به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۰۱
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ساعت ۰۱:۲۳
کد مطلب : ۵۸۱۶۱
در جهت استخراج از میدان گازی مشترک

بریتیش‌پترولیوم همكاري با ایران را از سر گرفت

گروه اقتصادي: شرکت بين‌المللي نفت و گاز «بریتیش پترولیوم» بهره برداری از میدان گازی رام Rhum با سرمایه گذاری مشترک با ایران را در دریای شمال، از سر خواهد گرفت.
بریتیش‌پترولیوم همكاري با ایران را از سر گرفت
شرکت ملی نفت ایران شش سال پیش از انقلاب در این میدان گازی سرمایه گذاری کرد و نیمی از درآمد آن باید به ایران تعلق بگیرد اما بهره برداری از این میدان پس از تشدید تحریم های ایران درسال ۲۰۱۰ بدستور دولت بریتانیا متوقف شد. حالا خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی بریتیش پترولیوم گزارش داد که دولت بریتانیا برای جلوگیری از آسیب رسیدن به این میدان به علت غیر فعال بودن آن، اجازه از سرگیری استخراج گاز را داده که از این هفته از سرگرفته می شود مشروط به آنکه درآمد های متعلق به ایران تا زمانیکه تحریم ها لغو نشده است، در حسابی ویژه مسدود شود.

ایران پیش از انقلاب ١٣٥٧ در بهره‌برداری از میدان گازی رام سرمایه‌گذاری کرد و بنا به موافقتنامه‌ای که در آن زمان امضا شد، شرکت بی‌پی و شرکت ملی نفت ایران هر یک صاحب نیمی از عایدات بهره‌برداری از این میدان گازی هستند. استخراج گاز این میدان از سال ٢٠١٠ به دلیل اعمال‌ تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت ایران متوقف شد. رام بین ٤ تا ٥ درصد گاز مورد نیاز بریتانیا را تامین می‌کرد و با تایید دولت بریتانیا تولید گاز آن پس از بیشتر از ٣ سال از سر گرفته می‌شود. ایران امیدوار است که بتواند در جریان مذاکره با کشورهای ١+٥ به توافقی دست یابد که به موجب آن تحریم‌ها علیه نظام بانکی و صنعت نفتش لغو شوند.