به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۱۴ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب : ۸۳۲۱۷
آخرین‌ آمارهای سرقت و قاچاق در کشور

ناجا درباره اسیدپاشی اصفهان: پی گیریم

گروه جامعه: رییس پلیس آگاهی نیروی انتظامی توضیحاتی را پیرامون آخرین وضعیت قاچاق کالا و ارز، دستاوردهای قرارگاه سرقت، آخرین جزییات پرونده اسیدپاشی اصفهان و... ارائه کرد.
ناجا درباره اسیدپاشی اصفهان: پی گیریم
سردار محمدرضا مقیمی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مناسبت سالگرد صدور فرمان مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تسلیت شهادت امیرالمؤمنین (ع)، اظهار داشت: بحث امنیت اقتصادی یکی از وظایف ناجا است و ایجاد امنیت اقتصادی برای پلیس آگاهی یک شرح وظایفی است که تعریف شده است. وی به اقدامات مناسب در رابطه با مقابله و مبارزه با قاچاق کالا در سال 94 پرداخت و ادامه داد: در سال 93 قرارگاهی در خصوص قاچاق کالا تشکیل شد که اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شد.

رئیس پلیس آگاهی ناجا به راهبردهای پلیس آگاهی در سال 94 پرداخت و بیان داشت: تقویت فعالیت‌های اطلاعاتی در مقابله با قاچاق، مبارزه قاطع با قاچاق اقلام ممنوعه و منابع طبیعی، مبارزه جدی با مظاهر علنی قاچاق به خصوص در استان‌های مرزی، همکاری با همگرایی با سازمان‌های مرتبط در امر مبارزه با قاچاق کالا و همچنین تقویت و تجهیز واحدهای اجرایی مقابله با قاچاق از جمله این راهبردها است.

این مقام ارشد آگاهی کشور به بیان گزارشی از اقدامات پلیس در سال 93 در این حوزه پرداخت و گفت: 14 مرحله طرح عملیاتی در سراسر کشور به صورت هدفمند و با رؤیت خوب اطلاعاتی انجام و پرونده‌های خوبی نیز در این زمینه کشف شد؛ همچنین پنج مرحله طرح کنترل مجرمین و سابقه‌داران حرفه‌ای اجرا شد؛ چندین مرحله نیز اتاق فکر با محوریت کالاهای آرایشی، دخانی و اقلام ممنوعه برگزار شد و همچنین جلسات تعاملی با صنوف و اتحادیه‌ها و کنترل مصرف‌کنندگان عمده سوخت در مرزهای جنوبی کشور به مرحله اجرا گذاشته شد.

پرونده‌های بالای صد میلیون تومان 11 درصد افزایش داشته‌اند
سردار مقیمی با بیان اینکه کل پرونده‌های مسروقه در سال 93 یک درصد کاهش داشت، اظهار داشت: با توجه به کاهش عدد تعداد پرونده‌ها، افزایش ریالی کشفیات را به میزان 31 درصد داشته‌ایم؛ همچنین پرونده‌های بالای صد میلیون تومان 11 درصد افزایش داشته‌اند. رئیس پلیس آگاهی ناجا به تشریح آمار سه ماهه اول امسال پرداخت و بیان داشت: 2 درصد آمار باندهای متلاشی شده در سه ماهه اول امسال افزایش داشته‌اند و متهمان مرد در این سه ماهه اول 2 درصد افزایش و متهمین زن در همین مدت 2 درصد کاهش داشته‌اند.

وی ادامه داد: کل پرونده‌های مکشوفه 6 درصد افزایش داشته‌اند که ارزش ریالی کشفیات 11 درصد افزایش داشته است. همچنین پرونده‌های بالای صد میلیون 8 درصد افزایش داشته‌اند؛ همچنین 129 باند قاچاق کالا در سه ماهه اول کشف و متلاشی شده‌اند. رییس پلیس آگاهی ناجا به رصد اطلاعاتی در زمینه قاچاق کالا پرداخت و گفت: پرونده‌های خوبی در این زمینه در بحث پوشاک، دخانیات، اقلام فرهنگی و منابع طبیعی کشف شده که ارزش ریالی کشفیات قاچاق در سال گذشته حدود 17 هزار میلیارد ریال بوده که آمار ریالی کشفیات در سه ماهه اول امسال به 4750 میلیارد ریال رسیده است.

توانسته‌ایم قاچاق سوخت را به صفر برسانیم
سردار مقیمی اولویت سال گذشته را اقلام ممنوعه دانست و گفت: همچنین در زمینه قاچاق سوخت و منابع طبیعی بالاترین کشفیات ما جزء سوخت بوده است که همین اینک این ادعا را داریم که با توجه به اقدامات پلیس آگاهی توانسته‌ایم قاچاق سوخت را به صفر برسانیم. وی به نحوه قاچاق سوخت در سال‌های گذشته پرداخت و گفت: همین اینک قاچاق را در استان‌های مرزی به صورت انبوه و لوله‌کشی و اعماق دریا نداریم و با توجه به اقدامات اطلاعاتی خوب و روش‌های مقابله‌ای مثمر ثمری که انجام شده هم اکنون طبق آخرین اطلاعات قاچاق سوخت به صورت عمده به صفر رسیده است.

در همکاری پلیس و قوه قضاییه مشکل و چالشی وجود ندارد
رئیس پلیس آگاهی ناجا به همکاری پلیس آگاهی با قوه قضاییه پرداخت و گفت: بین پلیس به عنوان ضابط قوه قضاییه و خود قوه قضاییه همکاری خوبی وجود دارد و ما در تمام زمینه‌های مبارزه با جرم با قوه قضاییه همکاری می‌کنیم؛ اخیراً آموزشی نیز توسط قوه قضاییه به پلیس آگاهی داده شده و با توجه به اینکه قانون جدید از هفته گذشته لازم‌الاجرا شده به نظر می‌رسد که اگر جایی اتفاقی افتاده است که عده‌ای فکر کنند که مسئله‌ای بین قوه قضاییه و ناجا به وجود آمده مربوط به نوع شکل‌گیری پرونده است چرا که در همکاری پلیس و قوه قضاییه فکر نمی‌کنم مشکل و چالشی وجود داشته باشد.

این مقام ارشد آگاهی ناجا در ادامه به اهداف قرارگاه سرقت در سال 94 پرداخت و تصریح کرد: مسئول‌سازی و جلب مشارکت عمومی را جزو اهداف عمومی و مأموریت اصلی پلیس قرار داده‌ایم و اعلام می‌کنیم که فعالیت رسانه‌ها در بالا بردن آگاه‌سازی عمومی و افزایش سطح اطلاعات مردم در بحث جلوگیری از وقوع سرقت مثمرثمر بوده است.

کاهش آمار قاچاق کالا توسط خانم‌ها
سردار مقیمی برخورد با سارقین منازل را از جمله اولویت‌های پلیس آگاهی در سال 94 برشمرد و گفت: شناسایی و دستگیری محکومان قطعی فراری و همچنین افرادی که با گذاشتن وثیقه آزاد شده و برنگشته‌اند از جمله دیگر اقدامات پلیس آگاهی است. وی ادامه داد: پنج مرحله جلسات آسیب‌شناسی و برون‌سازمانی نیز تاکنون برگزار شده است. رئیس پلیس آگاهی ناجا در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد آمار قتل اظهار داشت: تقریباً نزدیک به 99 درصد قتل‌ها در سه ماهه اول کشف شده است که این درصد نسبت به سال مشابه 8 درصد افزایش داشته است؛ کشفیات در بحث قتل و وقوعات نزدیک به 6 درصد کاهش داشته است. این مقام ارشد آگاهی ناجا همچنین افزود: در بحث قاچاق کالا توسط خانم‌ها با کاهش مواجه بوده‌ایم.

واکنش پلیس به اظهارات وکیل پرونده اسیدپاشی اصفهان
وی در ادامه در مورد آخرین جزییات پرونده اسیدپاشی اصفهان و مصاحبه یکی از وکلای قربانیان گفت: کما فی‌السابق رسیدگی به این پرونده جزو اولویت‌های پلیس آگهای است. بنده و رییس جرایم جنایی پلیس آگاهی رسیدگی به این کار را در دست دارند.

سردار مقیمی با بیان اینکه بعضا اتفاقاتی افتاده و مظنونانی نیز دستگیر شده‌اند، گفت: اگر به جمع‌بندی نهایی برسیم، موضوع از طریق سخنگوی ناجا اعلام خواهد شد اما در مورد صحت و یا عدم صحت سخنان وکیل یکی از قربانیان، از خود وی سوال بپرسید.

کاهش 8 درصدی سرقت در ماه رمضان
رییس پلیس آگاهی ناجا در ادامه به کاهش جرایم سرقت در ماه رمضان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در 15 روز اخیر در حوزه سرقت منزل حدود 8 درصد میزان وقوعات کاهش یافته و شاهد افزایش 43 درصدی کشفیات بوده‌ایم. وی افزود: در بحث سرقت خودرو 13 درصد کاهش و درخصوص لوازم داخل خودرو نیز شاهد کاهش 18 درصدی هستیم. سردار مقیمی ادامه داد: مجموعا سرقت‌ها در 15 روز ابتدایی ماه رمضان حدود 8 درصد کاهش یافته است و میزان کشفیات نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 43 درصد افزایش داشته است.

80 درصد سرقت‌های خودرو مربوط به 2 برند است
رییس پلیس آگاهی ناجا در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح جزییات عملیات قرارگاه سرقت در سه ماهه نخست امسال با بیان اینکه میزان وقوع سرقت لوازم داخل خودرو 17 درصد کاهش و میزان وقوع سرقت خودرو موتورسیکلت 13 درصد کاهش داشته است، گفت: 80 درصد کل سرقت‌های خودرو مربوط به 2 برند مطرح کشور هستند و این دو خودرو سهم 86 درصدی در سرقت دارند و امیدواریم خودروسازان حتی‌المقدور به وظایف خود عمل کند.

وی با بیان اینکه عمده سرقت خودرو مربوط به خودروهای تولید قبل از سال 86 است، گفت: بارها به خودروسازان اعلام کرده‌ایم که نسبت به فراخوان خودروهای تولیدی سال 86 اقدام کنند اما آنها اعلام کردند که این اقدام برای آنها مقرون به صرفه نیست. رییس پلیس آگاهی ناجا در واکنش به اصرار خبرنگاران مبنی بر نام اعلام این دو خودرو، گفت: ما از خودروساز حمایت نمی‌کنیم اما خودروسازان و وزارت صنایع تا آنجا که امکان داشته است نسبت به اصلاح خودرو اقدام کردند، هرچند برای ما این میزان نیز قابل قبول نیست اما اتفاقات خوب در این حوزه را نادیده گرفت.

تکمیل بانک اطلاعاتی سارقان مسلح
مقیمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه متاسفانه نتوانسته‌ایم توفیقات زیادی در حوزه کاهش سرقت منزل به دست آوریم، گفت: ما توانستیم جلوی شیب تند وقوع سرقت منزل را بگیریم اما کاهش چشمگیری در این حوزه نداشتیم. وی سرقت منزل و سرقت محموله را یکی از اولویت‌های پلیس در سال جاری عنوان کرد و گفت: در سه ماهه اول در حوزه تکمیل بانک اطلاعاتی سارقان مسلح انجام داده‌ایم و باندهای بالقوه و بالفعل را شناسایی کرده و آنها را براساس شیوه و شگرد طبقه‌بندی کرده‌ایم.

رییس پلیس آگاهی ناجا با اشاره به جدیت فرمانده ناجا در کشف سرقت‌های مسلحانه نیز گفت: فرمانده ناجا اصرار دارند که حتی پرونده سرقت‌های مسلحانه روی میز فرماندهان باشد تا هر روز کشف آن را پیگیری کنند. مقیمی با بیان اینکه 86 درصد سرقت‌های خودرو طی یک ماه کشف می‌شود، گفت: 33 درصد خودروهای سرقتی در یک روز و 50 درصد خودروها نیز بین 2 تا 15 روز کشف می‌شوند.

رییس پلیس آگاهی ناجا در پایان در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر اینکه برخی مردم معتقد هستند که با وجود این آمارها سرقت خودرو در محلاتشان افزایش یافته، گفت: اعلام میزان کشفیات براساس پلاک خودرو است و تمام اسناد و مدارک آن در پلیس آگاهی موجود است.
مرجع : ایسنا