به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۰۸:۳۷
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۶ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب : ۳۷۰۳۸
پاسخ قاطع «نه» مردم افغانستان به «تحجر طالباني»

صف‌های طولانی مقابل صندوق‌هاي رای‌گیری انتخابات

گروه بين‌الملل: شهروندان افغان در کابل پایتخت افغانستان بطور گسترده پیش از آغاز به کار صندوق های رای در مقابل مراکز رای گیری حضور یافتند تا آرای خود را به صندوق ها بریزند و رئیس جمهور آینده و اعضای شورای ولایتی افغانستان را انتخاب کنند.
صف‌های طولانی مقابل صندوق‌هاي رای‌گیری انتخابات
به گزارش خبرنگاران ایرنا از سطح شهر کابل، مراکز اخذ رای در شهر کابل امروز (شنبه) شاهد حضور گسترده زنان و مردان افغان هستند که با شور و شوق زیاد در انتظار انداختن آرای خود به صندوق‌هاي رای هستند. در مقابل اکثر حوزه‌هاي رای گیری در کابل که خبرنگاران از آنها بازدید کردند، صف‌هاي طولانی تشکیل شده و افغان‌ها برای ریختن رای خود به صندوق‌ها انتظار مي‌کشند.

بر اساس گزارشهای دریافتی از دیگر استان‌هاي افغانستان نیز حضور مردم در پای صندوق‌هاي رای قبل از آغاز بکار این مراکز گسترده بوده است. آگاهان سیاسی و کارشناسان حضور مردم را بیش از تصور و انتظار پیش بینی شده دانستند و تاکید کردند حضور در این دروه انتخابات افغانستان بی نظیر بوده است. تدابیر شدید امنیتی در شهر کابل اتخاذ شده است و رای دهندگان پس از بازرسی بدنی دقیق وارد حوزه‌ها مي‌شوند و پس از انداختن رای خود باید سریعا از حوزه خارج شوند.

ماموران ویژه امنیتی نیز در اقصی نقاط شهر کابل مستقر شده اند و به شدت اوضاع را تحت کنترل دارند. زنان نیز برای انتخاب رئیس جمهور و نمایندگان شوراهای استانی در مقابل مراکز رای دهی مدت زیادی را انتظار مي‌کشند تا در کنار مردان به رییس جمهور خود رای دهند. انتخابات از ساعت 7 صبح امروز در کابل پایتخت افغانستان و سراسر این کشور آغاز شد.

در این انتخابات هشت نامزد ریاست جمهوری و 2700 نامزد شوراهای استانی رقابت مي‌کنند. عبدالرب رسول سیاف، اشرف غنی احمد زی ، عبدالله عبدالله ، زلمی رسول، هدایت امین ارسلا ، قطب الدین هلال ، گل آقا شیرزی و داوود سلطان زی هشت نامزد تکیه زدن بر کرسی ریاست جمهوری افغانستان هستند.

این اولین انتخاباتی است که با مدیریت و نظارت افغان‌ها برگزار مي‌شود؛ نزدیک به 400 هزار تن از نیروهای امنیتی، ارتش و پلیس افغانستان تامین امنیت انتخابات را که در بیش از شش هزار حوزه رای گیری انجام مي‌شود بر عهده دارند. 325 هزار ناظر داخلی و بین المللی بر این دوره از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای استانی افغانستان نظارت دارند. کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان 12 میلیون نفر از مردم این کشور را واجد شرایط شرکت در انتخابات این دوره اعلام کرده است.

نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۶ ۱۸:۱۴
این افغانستانی که ما در رسانه ها میبینیم باید چند سال دیگه مردم ایران به ازادی ورفاهشون قبطه بخورن اگه طالبان زبان نفهم بذارن. (215376)
باب اسفنجی
United States
۱۳۹۳/۰۱/۱۶ ۲۰:۴۹
هههههههه
بی بی سی و ... میرن یه ساختمون نوساز تو افغانستان پیدا میشه ازش فیلم برداری میکنن ولی وقتی میان سر ایرن میرن بدترین جاها فیلمبرداری میکنن
هنوز هم افغانستانی ها میان ایران ، و ایران بهترین جا واسه اونهاست، اگر هم نیان مهم نیست
مطمئن باش افغانستان همیشه جنگ و دعوا خواهد بود و طالبان هیچوقت از بین نمیره چون نیروی وِیژه آمریکا تو منطقه است، اونکه مصر بود اون وضعشه این که افغانستانه (215432)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۶ ۱۸:۲۲
اگر غربی های وحشی اجازه دهند افغانستان به شکوه قبلی خود بر خواهد گشت ...
تحجر طالبانی محصول رابطه آمریکا با افغانستان بود. (215379)