به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۸۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۴ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب : ۷۶۶۷۵
برای مذاکره کنندگان مشکل درست نکنیم

هاشمی: نشاط سیاسی مردم را نباید گرفت

اوایل انقلاب آزادی بود و هر کس هرچه می‌خواست، می‌گفت
گروه سیاسی: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حوادث اخیر در منطقه گفت:‌ ما باید هوشیار باشیم و وحدت خود را در کشور حفظ کنیم.
هاشمی: نشاط سیاسی مردم را نباید گرفت
آیت الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در مراسم گرامیداشت روز معلم در دانشگاه امیرکبیر با اشاره به اینکه استکبار آنطور که می‌خواست نتوانست دنیا را بسازد، بنابراین اکنون اقدامات جدیدی را آغاز کرده است، گفت:‌ وجود کشورهای قدرتمندو بزرگ در منطقه خاورمیانه به نفع استکبار نیست به ویژه که آن کشور آزادمنش بوده و به آن‌ها وابستگی نداشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به حوادث سوریه ، عراق و یمن گفت:‌ عربستان در خدمت استکبار است. مصر هم که روزگاری دژ در برابر اسرائیل بود در شرایط فعلی قرار گرفته است، پاکستان نیز در گیر مسائل داخلی خود است . از اقدامات کنگره اینگونه برمی آید که آن‌ها دنبال تجزیه عراق،‌ سوریه و یمن هستند.در گذشته این صحبت ها در مورد ایران هم مطرح بود، اما ایران کشوری بسیار مستحکم است و شرایطی مثل سوریه و عراق ندارد. ایران تنها لنگرگاه مطمئن منطقه است که می تواند امنیت منطقه را حفظ کند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه افزود: وظیفه ما این است که به شعار سال یعنی همدلی و همزبانی توجه کرده و نگذاریم جامعه دچار تشتت شود. در هر جامعه ای تفکرات، خواسته ها و مذاهب و قومیت های مختلفی و همچنین نارضایتی هایی وجود دارد اما ما باید هوشیار باشیم و وحدت و همدلی را به عنوان یک نیاز واقعی حفظ کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اکنون یمن هر روز بمباران می‌شود و حتی شایع شده که نیروهای زمینی برای شناسایی وارد این کشور شده اند. در سوریه نیز مخالفان نظام سوریه به دنبال محاصره بیشتر دمشق هستند. داعش نیز در استان قندوز افغانستان به قدرت رسیده است، در عراق نیز مسئله تجزیه این کشور مطرح شده که البته سران عشایر و مسئولان این کشور با این طرح مخالفت کردند.

وی ادامه داد: در این شرایط ما به عنوان یک مسئولیت اسلامی و منطقه ای باید آماده باشیم که ایران را نگه داریم. البته ایران به عنوان پایگاه امنیت منطقه بدون حضور جدی مردم و استحکام رابطه دولت و مردم نمی تواند به خوبی عمل کند. دلیل پیروزی انقلاب حضور اکثریت مردم در صحنه و وجود امامی به عنوان یک مدیر حاذق در منطقه بود ما توانستیم با وحدت و حضور مردم از جنگ تحمیلی نیز عبور کنیم. سازمان ملل نیز در پایان جنگ ایران را طلبکار و مظلوم معرفی کرد و قرامتی در نظر گرفت که البته این غرامت هنوز پرداخت نشده است.

هاشمی با بیان اینکه مردم ما پیروزی های خود را با صبر و مقاومت و تمسک به اهل بیت (ع) اسلام و قرآن به دست آورده است خاطر نشان کرد: باید این مسائل را برای دانشجویان مطرح کنند و بگویند که ما چگونه از این گردنه های مختلف عبور کردیم و اکنون درشرایط نسبتا خوبی به سر می بریم . همه در کشور باید متحد باشند و البته باید همدیگر را نیز نقد کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با بیان اینکه دولت مبارزه خوبی در دنیا شروع کرده است افزود: اکنون اکثریت کشورهای دنیا متوجه شدند که منطق ما صلح است و ما دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای هسیتم البته کنگره و لابی اسرائیل علیه ما فعال شده اند، بنابراین ما در داخل کشور نباید برای کسانی که در جهت گرفتن حق مردم ما تلاش می‌کنند مشکل درست کنیم.

هاشمی در بخش دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه باید منطق در اختلاف نظرها حاکم شود افزود: اگر اختلافات مناسب بیان شود مشکلات حل می‌شود. در انتخابات نمی توانیم بگوییم همه به یک جا رای دهند . باید با آزادی ، ادب، منطق و با پذیرش نظر اکثریت وحدت خود را حفظ کنیم . در این فضا اگر تحریم ها هم رفع نشد ما مسیر خود را ادامه می دهیم ولی اگر تحریم ها رفع شد خواهیم دید چه فضایی برای توسعه کشور فراهم می‌شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در کشور ما مشکل تورم و بیکاری وجود دارد که از دل این مشکلات فساد بیرون می آید. ما وظیفه داریم موقعیت منطقه، جهان و کشور خود را برای مردم توضیح دهیم و البته نشاط سیاسی مردم را نگیریم و آن‌ها را نگران نکنیم تا از این گردنه عبور کنیم . عبور کردن از این گردنه سخت نیست و به آمادگی خدمت به مردم بستگی دارد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش ابتدایی سخنان خود با اشاره به اینکه من از دو سه سال پس از تاسیس دانشگاه امیرکبیر با اساتید و دانشجویان این دانشگاه در ارتباط بودم، گفت: من برای سخنرانی به این دانشگاه می‌آمدم که همه آن سخنرانی‌ها مساله‌ساز می‌شد، زیرا یک سو دانشجویان انقلابی اسلامی و ملی بودند و در سوی دیگر دانشجویان مارکسیست و سوسیالیست و البته دانشجویان طرفدار شاه نیز حضور داشتند. من در ورود و خروج خود به دانشگاه و در حین سخنرانی این چهره‌ها را می‌دیدم. آن وقایع برای من شیرین بود زیرا سر ما برای آن سخنرانی‌ها و مسائل حاشیه آن درد می‌کرد.

هاشمی رفسنجانی افزود: بعد از انقلاب هم من به این دانشگاه رفت و آمد داشتم. این دانشگاه اعتبار زیادی به ایران داده است و امروز دانشگاه امیرکبیر یکی از استوانه‌های علم، صنعت و تکنولوژی‌های روز کشورمان است. من پیشنهاد می‌کنم دایره‌المعارف خدمات این دانشگاه تهیه شود تا تاریخ این دانشگاه گم نشود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به تاسیس دارالفنون توسط امیرکبیر، گفت: امیرکبیر درد استعمار و استبداد را متوجه شد و برای مبارزه با آن تلاش کرد و در این راه جان خود را از دست داد. امیرکبیر، ناصرالدین شاه را از تبریز به تهران آورد و وی را به قدرت رساند اما استبداد نمک‌نشناسی کرد و با توطئه‌های اطرافیان ناصرالدین شاه امیرکبیر به شهادت رسید اما نام وی ماندگارتر از نام شاهان شد. نام امیرکبیر برای این دانشگاه بسیار شایسته بود و اساتید این دانشگاه سهم خود را در توسعه این کشور ایفا کردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روز معلم و ارزش علم، گفت: اولین مقام معلم متعلق به شخص خداوند است و خداوند بزرگ‌ترین مقام برای فضیلت‌ها برای انسان را علم و دانش قرار داده است. خداوند همه اسماء را به آدم آموزش داده و این استعداد را در انسان قرار داده تا علم بی‌نهایت را دنبال کند. این علم بی‌نهایت است و هر چه پیش می‌رویم مسائل علمی جدیدتری پیش می‌آید و تا قیامت هم مسیر علم دنبال می‌شود. کسی هم از روز قیامت و ظهور امام زمان (عج) خبر ندارد و هر کس برای ظهور امام زمان وقت تعیین کند دروغگوست. انسان با ملائکه در علم‌جویی و تکلیف‌محوری تفاوت دارد و خداوند در زمان خلقت آدم به فرشته‌ها فهماند که علم آنها محدود است ولی انسان اینگونه نیست.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: متاسفانه ما مشکلاتی در کشور داریم که آنها باید حل شود. معلمان ما این روزها به خاطر اعتراض به حق خود کلاس درس را تعطیل کرده و اعتراض می‌کنند که البته کسی هم مزاحم آنها نیست. من تاکید می‌کنم معلمان باید آنقدر شاداب باشند تا شادابی را به فرزندان ما هدیه دهند و از مهم‌ترین وظیفه ما در حکومت اسلامی این است که مقام شایسته معلم را مراعات کنیم در این صورت ما سرآمد دانش جهان می‌شویم.

آیت‌الله هاشمی در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر اینکه شهید مطهری از نخبگان تاریخی، علمی و اسلامی کشور ما بوده و فردی عالم، عارف، فیلسوف و فقیهی بزرگ بود، افزود: وی به مسائل اجتماعی آشنایی داشت و درباره آنها تحلیل‌های خود را ارائه می‌کرد. وی به دنبال پاسخ به شبهات دینی و دفاع از اسلام بود. امام درباره شهید مطهری اظهار کردند که من همه آثار وی را تایید می‌کنم در واقع امام خمینی تفکر شهید مطهری را تایید کرده بود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: در دوران مبارزات انقلابی شهید مطهری مسئولیت یافت تا بنیان‌های علمی، اسلامی و ملی را تبیین کند و پلی بین دانشگاه و مدارس دینی باشد. آیت‌الله بهشتی، باهنر و گل‌زاده غفوری هم مسئول فراهم کردن بخش‌های زیربنایی آموزش جامعه بودند. من و آیت‌الله خامنه‌ای هم حالت تهاجمی مبارزه را بر عهده گرفته بودیم و مسئولیت آن بخش را داشتیم.

وی با اشاره به حوادث روزهای منتهی به انقلاب اسلامی، تصریح کرد: شهید مطهری پیش از پیروزی انقلاب به دیدار امام در پاریس رفت و درباره شورای انقلاب با ایشان صحبت کرد. امام در آنجا به شهید مطهری گفتند که باید این شورا رسمیت پیدا کند و حکم این شورا را هم همان‌جا به شهید مطهری دادند. ابتدا پنج نفر به عضویت این شورا در آمدند و سپس با پیشنهاد این پنج نفر، اعضای شورا به پانزده نفر رسید. در روزهای نزدیک به پیروزی انقلاب کشور از لحاظ رسمی بی‌صاحب شده بود اما با پیش‌بینی امام و مبارزین شورای انقلاب مسئولیت را بر عهده گرفت و اجازه نداد کشور دچار تشتت شود. شهید مطهری در واقع واسطه آوردن حکم امام درباره شورای انقلاب به ایران بود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان افزود: التقاطی‌ها و چپی‌ها خشم شهید مطهری را به دل گرفته بودند و در اولین فرصت وی را از انقلاب گرفتند، البته پیش از وی آنها شهید قرنی را ترور کردند. در آن روزها فضا خیلی آزاد بود و هر گروهی نشریه داشت و اظهارنظر می‌کرد و شهید مطهری به همه شبهات آنها پاسخ می‌گفت.
مرجع : ایسنا