به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۰۷ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب : ۸۶۰۶۱
در پیامی برای کمیته مقابله با تروریسم

نگرانی بان کی‌مون از تهدید افراط‌گرایی

گروه بین الملل: دبیرکل سازمان ملل گفت: افزایش تعداد شبه‌نظامیان خارجی یک نشانه از گسترش خشونت افراط‌گرایی است و توجه سریع جامعه بین‌الملل را می‌طلبد.
نگرانی بان کی‌مون از تهدید افراط‌گرایی
خبرگزاری شینهوا اعلام کرد: بان کی‌مون، در پیامی ویدیویی برای نشست ویژه کمیته مقابله با تروریسم شورای امنیت سازمان ملل در امور شبه‌نظامیان خارجی نسبت به گسترش افراط‌گرایی در سطح جهان هشدار داد، گفت: گرچه تدابیر امنیتی و در برخی مواقع اقدامات نظامی ضرورت پیدا می‌کند، اما واکنش ما باید همواره بر مبنای رعایت حقوق و قوانین بشری و بین‌المللی باشد. اقدامات مقابله با تروریسم که نقض‌کننده حقوق بنیادین است، ارزش‌هایی را که ما به دنبال حمایت و حفاظت از آنها هستیم را مخدوش کرده و می‌تواند باعث دامن زدن به افراط‌گرایی شود. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل به خبرنگاران گفت: این نشست به میزبانی دولت اسپانیا، برای ایجاد و تعیین استراتژی‌ها و تاکتیک‌هایی برای ارائه خط‌مشی به کشورهای عضو در انجام اقداماتشان به منظور مقابله با چنین تهدیدهایی برگزار شد.

 

در مه 2015، دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت گفت که از اواسط 2014، خیل عظیمی از شبه‌نظامیان خارجی به داعش در عراق و سوریه و سایر گروه‌های شبه‌نظامی به داعش در عراق و سوریه و سایر گروه‌های شبه‌نظامی پیوسته‌اند.بنا بر آمارهای گروه‌های نظارتی سازمان ملل، بیش از 25 هزار تن از این شبه‌نظامیان از بیش از 100 کشور عضو هستند که به عراق و سوریه، افغانستان، یمن و لیبی رفته‌اند. در این آمارها به افزایش قابل توجه روند جدب این شبه‌نظامیان به گروه‌های رادیکال از 80 کشور اشاره شده است. دبیرکل سازمان ملل همچنین بر ضرورت همکاری بین‌الملل برای توقف پیوستن این شبه‌نظامیان تاکید کرد و گفت که این فرایند باید بر مبنای قوانین بین‌الملل باشد. یک اقدام جامع، شفاف و موثر باید برای مقابله با این روند در نظر گرفته شود و از پیوستن زنان و مردان جوان به این گروه‌های افراطی جلوگیری شود.