به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۰ ساعت ۱۷:۳۵
کد مطلب : ۴۹۹۶۳

الجزيره: با روحانی،ایران قدرت‌جهانی‌می‌شود

گروه سیاسی: تحلیل گر الجزیره در یادداشتی بر تحول بنیادین وضع ایران در منطقه و جهان پس از پیروزی روحانی و سر کار آمدن دولت وی تاکید کرد.
الجزيره: با روحانی،ایران قدرت‌جهانی‌می‌شود
به گزارش پیام نو، تحلیلگر شبكه الجزیره می نویسد گسترش قلمروی نیروهای تروریستی داعش در عراق و سوریه باعث نگرانی دولتهای منطقه شده است و خطر کنترل قلب ژئوگرافیک منطقه خاورمیانه را در بزرگترین محل ذخایر انرژی جهان پیش آورده و در عین حال تمدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ و تمایل بهبود روابط تهران واشنگتن این گمانه ها را ایجاد کرده که ایران می تواند به قدرتی بزرگ تبدیل شود.

حملات داعش در عراق، تهران و واشنگتن را به یکدیگر نزدیک کرده است و دو قدرت به دنبال راهکاری برای جبران ضعف دولت "نوری المالکی” هستند. با توجه به نگرانی موجود نسبت به گروه ه داعش و دیگر گروه های خشونت طلب، گفتگوی درحال رشد برای اتحاد احتمالی بین غرب و ایران به وجود آمده است که راه را برای توازن قدرت منطقه بازخواهد کرد. در این میان ایران بار دیگر خود را در عرصه جهانی نشان داده و در بین بیست اقتصاد بزرگ جهان می تواند برای خود به عنوان قدرتی بین المللی جا باز کند. بعد از سالها انزوای ژئوپولیتیکی و رقابت‌های تلخ ایدوئولوژیک با غرب اما سیاست پراگماتیک دولت روحانی باعث افزایش موفقیت ایران در دست یافتن غرور در بین کشورهای جهانی شده است.

روحانی عاملی برای متفاوت نشان دادن جایگاه ایران در جهان
به دنبال پیروزی "حسن روحانی” در اواسط سال ۲۰۱۳ با کسب آرای میلیون ها ایرانی، اعتدال و پراگماتیسم در سیاست داخلی و خارجی انتخاب شد. روحانی یکی از تیم های پر قابلیت در تاریخ ایران را تشکیل داد که تعداد اعضای کابینه‌اش با تحصیلات دکتری از کابینه کاخ سفید بیشتر است. امروز روحانی با دولت تکنوکرات و بسیارحرفه‌ای و درک روابط بین‌الملل رام متفاوتی را در پیش گرفته است. پس از یک سال ریاست او نه تنها موضوعات مهم چون تورم و ارزش پایین ریال بهبود کرده است بلکه توانست یک سری مذاکرات گسترده در سطح عالی را با قدرتهای جهان درباره حل برنامه هسته ای ایران داشته باشد.

در حالیکه رویکرد روحانی با انتقادهایی همراه بوده ولی تمدید مذاکرات و امکان برداشتن تحریم‌های بین‌المللی می‌تواند راهی برای بازگشت ایران به جامعه جهانی باشد. برای اولین بار در چند دهه امکان جدی برای سرمایه گذاری غرب در ایران به وجود آمده است. روحانی تاکنون توانسته با هوشیاری ساختار قدرت چند قطبی ایران را در نوردد و محافظه کاران را برای حمایت از سیاست‌های خارجی اش با غرب قانع کرده است و همچنین حمایت اصلاح طلبان را با تاکید بر آزادی اجتماعی ، بازسازی اقتصادی کسب کرده است. روحانی در میان رهبرانی پراگماتیست قرار دارد که حتی بهتر از "میخاییل گرباچوف” و "دنگ ژیاپینگ” دست به اصلاحات سیاسی و اقتصادی زده است.

از طرف دیگر درخشش ایران و شگفتی سازی بازی اش در جهان با حضور تیم ملی فوتبال در جام جهانی با توجه به تمامی مشکلات می تواند جلوه ای از رشد ایران باشد و همچنین دست کم گرفتن این کشور در دهه های اخیر. اگرچه تحریم ها بر نیازهایی چون غذا و دارو در ایران تاثیر شدیدی گذاشته است ولی مقاومت و سیاست پراگماتیک ایران در حال برگرداندن ورق به نفع ایران است. امروز ایران درسطح منطقه به قدرت علمی تبدیل شده و در میان کشورهای پیشرو در زمینه تحقیقات علمی چون عرصه نانوتکنولوژی و تولید سلولهای بنیادی قرارگرفته است.

به طور کلی رویکرد دولت روحانی در تشخیص نیازها و ایجاد رویکردی دیپلماتیک خلاقانه و برداشتن سیاست های سطحی، باعث زمینه سازی برای شکوفایی کشور شده است. با نزدیک شدن به دوره بعد از تحریم های بین المللی نباید از شنیدن اخباری در سازمانهای اقتصاد جهانی درباره رشد اقتصادی ایران در آینده شگفت زده شد. ایران می تواند به کشوری شبیه چین در قرن ۲۱ تبدیل شود.