به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۵:۴۰
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۵ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب : ۷۱۳۹۱
بعد از نابودي آثار باستاني موزه موصل

اقدام​داعش براي تخریب شهرباستانی نمرود

گروه بين الملل: وزارت گردشگری و آثار باستانی عراق اعلام کرد که گروه تروریستی داعش دست به تخریب و نابودی شهر باستانی نمرود واقع در شمال عراق زده است.
اقدام​داعش براي تخریب شهرباستانی نمرود
این وزارتخانه اعلام کرد که گروه تروریستی داعش پس از نابودی آثار تاریخی و باستانی در موصل اکنون با ابزارآلات سنگین خود در حال تخریب و نابودی کامل شهر تاریخی نمرود است. وزارت گردشگری عراق ضمن محکومیت شدید این اقدامات از شورای امنیت خواست تا به منظور حمایت از آثار باستانی و تمدن عراق و جلوگیری از این جنایات علیه فرهنگ و بشریت، نشست فوق العاده ای را برگزار کند. گروه تروریستی داعش با استفاده از بولدوزر و ابزار آلات سنگین، برای تخریب آثار باستانی شهر نمرود در استان موصل در شمال کشور که به قرن سیزدهم قبل از میلاد یعنی دوره آشوری‌ها تعلق داشت، اقدام کرده است. شهر باستانی نمرود که تاریخ آن به ۱۳ قرن قبل از میلاد مسیح برمی گردد، در منطقه ساحلی رود دجله و در ۳۰ کیلومتری جنوب موصل واقع شده است.

عبد الامیر حمدانی، باستان‌شناس معروف عراق در دانشگاه آمریکایی استونی بروک گفت: با تاسف و اندوه باید بگویم که همه ما این انتظار را داشتیم چون طرح داعش تخریب همه میراث تاریخی عراق یکی پس از دیگری است. این دانشمند باستان‌شناس افزود: قطعا شهر الحضر هدف بعدی آن‌ها خواهد بود.
شهر الحضر یکی دیگر تز شهرهای تاریخی عراق است که در وسط صحرای نینوا قرار گرفته است. قدمت این شهر باستانی به دو هزار سال قبل از میلاد بر می‌گردد. این شهر در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. حمدانی با ابراز تاسف شدید گفت: من بسیار غمگینم چرا که خراب کردن آثار عراق بدست داعش تنها به زمان نیاز داشت.

این اقدام یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که داعش با انتشار ویدیوئی، تصاویری از تخریب موزه آثار باستانی شهر موصل را منتشر کرد.در آن ویدیو افراد داعش با کلنگ و چکش به مجسمه‌های تاریخی موزه موصول بویژه گاو بالدار که بر دروازه نرکال نصب شده است، یورش برده و آن‌ها را یکی یکی نابود کردند.

اقدام داعش برای تخریب آثار باستان عراق در استان نینوا و موصل به ویژه شهر باستانی نمرود با محکومیت این گروه تروریستی از سوی جامعه بین المللی شد.
مرجع : العربيه