به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۷۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۶ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۸۹۲۵۷

علی مطهری: اینکه می‌گویند تمام مشهد حرم امام رضا(ع) است و کنسرت نباید برگزار شود، مبنای فقهی ندارد

گروه فرهنگی: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه نباید از دین و شریعت جلوتر یا عقب‌تر رفت، تصریح کرد: اینکه می‌گویند تمام شهر مشهد حرم امام رضا(ع) است و برگزاری کنسرت در مشهد درست نیست، مبنای فقهی ندارد.
علی مطهری: اینکه می‌گویند تمام مشهد حرم امام رضا(ع) است و کنسرت نباید برگزار شود، مبنای فقهی ندارد
به گفته وی، برگزاری کنسرت در مشهد مانند سایر اماکن در صورتی‌که موسیقی غنایی نباشد و در حین اجرای آن رفتارهای خلاف شرع صورت نگیرد، منعی ندارد. علی مطهری درباره ممنوعیت اجرای کنسرت در شهر مشهد و محدودیت‌های تعریف نشده در حوزه هنر، گفت: نباید از دین و شریعت جلوتر یا عقب‌تر حرکت کنیم و تمایلات فردی را دخالت دهیم؛ اگر دین کاری را مجاز شمرده، نباید مقدسی کرده و آن را ممنوع اعلام کنیم.

 نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: این حرف که می‌گویند «محدوده حرم امام رضا(ع) بین دو کوه است و بنابراین تمام شهر مشهد حرم امام رضا(ع) است و برگزاری کنسرت در حرم درست نیست» مبنای فقهی ندارد و حدیثی هم که آقای علم‌الهدی به آن استناد کرده موثق نیست و هیچ محدث و فقیه معتبری به آن استناد نکرده است. وی با بیان اینکه فرقی نمی‌کند کنسرت موسیقی در مشهد برگزار شود یا تهران، تاکید کرد: مکان جغرافیایی در برگزاری کنسرت موضوعیت ندارد.

مطهری تصریح کرد: حتی زمان نیز از نظر حرمت یا مباح بودن یک کنسرت موضوعیت ندارد. مثلاً اگر در شب شهادت یکی از ائمه کنسرت برگزار شود کار حرام صورت نگرفته اما معمولا به احترام آن امام در این گونه زمانها کنسرت شاد برگزار نمی‌شود. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید براینکه اصل این است که کاری خلاف شرع انجام نشود، افزود: موسیقی کنسرت‌ها نباید غنایی باشد و نباید در حین اجرای آنها رفتارهای خلاف شرع رخ بدهد. با رعایت این شروط، برگزاری کنسرت در هر مکانی، مشهد و غیر مشهد، منع قانونی و شرعی ندارد.
مرجع : خانه ملت

محمد
Romania
۱۳۹۴/۰۶/۰۶ ۱۳:۲۴
به نظرم حرف مطهری درسته، چون اگر موسیقی ممنوع باشه باید همه جا ممنوع کنند ادعای آقای علم الهدی مثل اینه که بگن "غیبت کردن" یه جا حرامه و یه جا هم حلال!
مگه احکام شرعی با توجه به مکان تغییر میکنه؟! (321147)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۶ ۱۴:۰۱
آقای مطهری چرا به سیاستهای اقتصادی دولت انتقاد نمی کنید یا عقب نشینی محض دولت درباره بورسیه های غیر قانونی که وزیر علوم اصولگرا و مورد حمایت پایداریهای اقای روحانی گفته اند ان 3600 بورسیه غیر قانونی نه تنها برخورد نمی شود !!! می توانند ادامه دهند و پولش را هم از بیت المال می دهیم !!! در سیاست اقتصادی هم دلار 3400 شده و دولت فقط به فکر جیب خود است نه گرانی و فشار بر مردم...اصلا اگه قرار بود جلوی کاهش دلار بعد توافق گرفته شود و افزایش هم بدهند رفع تحریمها چه سودی برای مردم دارد ؟؟؟؟؟؟!!!!! (321152)
۱۳۹۴/۰۶/۰۶ ۲۰:۵۱
شما از مشکلات دولت در این خصوص اطلاع ندارید چون آقای مطهری از موانع پیش رو دولت آگاه است چیزی نمیگه ضمن اینکه دولت تمام تلاش خودرا معطوف رفع مشکلات کرده اما متاسفانه مقاومت زیاد است بنحوی باید کفت در حال جنگ با مفتخورها میباشه (321178)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۷ ۰۳:۲۰
انتقاد به چنین عقب نشینی تاسف باری در مورد بزرگترین تخلف و فساد علمی تاریخ ایران و کاهش ارزش ریال و پول ملی و فشار اقتصادی به مردم بخاطر درامد بیشتر در حالی که راههای دیگری مثل گرفتن مالیات از نهادهای خاص با هدف درامد برای دولت وجود دارد هیچ توجیهی ندارد...اقای روحانی انچنان به حقوق و خواست رای رهندها و فشار اقتصادی به مردم توجهی نداشته و ندارد جز فقط در شعار... (321185)
امیر م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۷ ۰۷:۵۹
یعنی شما می گی سیاست های اقتصادی دولت خوبه؟ دولت دلار رو 2400تحویل گرفت الان دلار دولتی شده 3000 تومن،وضع بورس هم که معلومه ،مسکن و خودرو هم که در رکود شدید هستند،مالیات ها هم که نجومی افزایش یافته ،آب و برق و گاز هم که عمودی صعود کردن،گفتند توافق کنیم نود روزه مشکل حل میشه پس کو؟تفکرات کارگزارانی این دولت ملت را بیچاره خوهد کرد ،روحانی در صورت ادامه این شرایط شاید اولین رییس جمهور 4ساله ایران بشه (321187)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۶ ۲۰:۵۵
مثل همیشه زنده باد آقای علی مطهری نماینده ملت
ما تا حالا تنها نماینده ای که در جهت منافع ملی و احقاق حق ملت سخن گفته است آقای مطهری را می شناسیم مابقی فقط دنبال........................... (321179)
میر موسوی
۱۳۹۴/۰۶/۰۶ ۱۴:۱۱
انصافا غنیمتی هستی در این دوران و شرایط (321154)
کروبی
۱۳۹۴/۰۶/۰۶ ۱۴:۱۲
بازم گلی به جمال تو، که گاها میتونی از این حرفا بزنی (321155)
شهلا رهنورد
۱۳۹۴/۰۶/۰۶ ۱۴:۱۴
مطهری نشان داده در این مجلس!، نسبتا نماینده مردم است (321156)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۶ ۱۴:۲۶
احسنت. درود بر آقای مطهری (321157)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۶ ۱۴:۵۰
واقعاًاگه کاری خلاف هست چه فرقی می کنه کجاانجام بشه ویانشه.متاسفانه بعضی ازبرداشت هایی که ازدین میشه،ضربه به خوددین وارزش های دینی هست. (321159)
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۶ ۱۴:۵۹
حرف آقای مطهّری کاملاً درسته. اگه فعّالیّتی درست و بدون اشکال باشه، فرقی میان تهران و مشهد نیست و اگه کار خلافی باشه، در هر دو شهر نباید انجام بشه. اسلام که محدود به زمان و مکان نیست. (321161)
مشهد مقدس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۶ ۱۵:۱۶
این علم الهداء احتمالا اخیرا از جانب خدا و پیغمبر فتوا صادر می کند یکی هم نیست جلویش را بگیرد (321163)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۶ ۱۵:۱۹
دستت درد نکنه آقای مطهری شما در زمانی که خیلی از تریبون دارها سکوت را خریده اند حرف ملت را بیان می کنید. درود بر شرفت،نانِ حلال خورده ای (321164)
حامد مشهد مقدس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۶ ۱۵:۳۶
بابا من مشهدی دوست دارم کنسرت برم بارعایت شرایط٬ چرا نتونم برم!!!؟؟؟؟ من توفیق دارم هفته ای یک بار حرم امام رصا ( ع) مشرف میشم٬ پس اقای علم الهدی ان شالله که بی دین هم نیستم ولی موسیقی رادوست دارم. (321165)
امیر محمد طلبه
Germany
۱۳۹۴/۰۶/۰۶ ۲۰:۳۵
باسلام عزیزان من نمی خوام کلام اقای علم هدا تایید یا رد کنم
اما عزیزان بعضی اوقات بعضی چیز ها حکم شرعی ندارد اما عرف و اخلاقیات رعایتشان را نشانه خرد وعقل می داند مثلا اگر کسی با زیر شلواری بره دیدار ریس جمهور وحتی یک مهمانی خانوادگی همه این کار رو قبیح میدونند واز طرفی توجه باین نکته که ما مشهد را شهر امام رضا وشهری مقدس میدانیم واز طرف دیگر موسیقی پاپ رایج هر که با مبادی فقهی کمی اشنا باشد میداند حداقل شبه در حرمتش است ایا بهت نیست در شهری که مقدس اسلامی می خوانیمیش بحکم اخلاق اجرا نشود دقت (321177)
ابوبکر البغدادی
United States
۱۳۹۴/۰۶/۰۶ ۲۳:۰۵
بعد میگن چرا داعش چرا به ایران حمله نمی کنه! چرا حمله کنه وقتی قوانین اش داره تو ایران توسط تندروها اجرا میشه (321180)
آزاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۶ ۲۳:۲۹
درووود بر آقای مطهری آزاده که همواره فعالیت ها و اظهار نظرهاشون در راستای خواسته های منطقی بوده ، ای کاش همه مثل ایشون بودن ، اگه در مشهد کنسرت برگزار میشه یعنی اینکه جمعیت قابل توجهی مشتاق داره و وقتی مردم مشتاق و خواهان برگزاری کنسرت هستند باید به خواسته های مردم توجه بشه ، یادمون نره که میزان رای ملت است (321181)