به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۸۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : ۸۵۰۵۳
آنانی كه خوشی ایرانی را برنمی‌تابند

شهروندان ایرانی؛ توافق و عمر برباد رفته!

سئوال این است در این هیاهوی بیكران داخلی و خارجی افراطیون علیه توافق صورت گرفته (از باند نتانیاهو و كنگرس‌من‌ها گرفته تا دلواپسان داخلی خودمان!)، جامعه ایرانی پس از تماشای سریال مذاکرات هسته ای و فراز و فرودهای آن می‌تواند نفس راحتی بکشد؟
صفر حبیبی

گروه مقالات: شهروندان جامعه ایران هنگامی که به عمر رفته ی خویش می‌نگرند می‌بینند که مسأله ی هسته ای، دغدغه‌ها و استرس های آن، نزدیک به نصف عمر آن‌ها را به خود اختصاص داده است. از تابستان سال ۱۳۸۱ تا همین چند روز پیش به مدت حدود ۱۲ سال. شاید عظمت این توافق را همین‌ها درک کنند که نیمی از عمر خود را با آن و اثرات آن سپری کرده اند. در زمان رئیس دولت اصلاحات، حسن روحانی ۲۲ ماه (۱۴ مهر ۱۳۸۲ تا ۲۴ مرداد ۱۳۸۴) را به مذاکره سپری کرد و با سیاست همکاری با اروپا و جلب اعتماد جامعه جهانی باسیاست ‘تنش زدایی’ و دور کردن پرونده از شورای امنیت توافق سعدآباد تهران (در ۲۹ مهر ۱۳۸۲ برابر با ۲۱ اکتبر ۲۰۰۳) و توافق پاریس (در ۲۵ آبان ۱۳۸۳ برابر با ۱۵ نوامبر ۲۰۰۴) را امضاء کرد. نتیجه این تلاش‌ها جلوگیری سه کشور اروپایی از ارسال پرونده اتمی ایران به شورای امنیت و قول استفاده از حق وتو در صورت ارسال پرونده به شورای امنیت در توافق تهران بود.

همچنین، اعلام آمادگی اروپا برای حمایت از درخواست ایران برای عضویت در سازمان تجارت جهانی و آغاز مذاکره برای همکاری جامع ایران و اتحادیه اروپا در زمینه های اقتصادی، سیاسی- امنیتی و فن آوری در توافق پاریس صورت گرفت. ماجرا به خوبی پیش می‌رفت اما ناگهان و در زمان دولت احمدی نژاد، علی لاریجانی به مدت ۲۶ ماه (۲۵ مرداد ۱۳۸۴ تا ۲۸ مهر۱۳۸۶) زمام مذاکرات را در دست گرفت و با تغییر نگاه راهبری از اروپا به آسیا و با سیاست ‘نگاه به شرق’ با هدف نزدیکی به چین و روسیه دو عضو دائم شورای امنیت مذاکرات را ادامه داد ولی مذاکرات نتیجه ای جز ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل و گشوده شدن این پرونده ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد که موضوع آن “تهدید صلح و امنیت جهانی” است نداشت. شورای امنیت با صدور ۶ قطعنامه (۴ دور تحریم) تحریم اقتصادی ایران را آغاز کرد و شماری از مقام های ایران هم در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند.

ناکامی‌ها اما به این نیز محدود نشد. ناگهان در ۲۹ مهر ۱۳۸۶ سعید جلیلی به مدت ۶۸ ماه مرداد ۱۳۹۲ پیگیر مذاکرات شد. سیاست اصلی تیم او و در واقع احمدی نژاد، مقاومت در برابر خواست های شورای امنیت در تعلیق غنی سازی اورانیوم با شعار سیاست ‘تهاجمی و طلبکارانه’ بود و مطرح کردن ماجرای هولوکاست به وخامت اوضاع دامن زد. توافق ژنو (نهم مهر ۱۳۸۸ برابر با اول اکتبر ۲۰۰۹ ) و توافق تهران (۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ برابر با ۱۷ مه ۲۰۱۰) مهم ترین توافق های صورت گرفته در زمان سعید جلیلی بود. توافق تهران با حضور رئیس جمهور برزیل و نخست وزیر ترکیه و محمود احمدی نژاد امضا شد.

ایران در توافق ژنو درخواست آژانس برای بازرسی از تاسیسات قم را پذیرفت و با پیشنهاد تبادل سوخت موافقت کرد. همچنین، در توافق تهران موافقت اصولی خود را برای مبادله اورانیوم با غلظت پایین با اورانیوم غنی شده به عنوان سوخت راکتور تهران اعلام کرد. اما نتیجه ی این اقدامات چیز دیگری بود. وضع تحریم های بی سابقه از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران، کاهش نزدیک به نیمی از صادرات نفت، کاهش بیش از نیمی از درآمدهای ارزی کشور و ایجاد مشکلات فزاینده در انتقال پول نفت صادراتی به دلیل تحریم های بانکی. در واقع توافق صورت گرفته هرگز امکان عملی شدن پیدا نکرد.

تا این که از روز ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ تا این زمان، دولت روحانی و تیم مذاکره کننده او به سرپرستی دکتر ظریف با سیاست خارج کردن پرونده ایران از شورای امنیت سازمان ملل و لغو کلیه تحریم های صورت گرفته علیه ایران در پرونده اتمی توسط اتحادیه اروپا و آمریکا وارد عمل شد. توافق موقت ژنو در سوم آذر ۱۳۹۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ با حضور وزرای خارجه گروه ۱+۵ و مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آغاز گفت و گوهای برای یک توافق جامع و در نهایت توافق جامع اتمی (یا برنامه جامع اقدام مشترک) در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ به مناقشات ۱۲ساله هسته ای ایران و غرب پایان داد.

سئوال این است در این هیاهوی بیكران داخلی و خارجی افراطیون علیه توافق صورت گرفته (از باند نتانیاهو و كنگرس‌من‌ها گرفته تا دلواپسان داخلی خودمان!)، جامعه ایرانی پس از تماشای سریال مذاکرات هسته ای و فراز و فرودهای آن می‌تواند نفس راحتی بکشد؟ دلواپسان و افراطیون داخلی و خارجی چنین اجازه‌ای خواهند داد؟ و كام این ملت نجیب را مجددا تلخ نخواهند كرد؟ باید منتظر ماند و دید آیا می‌توان خاطرات تلخ را با خاطرات خوش پساتوافق از یادها برد. تلاش‌ها برای به تلخی كشاندن كام ایرانیان، به شدت و حدت ادامه دارد و حتی با قرائن موجود، تشدید خواهد شد. فقط خدا كند تیر همه آنانی كه خوشی ایرانی را برنمی‌تابند، در این ماجرا به سنگ بخورد!

abolfazl
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۰۲:۳۷
اساس توافق امنیت و آرامش مردم بوده,مردم باید در رفاه باشن.بدون مردم اصلا انرژی هسته ای معنی نداره.
وگرنه همه میدونن که این توافق شاید ارزش اینهمه مشکلات و مشقت هایی که مردم طی 8ساله گذشته کشیدن رو نداره. (316291)
کامل
Spain
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۱:۴۶
تنها چیزی که برای ما ایرانیها ارزش ندارد زمان است . (316347)
آيلار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۲:۵۹
واقعا در طول اين دوران كشور ما ، مردم ما خيلي ضرر ديدند ........
و سوال اينجاست كه واقعا ارزش داشت ؟؟
فقط ميشه به آينده اميدوار بود. (316379)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۳:۲۴
سخن دل ما را گفتید اما کو گوش شنوا امیدواریم این بار آخر بدبختی باشد (316389)
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۳:۴۴
این مذاکرات با مقاومت و پایداری مردم در هشت سال گذشته بدست آمد.
سعی نکنید همه چیز را به نام خودتان تمام کنید . راحت طلبی و وادادگی و ترسیدن در پی هر تهدید ، بازی کردن با آینده کشور است . متن توافق را بخوانید ، بده و بستان ها را نگاه کنید : داده های ما دقیقا همان چیزهایی است که در دولت قبل بدست آمده از 20 درصد گرفته تا IR8 و رآکتور آب سنگین و... . آن پیشروی را در دولت قبلی انجام دادیم ، حالا نرمش قهرمانانه می کنیم . اگر از همان اول کوتاه می آمدیم غربی ها اجازه یک سانترفیوژ هم به ما نمی دادند. (316397)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۰۳:۲۵
تتلو و رسایی و بزرگواری و شریعتمداری خیلی نگرانند :) (316295)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۳:۳۵
موافقم
اما دلواپسان و تندروها انشاا... در انتخابات ریاست جمهوری 1396 از دکتر روحانی و سال1400 از دکتر ظریف شکست خواهند خورد!! (316395)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۰۳:۲۸
دلواپس ها به خیال انتقام گیری از دولت دست به اقدام کثیف اخلال در بازار زدند و با موج رسانه ای که ایجاد کردند علنا خوشحالی خود را از اخلال در بازار بیان داشتند .بطوری که غیر مستقیم امام جمعه ی مشهد اعتراف کرد که پشت پرده ی بازار ها چه خبر است !
سوال اینجاست آیا بنا بر حکم شریعت اخلال در بازار مسلمین محاربه محسوب نمیشود؟
آیا در دیدگاه اینان براستی سیاست عین دیانت و برعکس است؟
آیا انتقام گیری از دولت بابت توافق باید به قیمت ناراحتی مردم باشد؟ (316297)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۱:۰۵
سلام . حق با توست . اخلال در بازار از جانب هر کس یا گروهی باشد کار کثیفی است همانطور که به راه انداختن دروغ های بزرگی چون بورسیه ها بسیار کار کثیفی بود ! منتهی فرقش اینه که هنوز مشخص نیست که اخلال در بازار دقیقا از جانب چه افرادی و با چه انگیزه ایست و این قضاوت عجولانه ی شما ( که این هم کار تمیزی نیست! ) گمانه زنی شخص شماست اما بازی کثیف بورسیه ها معلوم شده از جانب چه کسانی و با چه نیتی بوده ! (316333)
پویا
Russian Federation
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۰۷:۴۳
اگر توافق برای رفاه مردم بوده باشد مطمئن باشید شکست نخواهد خورد (316302)
پویا
Russian Federation
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۰۷:۴۴
قبل توافق رقم 150 میلیارد پول بلاک شده داشتیم حالا شده 29 میلیارد
آنوقت میخواهید کام مردم تلخ نشود (316303)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۱:۲۲
شما نگران این پولها نباشید نگران دکل هاباشید!
کام ملت از قبال دولت تحریم وفساد محمود احمدی نژاد هیچ وقت شیرین نمیشود (316339)
پویا
Russian Federation
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۰۷:۴۵
این توافق هم مانند توافق سعد آباد و پاریس شکست میخورد (316304)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۱:۱۹
سعد آباد و پاریس نرخ رشد 6/3درصد و تورم 10درصد را داشت و صد البته دلار800 تومن ! بنظر شما سعد آباد و پاریس توافق بدی بودند ؟ (316336)
کفگیر
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۲:۰۸
نه بابا کفگیر به ته دیگ خورده!! (316356)
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۲:۱۸
از پرچمت معلومه که دوست نداری ملت ایران یک نفسی بکشن (316361)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۲:۵۶
معلومه خیلی طرفدار این هستی که مردم تو مضیقه باشند نکنه از تحریم ها تو هم سود می بری (316376)
پویا
Russian Federation
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۰۷:۴۶
هیچ بهانه ای قبول نیست
توافق شد باید قیمت ها پائین بیاید وگرنه احمدی نژاد می آید (316305)
میثاق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۱:۲۸
نترس قیمتها هم داره پایین میاد .
قیمت گوشت مرغ و گوسفندی
قیمت هندوانه و خربزه و طالبیو هلو انگور سیب گلاب و زردآلو و آلو زرد و شمس
قیمت آهن و فولادو گچ و سیمان
قیمت سکه .و ارز
احمدی نژاد دیگه نمیتونه بیاد با این فسادهای تاریخی باید بره به اوین نه پاستور (316342)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۲:۱۸
دوست عزیز خیال شما راحت باشه، هر اتفاقی بیافته این اتفاقی که شما گفتید نمیافته. (316362)
احسان
Russian Federation
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۳:۰۲
من حاضرم نون خشك بخورم اون نياد (316380)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۴:۰۷
احمدی نژاد باید بره اونجایی که جاش هست (316402)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۰۸:۱۳
دولت با قدرت باید جلوی آنها بایستد وآنهارا افشا کند .
کانال دو و شبکه خبر که کامل شبکه پایداری ها شده و این ها سه روز گذشته ببینید درباره بندهای 11 و 12 متن پیش نویس چه کردند و کاری به روند آن که در برجام امده نداشتند .
کانال 2+ شبکه خبر +روزنامه های خاص +سایتهای دلواپس قصد دارند بر روی افکار عمومی تاثیر گذار شوند ولی نمی توانند (316306)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۳:۳۰
در صورتی تحریمها برداشته شود مردم هیچگاه از تعطیلی کل هسته ای هم ناراحت نمی شوند چون واقعا کلافه شدیم در صورتی خدا را شکر می دانیم انرژی هسته ای هم ادامه خواهد داشت از نوع صلح آمیز (316391)
ش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۶:۲۵
فعلا که این سایت سر شما کلاه گداشته. (316422)
شهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۰۸:۱۴
امید واهی به مردم ندید این بهترین خوشبختی برای مردمه (316307)
محمد
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۰۸:۳۷
جوجه ها را آخر پاییز می شمارن (316310)
شایان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۰۸:۴۱
متاسفانه افراطیون داخلی هنوز سرشون بوی قرمه سبزی میده چونکاگه توافق صورت نگیره مردم ما هرگز مثل کره شمالی زندگی نخواهند کرد پس باید وارد یه جنگ بشیم که فرزندان اونا لابد باید بشن فرمانده هاش!!یعنی بازم به نفع اونا (316311)
شهروند درجه دو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۴:۴۶
حالت خوش نیست فرزاندانشان آن موقع حداقل بالای 6000کیلومتر از ایران دور خواهند بود (316408)
شمع انجمن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۰۸:۴۸
دوستان عزیز بهاری شعار ما اجازه نمی دهیم در کل سازمام صدا و سیما بروی درو دیوار چسبانده اند (316312)
نا شناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۰۸:۵۵
کنگره امریکا ونیز دلواپسان وتند روان وافراطگرایان ومنحرفین چنان با تحریم ها انس گرفته بودند که گویی به ان اعتیاد پیدا کرده اند
وبه شدت مقاومت یک معتاد نسبت به اعتیاد از توافق بیزارند وفرار میکنند
کاری به این ندارند که چه به روز وروزگار مردم ایران می اید (316313)
امیر
Germany
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۰۹:۰۶
اگر تو انی مدت این اقتصاد رانتی و دولتی رو اصلاح کردیم بردیم، و نسل های بعد از ما مثل مجبور نخواهند بود سختی ها و تلخی های بیخودی رو تحمل کنند و قطعا ایران به یکی از اصلی ترین قدرت های منطقه(در عمل، نه در حرف) تبدیل میشه ... اگر هم که دلواپسان کساب تحریم نگذارنند این کار انجام بشه که وای به حال نسل های بعدی ... (316315)
آناهیتا
Germany
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۰۹:۳۹
اون موقعی که شورای امنیت علیه ایران قطعنامه صادر میکرد هیچکس نگران و دلواپس نبود و تلویزیون هیچوقت راجع به بندهای قطعنامه صحبت نکرد.حالا به خاطر یک بند احتمالی که عملا ازنظر اجرا بسیار بعید است اینقدر نگران شده اند.... (316318)
شاپرک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۲:۳۵
اتفاقا آمریکا ثابت کرده هیچ چیز غیر ممکن نیست (316366)
احسان
Russian Federation
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۳:۰۵
احسنت (316383)
نیلو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۰۹:۴۱
تنها چیزی ک میخایم.آرامش و زندگی بدون استرسه.و یک زندگی آبرومند در شان ایران. (316319)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۰۹:۴۶
امین یا رب العالمین البته فکر نمی کنم استکبار جهانی و عوامل داخلیش اجازه دهند این ملت اب خوش از گلویش پایین رود (316320)
حسین
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۰۹:۴۹
دوستت دارم ظریف جون (316321)
م.محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۰:۱۹
فقط خدا كند تیر همه آنانی كه خوشی ایرانی را برنمی‌تابند، در این ماجرا به سنگ بخورد!
خدا كند - خدا كند - خدا كند - خدا كند -خدا كند- خداااااااااااااا........... (316323)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۰:۵۷
من یه سوال دارم.
جناب "بهار" و سایر دوستان سرمست از توافق، اگر هر کدام از شما درزندگی شخصی خود قراردادهایی با یک فرد می بستید و بعد از گذشت مدتی متوجه می شدید که کلاه سرتون رفته و قراداد کاملا به ضررتون شده باز بعد از بستن یه قراداد جدید با فرد کلاهبردار نگرانی براتون وجود نداشت؟
ظرف 200 ساله گذشته هر چی توافق با آمریکا وانگلیس شده بعد از مدتی مشخص شده که چه آسیب هایی به کشور وارد شده. حالا شما چطور اینقدر خوشحالید و اصلا از آینده توافق نگران نیستید؟ به نظرتون در مقابل طیف دلواپس، شما هم زیادی سرخوش ... (316332)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۱:۲۱
تکنولوژی که باعث ضرروزیان باشه به چه دردمی خوره.350میلیاردلارضرررودست ملت گذاشته.اصراربرداشتن این تکنولوژی داره شک آورمیشه. (316338)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۱:۲۷
هرزمانی که مردم یک زره احساس کردن که مشکلات داره رفع می شه و رابطه ایران با دنیا مثل مابقی کشورها روی ومنطق عقل سوار میشه یک دفعه یک گروهی احساس خطر کردن ..... (316341)
ت.م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۱:۴۶
از شما اصلاح طلبا پر روتر خودتونید. سال 82 رفتید مذاکره کردید اخرشم شدید محور شرارت تو منطقه. انرژی هسته ای رو که حق مسلم مملکت بود رو میخواستید 10 سال تعلیق کنید. حالا دارین به دوران اصلاحاتتون افتخار میکنید. واقعا که (316348)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۲:۳۷
نمایندگان تولید سلاحهای مرگبار درگنگره امریکاودلواپسان ایران جزبه سودخودبه هیچ اصول انسانی نمی اندیشند،منافع اینها را جنگ وخونریزی تامین میکند. (316367)
ناشناس
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۴:۱۲
زنده باد شیخ دیپلمات (316403)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۵:۵۸
تیم مذاکره کننده ما همه به حق هستند و مورد اعتماد ملت و رهبری میباشند اگر کسی برای اینها مظاهمت ایجاد کند با مردم طرف است پس رسانه و دلواپسان مراقب باشند همه دلواپسان میدانند که بهترین توافق صورت گرفته فقط منافع انان در خطر است همین حالا هرکی میخواهد باشد هشت سال زجر کشیدیم بس نیست (316421)