به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۷ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : ۵۲۸۱۵
نیمی از مردم سوریه آواره هستند

بحران سوریه بزرگترین بحران بشری قرن21

گروه بين الملل: سازمان ملل اعلام کرد که بیش از سه میلیون آواره سوری در کشورهای مجاور سوریه ثبت نام شده‌اند و هیچ نشانه‌ای مبنی بر کاهش سیل عظیم آوارگان از این کشور دیده نمی‌شود.
بحران سوریه بزرگترین بحران بشری قرن21
در بیانیه سازمان ملل آمده است: آمارسال 2014 نسبت به سال گذشته میلادی یک میلیون افزایش نشان می‌دهد و حدود 5 / 6 میلیون آواره داخلی نیز وجود دارند و این بدین معناست که تقریباً نیمی از مردم کشور سوریه مجبور شده‌اند که از خانه و کاشانه خود فرار کنند تا سالم بمانند. آنتو نتوگوترس، کمیسر ارشد سازمان ملل در امور پناهندگان گفت: بحران سوریه بزرگترین بحران بشری عصر ما را رقم زده و جهان تا کنون برای برآورده کردن نیازهای آوارگان و حل مشکلات آنها با کشورهای میزبان ناکام مانده است. حدود 14 / 1 میلیون تن از آوارگان در لبنان، ‌815 هزار تن در ترکیه و 608 هزار تن در اردن مستقر هستند و حدود 215 هزار پناهنده نیز در عراق و سایر کشورها حضور دارند.

علاوه بر این کشورهای میزبان برآورد کرده‌اند که صدها هزار سوری دیگر بدون اینکه رسماً‌ ثبت نام شوند،‌ به صورت غیرقانوني وارد این کشورها شده‌اند. در گزارش سازمان ملل آمده است: شمار خانواده‌هایی که هراسان، خسته،‌ شوک زده و گرسنه به کشورهای همسایه سوریه می رسند،‌ در حال افزایش است و اغلب آنها بیش از یکسال است که پس از خروج از خانه خود در حال فرار هستند اما شرایط خروج از سوریه بسیار دشوارتر شده است و آوارگان باید به ماموران ایست‌های بازرسی رشوه بدهند.

بنا بر این گزارش، آن دسته از سوری‌هایی که از طریق صحرا به شرق اردن وارد می شوند باید پول زیادی را به قاچاقچیان پرداخت کنند که حدوداً‌ 100 دلار به ازای هر فرد است. تنها در ازای پرداخت این مبلغ،‌ سالم رسیدن آوارگان به اردن تضمین می‌شود.
مرجع : بي بي سي