به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۳۱ ساعت ۰۷:۳۵
کد مطلب : ۷۸۴۶۶
شهر تاريخي پالمیرا هم از کنترل دولت سوريه خارج شد

تسلط داعشي‌ها بر يكي از قديمي‌ترين آثار باستانی جهان

گروه بين‌الملل: تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرده است که اعضاي گروه موسوم به دوله الاسلامی (داعش) پس از عقب نشینی نیروهای دولتی از شهر تاريخی «تدمر» (پالميرا) در نواحی مرکزی سوريه، این شهر را به طور کامل به تصرف خود در آورده اند.
تسلط داعشي‌ها بر يكي از قديمي‌ترين آثار باستانی جهان
به گزارش رویترز، تلویزیون دولتی سوریه اعتراف كرد كه یروهای دولتی پس از تخلیه کامل شهروندان «تدمر» از این شهر عقب‌نشینی کرده‌اند. گروه ديده‌بان حقوق بشر سوريه که مرکز آن در بريتانياست پیشتر اعلام کرده بود که پيکارجويان گروه داعش پس از زد و خورد شديد با نيروهای دولتی حدود يک سوم شهر پالميرا را تصرف کرده اند. آثار باستانی شهر پالميرا جزو ميراث بشری يونسکو است و اين بناهای پرستون متعلق به دوران رم باستان که قدمت آنها بيش از دو هزار سال است، شهرت خاصی دارند.

این نگرانی وجود دارد که داعشي‌ها این ویرانه ها را که یک محوطه میراث جهانی یونسکو است نابود کنند زيرا داعش چندین محوطه باستانی ماقبل اسلام در عراق را تخریب کرده است. نیروهای داعش پیشتر در روز شنبه ۲۶ اردیبهشت بخش‌هایی از شهر مسکونی و امروزی تدمر در مسیر استراتژیک شمال-غرب و در نزدیکی پالمیرا را به کنترل خود درآورده بودند، اما مجبور به عقب‌نشینی شدند. به گفته رئیس مراکز و اشیای باستانی سوریه، صدها مجسمه در این مکان با هدف حفاظت آنها به جای امنی انتقال داده شده‌اند.

قدمت بخش اعظم این محوطه به قرن یکم و دوم میلادی بازمی گردد. آیرینا بوکووا مدیر کل یونسکو سازمان فرهنگی ملل متحد گفت که او "عمیقا نگران اوضاع" است. پالمیرا و تدمر در یک ناحیه مهم استراتژیک نزدیک میادین گازی در مسیر جاده میان دمشق و شهر دیرالزور که محل جنگ داخلی است قرار دارند. بنابراین به گفته خبرنگاران افتادن کنترل ناحیه به دست داعش یک دستاورد مهم استراتژیک برای این گروه است.

اما توجه جهان به ویرانه های پالمیرا معطوف است چون داعش در تخریب گنجینه های مشابه بسیار ارزشمند تاریخی اشتیاق زیادی نشان می دهد چون آن را نشانه بت پرستی می داند. شهر پالمیرا پیش از این هم در جریان جنگ داخلی سوریه آسیب‌هایی دیده است. ساکنان پالمیرا را آرامی‌ها، اموری‌ها و عرب‌ها به اضافه اقلیتی یهودی تشکیل می‌دادند و فرهنگ آنها تحت تاثیر ایران و روم بود.

شاهان حاکم بر پالمیرا رابطه نزدیکی با امپراتوری روم داشتند و در قرن سوم میلادی با امپراتوری ساسانی در جنگ بودند. پالمیرا یکی از مراکز مهم فرهنگی دوران خود بوده و یونسکو آن را دارای "ارزش برجسته جهانی" توصیف می‌کند. در ماه‌های گذشته نیروهای داعش در بخش‌های دیگری از سوریه و عراق، از جمله درهترا و نمرود، آثار باستانی زیادی را خراب کرده‌اند.