به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۴۲
 
۴۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۱ ساعت ۲۲:۵۶
کد مطلب : ۷۵۳۱۵
سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان:

پایان «عاصفه الحزم» و آغاز «اعاده الامل»

گروه بین الملل: تلویزیون عربستان سعودی در خبری فوری از پایان بمباران یمن توسط نیروی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی خبر داد.
پایان «عاصفه الحزم» و آغاز «اعاده الامل»
تلویزیون دولتی عربستان سعودی، بیانیه فرماندهی کشورهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی را قرائت کرد که بر طبق آن پایان عملیات (عاصفه الحزم- طوفان اراده) در یمن و آغاز مرحله (اعاده الامل-بازگردان امید) را اعلام کردند. سرتیپ عسیری سخنگوی ائتلاف در کنفرانس خبری اعلام کرده است: ما به سه هدف خود علیه حوثی ها و هوادران علی عبدالله صالح رسیدیم و قدرت نظامی آنان را به حداقل رساندیم. وی اعلام کرد که «مرحله بازگرداندن امید به یمنی‌ها» به منظور انجام عملیات سیاسی طبق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل آغاز شده است.

وی تاکید کرد که تجاوزات جنگنده‌های سعودی منجر به از بین رفتن همه تهدیداتی شد که در مرز دو کشور وجود داشته است. وی همچنین مدعی شد که موشک های بالستیک که در اختیار حوثی‌ها در یمن قرار داشته است، منهدم شد. وی با ادعای موفقیت آمیز بودن عملیات طوفان قاطع، اعلام کرد: عملیات ما در تحقق اهدافش دقیق بوده و حملات هوایی ما به 2415 رسید. عسیری گفت: هر نوع عملیات نظامی در داخل یمن را زیر نظر داریم و به تحرکات حوثی ها پاسخ نظامی خواهیم داد. وی افزود: ائتلاف همچنان برقرار است و ما امیدواریم ناچار به تکرار عملیات نظامی نشویم.

برخی رسانه های بین المللی، پایان عملیات در یمن را ناشی از توافق پشت پرده بین ایران و عربستان ارزیابی کرده اند و برای این تحلیل به اظهارات صبح سه شنبه معاون وزارت خارجه ایران استناد می کنند. "امیر عبداللهیان" در آغاز نشست سه جانبه معاونان وزرای خارجه ایران ،‌سوئیس و سوریه اظهار داشت: "تحولات یمن یکی از موضوعاتی است که دستگاه دیپلماسی کشورمان به آن توجه دارد و خوش بین هستیم که در ساعات آینده در پیرو مجموع تلاش هایی که شده است شاهد توقف حملات نظامی به یمن باشیم."

وی اضافه کرد: ما خوشبینیم که در ساعات آینده شاهد آن باشیم که گروه های مختلف یمنی بر سر میز مذاکره گرد آیند و برای تقویت روند سیاسی در این کشور تلاش کنند. امیرعبداللهیان در پایان ابراز امیدواری کرد خوش بینی در خصوص توقف حملات نظامی به یمن در ساعات آینده به نتایج روشن و مشخصی برسد.

انصارالله: راه حل سیاسی مناقشه یمن نزدیک است

یک مقام گروه انصارالله (حوثي ها) گفت: راه حل سیاسی برای پایان دادن به مناقشه مربوط به حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری سعودی ها به یمن تقریبا حاصل شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز از صنعا، عبدالمالک االعجری عضو دفتر سیاسی انصارالله در یک تماس تلفنی از یمن گفت: ما انتظار رسیدن به توافق آتش بس را پس از امضای معاهده سیاسی را داشتیم که بر اساس آن یک توافق کلی تقریبا آماده شده است.