به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۰:۰۹
 
۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۴ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب : ۴۷۴۰۶
از ریا، تظاهر و زهد فروشی ذاتاً متنفر هستم

هاشمی: از اول با بعضی طلبه‌ها فرق داشتم

گروه سياسي: آیت الله هاشمی رفسنجانی در بیان ناگفته هایی از روش زندگی شخصی خود گفت: بعضی ها آنچه را هستند نشان نمی دهند ولی من ذاتاً از اینکار متنفرم، آنچه را که هستم، نشان می دهم.
هاشمی: از اول با بعضی طلبه‌ها فرق داشتم
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی، گزیده پاسخ های ایشان در سال ۸۲ به کیهان در همین ارتباط بدین شرح است:
زندگی من بی رفاه نیست ولی به اندازه کفایت. پدر من در روستایی که زندگی می کردیم، جزو همین تیپ بود. کشاورز بود و مقداری کمتر از یک دهم روستا را داشت و زندگی نسبتاً معمولی. من همین رویه را حفظ کردم. هر چه هزینه من بیشتر می شد، کاسبی و کار می کردم که بتوانم کفاف و عفاف داشته باشم . تفاوتی با بعضی از طلبه ها داشتم و آن اینکه من از ریا، تظاهر و زهد فروشی ذاتاً متنفر هستم. آنچه را که هستم، نشان می دهم. بعضی ها را می دانم و بعضی ها را نمی دانم. من خیلی ها را می شناسم و بعضی ها آنچه را که واقعیتشان هست نشان نمی دهد. غیر روحانی هم همینطور است. زهد فروشی را بد و گناه می دانم و آن را اسلامی نمی دانم. آنچه که هستم، شفاف است.

قبل از انقلاب، اواخر که ممنوع المنبر شدم، کاسبی می کردم و در کار زمین و ساختمان بودم و درآمد زیاد شده بود و وضع بهتری داشتم. ولی زندگی من همان بود. تغییری در زندگی ندادم. امروز بعد از اینکه 25 سال گذشته و رئیس جمهور و رئیس مجلس هم بودم و همه هم خیال می کنند، دست من در همه کشور باز است، هنوز زندگی شخصی و خانوادگی ام در همان سطحی است که از قم شروع کردم و می خواستم داشته باشم. زمانی نتوانستم و زمانی هم که توانستم، همان سطح را حفظ کردم. با اسراف و تبذیر مخالف هستم و گناه می دانم و با زهد فروشی و ریا کاری هم به شدت مخالفم. نعمت های خداوند را در حد نیاز دارم و اهل ریاضت هم نیستم.

در مورد قم، من وقتی وارد کار ساختمان و زمین شدم، مقداری زمین با قیمت متری یک یا دو تومان در بیرون شهر خریدم. اینها را کم کم خیابان بندی کردند و بعد گران تر شد که یک مقدار را فروختم وآن را آباد کردم. مقداری را برای خودش مصرف کرده بودم. چند سال هم در زندان بودم و اینها یک مقدار مصرف شد. وقتی که از زندان آزاد شدم، مقداری را مجانی به طلبه های نیازمند دادم. عده زیادی از طلبه ها از این زمین گرفتند به هر فرزندم پنج قطعه دویست یا سیصد متری دادم که برای خودشان کار کنند. بچه ها هم کم کم فروختند و هزینه زندگی و ساخت منزل کردند.

در تهران و کرج هم مستغلات داشتم، آن را هم فروختم و خرج کردم. زمین های مان را هم به تدریج فروختیم و برای بچه ها خانه ساختم. ولی سطح معاش رانگه داشتیم. بعد از انقلاب هم کاسبی نکردم. بنابراین از لحاظ دارایی، در حد متوسط است و همین است که من می گویم.در این زمان هر انسانی خانه، تلفن ، ماشین، شغل و هزینه های زندگی و تحصیل فرزندان را می خواهد که متوسط زندگی است و من این گونه هستم. من نمی خواهم روی افراد حرف بزنم. سطح زندگی امثال ما تقریبا مثل هم بود. دوستانی که با هم مبارزه می کردیم ، خانه ها، رفت و آمدها ، لباس و هر چه داشتم، شبیه هم بود.

زهد فروش به آنهایی می گویم که امکانات دارند و مخفی می کنند و خودشان می توانند در سطح متوسط حضور داشته باشند و از لحاظ تظاهر اینها را در سطح پایین نشان می دهند. من اینها را قبول ندارم و می گویم اینها زهد فروشی است. به قصد این که خودشان را آن گونه نشان بدهند. امکانات خود را پنهان می کنند. حالا بعضی ها ندارند و اگر نداشته باشند، دیگر زهد فروشی نیست و بعضی ها نمی خواهند داشته باشند که آن زهد است و نه زهد فروشی.

ما رفت و آمدهای حکومتی را به منزل نمی بریم. در حد فامیل و آشنایان است و این حد را تحمل می کنند. هفته ای یکی دو بار کارگر می آورند و خانه را تمیز می کنند. ولی زندگی خودمان را در همان حد نگه داشتیم و می خواهیم این گونه باشد. عقیده ما همین است. فکر می کنیم، این شیوه اسلامی است. طبق قانون اساسی رئیس جمهور وقتی که شروع می کند و وقتی که می رود، باید دارایی های خودش و فرزندان و همسرش را به قوه قضاییه بدهند. من همه را دادم. آقای یزدی آخرین بار بررسی کردند و دیدند کم شده است. اعلان هم کردند و دلیلش هم اینهاست.

یک چیز دیگر بگویم که تاریخی است؛ اختلاف ما با منافقین پیش از انقلاب شروع شد. وقتی کمک هایم را از منافقین قطع کردم، آنها این اتهام را به من زدند که هاشمی حالت اشرافی و سرمایه داری دارد. چون من به آنها پول می دادم و بعدا قطع کردم. اول انقلاب وقتی که خواستم به دانشگاه تبریز بروم و سخنرانی کنم، منافقین و چریک ها جمع شدند. من وارد دانشگاه که شدم، دیدم در همه خیابان تابلو و پلاکارد زدند که هاشمی با سیصد چاه عمیق آمد! لیستی نجومی از ثروت را به پای من نوشته ودر دانشگاه زده بودند. ما هیچ وقت از این حرف ها دفاع نکردیم.

حاااااااااامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۴ ۱۵:۵۳
شما برای مردم عزیز و مورد احترامید روح امید جامعه هستید خدا شما رو حفظ کنه (239451)
24 میلیون 88سبز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۴ ۲۰:۰۸
خدا نگه دار تو باشد (239548)
دكتر نيك
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۰۷:۴۸
خدا به حضرت آيت ا...سلامتي و طول عمر عطا فرمايد ، (239654)
مش رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۴ ۱۷:۱۸
جناب آقای هاشمی همه ما می دانیم انقلاب مدیون خود وثروت شماست .میدانیم قبل از انقلاب ملک می فروختید وخرج ومخارج خانواده های زندانیان وتبعیدیها را می دادید .میدانیم شهید بهشتی بهت گفت آسیاب به نوبت یه روزی هم شمارا ترورشخصیتی می کنند.می دانیم عده ای متحجر افراطی شمارا متهم به سرمایه داری می کنند واز راه تخریب شما ارتزاق وکاسبی می کنند.میدانیم شما صبوری می کنید .می دانیم افراطیون بعد انقلاب که نه بعد رحلت امام سوار قطار انقلاب شدند آنهم برای کاسبی. (239494)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۴ ۱۷:۲۰
اقای هاشمی شماتک ستاره اسمان ایرانی اگرسندایران رامی شدبنام کسی زد ان شخص شمایید دوران جنگ راهنوز دردل وذهنمان داریم درخطبه های نماز جمعه چقدربه مردم روحیه میدادیداقاقدرشمارادرتاریخ ایرن واسلام بعنوان یک بزرگ مردثبت و ضبط خواهندکردخدایاریتان کندمثل همیشه....... (239496)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۰۶:۴۸
آقا امیر این تملق های بیهوده و غلوآمیز چیست که می گویید ؟
درست است که آقای هاشمی از سال 84 به سمت ملت چرخش کرد و هزینه زیادی هم داد که شایسته تقدیر است ولی اگر بخواهیم سند ایران را به نام کسی بزنیم باید به نام تک تک ایرانیان بزنیم (239649)
سامان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۴ ۲۱:۲۴
کسی قول نداده انچه که هستید را دوست داشته باشد
زمان جنگ هم خودتان بودید؟
ان موقع هم در مورد مناظر زیبا حرف میزدید تا رزمنده ها بدانند چه چیزی را از دست میدهند اما بر عکس ان موقع حرف از بهشت بود اما حالا نباید کسی را به زور به بهشت برد این است قدرت طلبی و هرکاری کردن برای ماندن نه تنها خود بلکه همه خانواده در قدرت (239562)
رستم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۴ ۲۲:۴۳
باورت داريم كه شما روشنفكرتر از هر روشنفكريد و زاهد تر از هر زاهديد و عالم تر از هر عالميد شما مجتهد تمام عيار مائيد به هر حال چه پولدار باشيد يا نباشيد ما دوستت داريم (239595)
فرزند جنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۴ ۲۳:۰۲
ایشان به دلیل برخورداری از خانواده ای تقریبا متمول دغدغه نیازهای اولیه از جمله معاش و جمع آوری مال را نداشته و توانسته دغدغه های مهم تری داشته. (239604)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۴ ۲۳:۱۴
در 88 محبوب شدی. (239614)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۰۰:۰۱
فعلا همین یه لنگر گاه بیشتر براتون نمونده ,روزی میرسه که دوباره دورش میزنید. (239631)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۰۱:۳۷
خدا پدر کسی را بیامرزه که یه قدم به جلو برداره (239639)
m.gh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۰۵:۲۵
اصلا شما خانوادگی با همه فرق دارید!!..
از دختر گرفته تا پسر و همسر و نوه و...
یادتون که هست آقای سرخپوش..اگه فرق نداشتید که میریختیم تو خیابونا!!!!!...
بهار نیوز میدونم که ب ضررته ولی اینجوریم داریم.... (239646)
یه ضجر کشیده در دوران هاشمی.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۰۵:۵۲
همین شماها بودید که بهش می گفتید عالیجناب سرخ پوش.
پدر طبقه پایین جامعه رو در آوردند این خاندان. (239648)
مهدي قمي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۰۷:۵۴
آقاي هاشمي هركس خدمت كند اول خدا ميبينددوم تارخ نشان خواهد داد.دورد به همه خادمين ميهن اسلامي ايدان آباد. (239655)