به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۰۶
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ساعت ۰۰:۵۷
کد مطلب : ۷۹۱۶۸

مجلس به دولت مجوز داده است هر چقدر می‌خواهد قيمت بنزين را افزايش بدهد

گروه اقتصادي: 17 هزار میلیارد تومان کسری بودجه سالیانه چیزی نیست که دولت بتواند با سایر درآمدهای خود آن را پوشش دهد لذا در چنین شرایطی باید حذف افراد ثروتمند از دریافت یارانه نقدی با سرعت بیشتری دنبال شود. اگر تعللی در این بخش صورت گیرد به ناچار دولت باید سایر راهکار ها مانند افزایش قیمت حامل های انرژی را دنبال کند.
مجلس به دولت مجوز داده است هر چقدر می‌خواهد قيمت بنزين را افزايش بدهد
به گزارش خانه ملت؛ قانون هدفمندی یارانه ها دولت را مکلف کرده است که قیمت حامل های انرژی واقعی شود و دیگر دولت به این بخش یارانه پرداخت نکند.زمانیکه مرحله اول هدفمندی یارانه ها آغاز شد دولت نسبت به سهمیه بندی بنزین اقدام کرد و هر ماه 60 لیتر بنزین به کارت سوخت مردم واریز می شد این امر ادامه داشت تا سوم خرداد که دولت تصمیم گرفت قیمت بنزین تک نرخی شود. دولت در بیان دلایل حرکت به سوی بنزین 1000 تومانی را در جلوگیری از کسری بودجه خود دانست و اینکه دیگر توان پرداخت یارانه نقدی را ندارد. لذا در قبال صرفه جویی در این بخش دولت می تواند پرداخت یارانه نقدی را ادامه دهد.ولی این روند هم به اعتقاد نمایندگان مجلس باید ساماندهی شود لذا دولت در حذف ثروتمندان از لیست یارانه نقدی باید جدیت بیشتری داشته باشد. در این خصوص گفت و گو ما با نمایندگان مجلس از نظرتان می گذرد.

با افزایش قیمت بنزین موضوع کسری بودجه دولت به پایان نمی رسد

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص روند حذف دهک های بالای جامعه گفت: از سال گذشته ما انتظار حذف افراد ثروتمند از دریافت یارانه نقدی را می کشیم. دولت اعلام کرده بود که تا نیمه اول سال جاری افراد ثروتمند را شناسایی می کند و آنها از لیست حذف خواهند شد اما اکنون به سومین ماه سال رسیدیم هنوز دهک های بالای جامعه یارانه دریافت می کنند. وی با بیان اینکه داشتن خانه، ماشین های خاص و شغل می تواند از شاخص های شناسایی افراد ثروتمند باشد اما کافی نیست افزود:برخی ها اموال خود را بنام خانواده درجه یک خود کردند و این احتمال هست که شناسایی طبق سه اصول نامبرده مشکلاتی را ایجاد کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت:دولت باید درآمد های خود را به سمتی هدایت کند که بتواند گره ای از مشکلات دهک های پایین جامعه باز کند .از آنجا که سهمیه سوخت خودروها حذف شد و قیمت گاز خانگی هم افزایش یافت ممکن است دهک های پایین جامعه با مشکلاتی روبرو شوند از اینرو دولت باید با دقت و سرعت بیشتری دهک های بالای جامعه را حذف کند. دولت باید برنامه های خود را برای حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه افزایش دهد تا این افراد بتوانند زندگی راحتری داشته باشند. قادری گفت: با افزایش قیمت بنزین موضوع کسری بودجه دولت به پایان نمی رسد بدین جهت اقدام های تکمیلی می تواند مانع از افزایش کسری بودجه شود.افزایش قیمت بنزین راهکار کسری بودجه نبود .اگر برنامه های تکلیف شده دولت به درستی اجرا می شد افزایش قیمت بنزین آخرین گزنیه برای پوشش کسری بودجه بود.

باید 10 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی حذف شوند

غلامعلی جعفرزاده عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از روند آهسته حذف دهک های پایین جامعه انتقاد کرد و به خبرنگار ما گفت: حداقل باید 10 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی حذف شوند تا دولت بتواند مشکلات مالی خود در بحث هدفمندی یارانه ها حل کند.اگر دولت با روند گذشته خود حرکت کند در سال حدود 17 هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه دولت باید 39 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی بدهد و حدود 4 هزار و 800 میلیارد تومان یارانه درمانی بدهد تصریح کرد: با 5 هزار و 200 میلیارد تومان یارانه تولید، 1300 میلیارد تومان یارانه مسکن و 4 هزار میلیارد تومان یارانه اشتغال جوانان چاره ای جز افزایش قیمت حامل های انرژی نبود. جعفرزاده اذعان داشت: هیچکدام از نمایندگان مجلس با افزایش قیمت ها موافق نیستند اما در این مقطع دولت مجبور به تغییر قیمت حامل‌های انرژی شد. از آنجا که دولت در شرایط خاص قرار گرفته باید زودتر وضعیت یارانه نقدی دهک های بالای جامعه را مشخص کند. به رغم پیش بینی ها قیمت نفت افزایش پیدا نکرد از اینرو دولت درآمد خاصی بر ای تزریق پول ندارد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت هنوز رقم دقیق حذف شدگان یارانه نقدی را اعلام نکرده این در حالی است که شفافیت اطلاعات در این بخش ضروری است. حذف شدگان از دریافت یارانه نقدهای دارند مبنی بر اینکه تمکن مالی نداشتند و به اشتباه حذف شدند بر این اساس دولت باید دقت نظر بیشتری داشته باشد. درست است که طبق قانون باید افراد ثروتمند شناسایی و فرآیند پرداخت یارانه قطع شود اما این امر باید دقیق باشد تا حق فردی ضایع نشود.

دولت قیمت ها را مهار کند

احمد امیر آبادی عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز درباره روند کند حذف دهک های ثروتمند به خبرنگار ما گفت:تاخیر در شناسایی و حذف افراد ثروتمند باعث شد که دولت برای رهایی از مشکلات خود به سراغ اصلاح قیمت حامل های انرژی برود.حال این نگرانی وجود دارد که مبادا قیمت ها به صورت لجام گسیخته افزایش پیدا کند. اگر دولت از سال گذشته ثروتمندان را حذف می کرد اکنون ناچار به حذف بنزین سهمیه ای نبود. وی با بیان اینکه دولت در هر صورت باید به سمت تک نرخی شدن بنزین حرکت می کرد خاطرنشان کرد: تک نرخی شدن قیمت بنزین در نیمه اول سال ممکن است تبعات منفی داشته باشد اما دولت باید نظارت های خود را قوی کند تا این افزایش منجر به گرانی سایر کالاها نشود.

امیر آبادی با اشاره به این مطلب که اگر دولت نرخ تورم را کنترل نکند اقتصاد کشور با جهش قیمت ها رو برو خواهد شد تصریح کرد: قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت را به سمت واقعی شدن قیمت حامل های انرژی هدایت می کند اما این حرکت باید اصولی و با فکر باشد. رفتار شتابزده مجددا نقدینگی مردم را افزایش خواهد داد و از سویی نرخ تورم به جای آنکه کاهش پیدا کند سیر صعودی به خود می گیرد. وی اذعان داشت: دولت بدون تعارف و جناح گیری سیاسی باید حذف دهک های بالای جامعه را آغاز کند. مردم همه می دانند که روند فعلی پرداخت یارانه نقدی مشکلات زیادی دارد.

«بنزین تک‌نرخی» بازار را لجام‌گسیخته می‌کند

نماینده تهران در مجلس، نيز با بیان اینکه تک‌نرخی کردن بنزین مدیریت تقاضا را از بین می‌برد و بازار را لجام‌گسیخته می‌کند، گفت: دولت این سیاست را تغییر دهد. علیرضا محجوب با اشاره به اقدام اخیر دولت در تک‌نرخی کردن بنزین، اظهار داشت: من با این اقدام مخالفم؛ چرا که باعث از دست رفتن مدیریت تقاضا می‌شود.

وی در توضیح این مسئله گفت: مهمترین ویژگی وضعیت سابق در ارائه بنزین به مردم، مدیریت عرضه و تقاضا بود که جلوی آلودگی بیش از پیش محیط زیست و افزایش قیمت و واردات بیش از پیش کالاها را می‌گرفت اما تصمیم اخیر، بازار را لجام‌گسیخته می‌کند. نماینده تهران در مجلس، در پاسخ به این سئوال که افزایش و تک نرخی کردن قیمت بنزین چه تاثیری بر روی سطح عمومی قیمت ها خواهد داشت، عنوان کرد: به نظر من این تاثیر بیشتر روانی است تا واقعی؛ اما تاثیر اصلی آن در حوزه مدیریت عرضه و تقاضاست که باید از آن بترسیم.

محجوب اظهار داشت: همه حرف ما این بوده است که عرضه و تقاضا را کنترل کنیم تا جلوی آلودگی بیشتر محیط زیست را بگیریم؛ هرچند افزایش ۳۰ درصدی برای قیمت این کالا زیاد نیست، اما در هر صورت این شیوه اجرا آسیب‌زا است. وی با توصیه به دولت برای تغییر این سیاست گفت: این سیاست قطعاً اشتباه است! البته بحث دونرخی یا تک‌نرخی شدن بنزین مطرح نیست، اما برداشت ما این است که هر چقدر سایر عوامل را کنترل کنیم، مدیریت این بخش آسان‌تر می‌شود.

تنها راه مداخله مجلس، تغییر در قوانین است

نماینده مردم تهران در مجلس، در رابطه با اینکه آیا مجلس به این موضوع وارد می‌شود یا خیر، عنوان کرد: متاسفانه این مجوزها را خود مجلس قبلا داده است و اگر کاری می خواهد انجام دهد، باید قانون را عوض کند. ما به دولت قبل هم مجوز افزایش قیمت بنزین تا ۳ هزار تومان را هم داده بودیم، به این دولت هم گفته‌ایم هر چقدر می‌خواهی اضافه کن! محجوب خاطرنشان کرد: بر این اساس، مجلس تنها با تجدیدنظر در قوانین مصوب خود می‌تواند در این رابطه وارد شود.

ااا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ۰۱:۰۶
دراین دولت تمام مشکلات : گذشته ، حال و آینده مقصرش یا احمدی نژاد هست یا مجلس .
دولت راست گویان هیچ تقصری در مورد افزایش های شیب ملایم نداره .
واقعا وظیفه دولت تدبیر و امید چیه ؟؟؟؟
شانه خالی کردن ؟؟؟؟ (305412)
سید
Germany
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ۰۱:۳۵
متاسفم که یه عده آدم ساده و ظاهربین و دهن بین فکر میکنن مقصر همه ی این ها دولت هستش.رئیس جمهور قبل به مدت هشت سال کاری کرد که کشور از همه نظر حداقل هشت سال عقب افتاد اونوقت توقع دارن آقای روحانی در مدت دو سال همه چیز را درست کند.اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در اوج تورم و تحریم بزرگترین اشتباهی بود که رئیس جمهور قبل انجام داد و این قانون مصوب مجلس هستش و هیچ رئیس جمهوری اجازه ی ایستادن در مقابل این قانون رو نداره و موظف به اجرای مراحل بعدی آن است حالا هی برید بگید مقصر روحانی و... هستش (305420)
امیرازقم
Romania
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ۰۹:۳۸
مظلوم تر از روحانی ندیدم .
متاسفانه رسانه ی میلی در اقدام بسیار تحریک کننده مدام از افزایش قیمت بنزین حرف میزنه ! مجلس بانی قانون هدفمندی هم سکوت اختیار کرده .
من دارم از کسانیکه در این سایت انواع توهین ها را به روحانی کردند می پرسم اگر بنا بر مجوز مجلس بنزین 3000 تومنی عرضه میشد چکار میکردید؟؟
درود بر رو حانی درود بر روحانی درود بر روحانی (305458)
1001
United Kingdom
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ۱۱:۱۷
آقای روحانی مواظب باش اگه موافقت کنی و گرون بشه همه از چشم شما میبینن!!!!!!!!!! (305504)
علی
United Kingdom
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ۰۱:۳۷
دولت از دهکهای پیین شروع بحذف کرده وتصمیم گرفته تا نابودی کامل انه همچنان ادامه دهد نمونه ان حذف بنزین خودروهای عموی چرا که مردم فقیر از وسیلهنقلیه عمومی استفاده مکنه وگرنه که اقازاده ها باپول باباهاشون ماشینای چند ملیاردی قیمت بنزین براشون مهم نیست (305421)
مترجم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ۰۴:۱۱
انشالله تا یک سال دیگه خلاص میشیم از دست این مجلس.دیگه بالاخره باید تمام تلاششو در جهت تخریب دولت به کار بگیرد.
به فضل الهی این دولت خاری خواهد بود در چشمان کوردلان. (305428)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ۰۷:۰۶
من معلم دو سوال و خواهش دارم
اول اگه قراره بنزین گران بشه در مقابلش تعرفه واردات خودرو کم مصرف و خوب خارجی هم بیاد پایین و نشه هم سوخت و هم خودروی گران!!
چرا قشر پایین مجبوره فقط پراید و405 سواربشه اونم مصرف بالا و کیفیت کم؟؟
دوم حقوق و معیشت معلما کارمندان ساده و کارگرا خوب نیست و نیازمند توجه! (305431)
یک ایرانی باشرف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ۰۸:۱۹
حالا هی پشت سر آقای روحانی حرف بزنید بگیر نمی تونه کشور اداره کنه و چرا نرخ بنزین افزایش داد ؟؟؟از این که بعضی از این هم وطنان ایرانی شروع می کنند به بد گفتن راجع به این دولت و گرانی واقعا شرمسار میشم که با کیا شدیم 80 میلیون نفر.کسری دولت خیلی شدیده .بودجه دولت از درآمدها نفتی نصف شد .صندوق ارزی هم از احمدی نژاد خالی به دولت آقای روحانی رسید با کلی تحریم و قطعنامه . واقعا ناراحت کننده است این ملت چرا درک نمی کنند که الان وضعیت اقتصادی چقدر بحرانی است .!!! (305441)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ۱۲:۵۷
در راستای گفته های هموطن با شرفم:
خواهشا کسانی که بود و نبود یارانه 45 هزار تومنی هیچ نقش جدی در زندگیشون نداره خودشون انصراف بدهنداز دریافتش (305521)
یهار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ۰۸:۲۰
مجلس تنها افزایش 5% را اجازه داده بود
حالا فرض هم کنیم مجلس هم اجازه داده بود
پس تدبیر دوللت چی شد (305442)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ۱۶:۴۱
چرا دروغ میگی ؟ اصلا چیزی به نام اسناد بالا دستی به گوشت خورده ؟ از برنامه های کلان چیزی میدونی ؟
درسال 89 قرار شده سال آخر قانون هدفمندی یعنی سال پنجم قیمت ها به 90 درصد فوب خلیج فارس برسه یعنی 1400 تومن !
دولت تنها 60 لیتر سهمیه را حذف کرده که این هم دلیل بر تدبیرش است ! (305551)
امیرازقم
Romania
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ۰۸:۵۸
.... مثل مجلسی ها من ندیدم اگر دولت محمود بود ! 220 نماینده دائم در حال تشکر بودند !
دولت را انداختند در دام حالاهم رفتند یه گوشه
اگر دین ندارید آزاده باشید ! بیایید بگید دولت میتونه 3000 تومن هم بکنه این مجوزش !بیایید بگید یا گرانی بنزین یا 60 درصد یارانه بگیران حذف (305448)
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ۰۹:۳۲
عجب مجلسی !!
چقدر هوای مرپم و موکلینشون رو دارن !! (305455)
1001
United Kingdom
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ۱۱:۱۶
مریم کیه؟!:-) (305503)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ۱۲:۴۹
فکر کنم میخواسته بنویسه مردم نوشته مریم! (305516)
فردوس توسیوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ۱۲:۵۰
با مهتا ب خانم موافقم انشاا... در انتخابات خانه ملت خانه تکانی شود و اکثریت نمایندگان تغییر کنند (305517)
همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ۰۹:۳۵
آقای روحانی لبیک گفتن به سخنان آقای جنتی که در نماز جمعه گفته بود نباید به هر قیمتی آب و نان مردم را تأمین کرد درست است؟
که فقط سه روز از سخنان ایشان در نماز جمعه گذشت و بنزین را 42درصد گران کردید (305457)
حرف حق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ۰۹:۴۷
این مجلس همان مجلسی نیست که دارد در کار دولت سنگ اندازی می کند؟
حالا چطور شده که دولت از مجلس حرف شنوی می کند؟
در دولت احمدی نژاد صدها پرونده تخلف دولت وجود داشت و انگار نه انگار آب از آب تکان نمی خورد همه هم به ضرر مردم بود
حالا دولت تدبیر و امید نمی تواند به نفع مردم تخلف کند و حامل های انرژی را افزایش ندهد.
متأسفانه دولت که در ابتدای سال گفته بود حامل های انرژی افزایش قیمتی نخواهند داشت به حرف خودش هم پایبند نبود (305465)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ۱۲:۵۹
دولت مجری قانونه، نه در مقابل قانون.
بعلاوه با مشکل کسری بودجه ای که بدنبال کاهش قیمت نفت؛ و از آن طرف خزانه خالی میراث محمود ؛ چکار می کردید شما اگر به جای روحانی بودید؟
منصف باشیم (305523)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ۱۳:۰۰
یکی از راه حلهای مهم برای دولت: ساماندهی مالیات بر درآمد و مصرف (305524)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ۱۱:۰۶
اتفاقا دولت کار بسیار خوبی انجام داد چون 1- دو نرخی بودن باعث سوء استفاده عده ای شده بود و بالاخره روزی این تصمیم نابجا می بایست تصحیح شود 2 - شفاف بودن در کار اقتصادی شاید در ابتدا مشکلاتی را بوجود آورد ولی در ادامه باعث تثبیت مناسب نرخها و تداوم روند صحیح بازار خواهد شد. (305497)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ۱۱:۱۹
دولت با همکاری اتحادیه اصناف می تواند کلیه مشاغل لوکس و پر درآمد را که دارای جواز هستند شناسایی کند بطور مثال صنف طلا فروش ، فرش فروش ، لوازم خانگی ، لوازم بهداشتی ساختمان ، مصالح ساختمانی و....همچنین از طریق شرکت شرکهای صنعتی صاحبان شرکتهای در حال تولید را می توانند شناسایی کنند (305506)
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ۱۱:۴۹
نمایندگان مردم یا دولت!!!! اینها همشون نون دولت را میخورند از تصویب بودجه محرمانه مجلس تا پاداش های نقدی و خودرویی نزدیک عید!! مبارکشان باشد ،باید در رکورد های گینس ثبت شود. (305510)
امیدوار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ۱۵:۵۴
مگر نه این است که همه باید دست به دست هم بدهیم تا مملکت را آبا د کنیم؟
آن موقع که دولت یازدهم اعلام کرد کسانی که وضع مالی نسبتا خوبی دارند ازگرفتن یارانه انصراف دهند بنده بااین که یک بازنشسته ام انصراف دادم ، فقط به خاطر اینکه
به سهم خودم کمکی کرده باشم به بازسازی اعتماد ازبین رفته بین مردم و دولت توسط هشت سال حکومت احمدی نژاد !!! مردم ایران مردم خوبی هستند ، اگر ازدولت ها صداقت ودرستی ببینند باجان ومال وباتمام توان شان ازدولت حمایت وکمک می کنند .متاسفانه درآن هشت سال ، اعتماد ازبین رفت. (305546)
نسیم بیگ
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ۱۸:۱۸
ها ای درغو که گفتی راس بید (305571)