به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۰۹:۱۸
 
۴۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۱۲ ساعت ۱۷:۴۵
کد مطلب : ۷۹۷۵۳

بشار اسد به فکر خروج از دمشق است

گروه بين‌الملل: روزنامه العرب ادعا کرده است که اسد به طور جدی در حال رایزنی با نیروهای مخالف است تا در صورت انتقال از دمشق به مناطق علوی نشین از تعقیب او دست بکشند و جنگ را متوقف کنند.
بشار اسد به فکر خروج از دمشق است
منابع آگاه به روزنامه العرب، چاپ لندن گفتند که تحرکات بسیاری در میان صفوف نیروهای ارتش سوریه در جریان است و آنها در حال تجمیع یگان های نظامی خود هستند تا بر اساس دستورالعملی تازه که گویا بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه قصد دارد به مرحله اجرا بگذارد، این یگان ها را در مناطق ساحلی به ویژه لاذقیه و طرطوس متمرکز کنند.

این منابع همچنین گفتند که عملیات تجمیع یگان ها و توزیع دوباره سربازها در مناطق ساحلی در پی توصیه اسرائیلی ها مبنی بر ترک پایتخت از سوی بشار اسد و استقرار در مناطق ساحلی که عموما علوی نشین هستند و حامی خانواده اسد محسوب می شوند، صورت گرفته است.

وضاح عبدربه، رئیس تحریریه روزنامه سوری الوطن، نزدیک به دولت سوریه در این باره می گوید: «عقب نشینی ارتش سوریه از اریحا در راستای تعریف مجدد خطوط بزرگ دفاعی از شهرهای مهم سوریه صورت گرفته است. اولویت ارتش در مورد ادلب حمایت از راه های منتهی به شهرهای ساحلی و محافظت از شهر حماه و اکثریت ساکنین آن به همراه حمص و دمشق است.»

روزنامه العرب چند روز پیش به نقل از یک منبع عالی رتبه فرانسوی گزارش داده بود که اسرائیلی ها به واسطه فرانسوی ها به بشار اسد توصیه کردند که عقب نشینی نیروهایش از دمشق به مناطق ساحلی الجیب را آغاز کند مادامی که ارتش و نیروی هوایی سوریه توانایی تامین امنیت لازم برای انجام این عقب نشینی را دارند و می توانند زمینه های خروج امن او و اعضا و ارکان حکومت او را از دمشق فراهم کنند.

العرب ادعا کرده است که اسد به طور جدی در حال رایزنی با نیروهای مخالف است تا در صورت انتقال از دمشق به مناطق علوی نشین از تعقیب او دست بکشند و جنگ را متوقف کنند. این تلاش ها با تحرکات اخیر روسیه و امریکا که بارزترین آن سفر جان کری، وزیر امور خارجه امریکا به مسکو بود، هم زمان شده است. در مسکو جان کری بعد از دیدار با همتای روسی اش، سرگی لاوروف گفت که مواضع دو طرف در مورد پرونده سوریه بسیار به هم نزدیک شده است.

العرب در ادامه همچنین ادعا می کند آن چه باعث شده تا اسد به دنبال پذیرفتن این راه حل باشد، عدم جدیت هم پیمانان سنتی او در تامین نیازهای نظامی و مالی برای ادامه جنگ است. به ویژه از سوی ایران که علی رغم تاکید مقام های ایرانی بر ادامه حمایت ها از رئیس جمهوری سوریه و حفظ بشار اسد در مسند قدرت عملا نتوانسته اند کمک چندانی به او بکنند تا او بتواند جلوی پیشروی نیروهای مخالف را بگیرد یا نیروهای دولتی بتوانند مناطق بیشتری را آزاد کنند.

اسد به هیچ وجه اعتمادی به تضمین های روسیه و ایالات متحده ندارد برای همین خود را آماده رویارویی طولانی مدت در اردوگاه علویان با مخالفانش کرده است. در همین رابطه دفتر گارد جمهوری در قرداحه، زادگاه بشار اسد نیز اعلام کرد گارد ساحلی جدیدی توسط نیروهای داوطلب از اهالی طایفه علوی برای حمایت از بشار اسد تشکیل شده است. گفته می شود در هفته های اخیر نیرو و منابع مالی و لجستیکی مورد نیاز ارتش سوریه به شدت کاهش یافته و این مساله سبب شده است تا مقامات ارشد سوریه تدابیر تازه ای را برای دفع مخاطرات بیندیشند.

این در حالی است که برخی در صفحات اجتماعی تبلیغات گسترده روانی برای کوچک شمردن نیروهای داوطلب علوی آغاز کرده اند. در صفحات اجتماعی ادعا شده است که به دلیل طولانی شدن جنگ داخلی در سوریه و کمبود منابع مالی و همچنین کشته شدن بسیاری از علوی ها در جنگ با مخالفان حکومت در سال های اخیر استقبال از گارد ساحلی جدید علوی ها چندان بالا نیست و انتظار نمی رود که این گارد بتواند انتظارات دولت سوریه را برآورده کند.
مرجع : دیپلماسی ایرانی