برای بازسازی روابط حیاتی است. وزیر خارجه بریتانیا به نمایندگان مجلس عوام گفت: "مشکلات فنی‌ای وجود دارد که به سادگی قابل حل نیست. ما نیاز داریم که مقدار قابل توجهی تجهیزات وارد ایران کنیم... بخش زیادی از تجهیزات عملیاتی سفارت در جریان وقایع نوامبر ۲۰۱۱ از بین رفت. اگر قرار باشد ما آنجا شروع به کار کنیم، نیاز داریم تجهیزاتمان را به شیوه‌ای امن و مورد اطمینان به آنجا منتقل کنیم." به گفته هموند هنوز دو طرف بر سر شیوه‌ انتقال این تجهیزات به داخل سفارت به توافق نرسیده‌اند.

وزیر امور خارجه بریتانیا انتقال این تجهیزات کامپیوتری را برای ازسرگیری صدور ویزا در ایران ضروری دانست. او گفت: "برای حل این مسئله همچنان با مقام‌های ایران در ارتباط هستیم، هر چند که به وضوح گفته‌ایم که این مسئله ربطی به مباحث مربوط به مذاکرات هسته‌ای ندارد." سفارت بریتانیا در تهران در پی حمله گروهی از معترضان در نوامبر سال ۲۰۱۱ (آذر ۱۳۹۰) تعطیل شد و در پی آن بریتانیا کارکنان و دیپلمات‌های خود را از تهران خارج کرد.

از زمان تعطیلی سفارت بریتانیا در تهران خدمات کنسولی و صدور ویزا هم متوقف شده و متقاضیان ایرانی باید از کشوری سوم مانند ترکیه یا امارات برای گرفتن ویزا اقدام کنند. بعد از حمله به سفارت بریتانیا، دولت این کشور دستور اخراج دیپلمات‌های ایرانی را از بریتانیا صادر کرد و خدمات کنسولی ایران در لندن هم متوقف شد. هر چند از تابستان امسال این خدمات در محل سفارت ایران در لندن از سر گرفته شده است. وزیر خارجه بریتانیا امروز در مجلس این کشور گفت: "سه سال بعد از حمله به سفارت [بریتانیا] بازگشایی سریع اما مطمئن آن باید جزو اولویت‌های تمام احزاب پارلمان باشد."

بعد از انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری در ایران و تغییراتی که در سیاست خارجی جمهوری اسلامی روی داد، در مهرماه سال ۱۳۹۲، سخنگوی وزارت خارجه ایران از تصمیم دو کشور به تعیین "کاردارهای غیرمقیم" خبر داد و این تصمیم بعد از مدتی به اجرا در آمد. اواخر خرداد ماه امسال ویلیام هیگ، وزیر خارجه سابق بریتانیا با تاکید بر مساعد بودن شرایط برای باز شدن سفارت بریتانیا در ایران گفت که روند این بازگشایی "تدریجی و گام‌به‌گام" خواهد بود. در آن زمان آجی شارما، کاردار غیرمقیم بریتانیا در تهران در توییتر خود ابراز امیدواری کرد که خدمات ارائه ویزا "طی چند ماه آینده" در سفارت بریتانیا در تهران راه‌اندازی شود.