به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۱۳ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۸۶۶۶۵
کمبود تقاضا در مسکن همچنان عامل رکود است

بوی رونق بازار مسکن به مشام می‌رسد

گروه اقتصادی: رئیس اتحادیه مشاورین املاک اراک گفت: با ورود متقاضیان به بازار مسکن، بوی حرکت در این بازار به مشام می‌رسد.
بوی رونق بازار مسکن به مشام می‌رسد
محمود نوروزی  ضمن اشاره به جنب و جوشی که این روزها در بازار مسکن به وجود آمده است، افزود: البته سرعت حرکت در این بخش آن چنان نیست که بگوییم رونق گرفته، اما ورود متقاضیان نشان از حرکت رو به جلو در این بازار دارد. وی با بیان اینکه رکود به این معنی است که تقاضا برای خرید وجود ندارد و ما با چنین بازاری دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، افزود: سال‌های گذشته تا پایان سال 91، بازار مسکن مشابه سایر بازارهای دیگر مثل بورس، طلا، آهن‌آلات، فلزات و غیره به دلیل وجود سرمایه‌های سرگردان در جامعه دستخوش تحولات شد.

نوروزی ادامه داد: به دلیل ورود سوداگری به این بازار و تاثیرگذاری عواملی مثل واسطه‌ها بر آن، ملک با قیمت کاذب به مردم عرضه می‌شد و در نهایت در این بخش حباب ایجاد شد. رئیس اتحادیه مشاورین املاک اراک گفت: این حباب آنقدر متورم شد که حتی زمانی که تقاضا در این بخش وجود نداشت و واسطه‌ها هم از این بخش خارج شدند، باز هم قیمت‌ها به سختی شکسته شد و به قیمت واقعی برگشت. وی خاطرنشان کرد: با توجه به تحولات اخیر در کشور که بواسطه نتایج مذاکرات هسته‌ای رخ داد، بازار مسکن هم مثل سایر بازارها روال متعادلی در افت قیمت داشت و این بازار در حال حاضر به قیمت تعادل رسیده است.

نوروزی کمبود تقاضا در این بخش را همچنان عامل رکود دانست و گفت: بیم آن می‌رود چنانچه مسئولان، سازندگان و انبوه‌سازان به این بازار ورود پیدا نکرده و در این بخش هزینه نکنند، جوانانی که در آستانه تشکیل زندگی و متقاضی مسکن هستند با مشکلات جدی در این بخش مواجه شوند. رئیس اتحادیه مشاورین املاک اراک توضیح داد: اگر مسئولان و انبوه سازان، مسکن مورد نیاز سالانه را تامین نکنند باید انتظار جهش قیمت را در سال‌های آینده داشته باشیم.

وی افزود: چنانچه تعداد واحد مسکونی موجود با به جنب و جوش افتادن بازار مسکن، مصرف شود، با کمبود مسکن مواجه می‌شویم. نوروزی ادامه داد: بنابراین دولت می‌بایست مثل سال‌های گذشته در حوزه واگذاری مسکن به شکل "اجاره به شرط تملیک" ورود پیدا کند تا از دغدغه جوانان در شرف ازدواج نیز کاسته شود. رئیس اتحادیه مشاورین املاک اراک بیان کرد: همانند کشورهای پیشرفته دنیا در روش "اجاره به شرط تملیک" متقاضی مسکن، به جای پرداخت کرایه به صاحبان املاک، همان مبلغ را به صورت اقساط بلندمدت پرداخت می‌کند تا صاحب مسکن شود. وی خاطرنشان کرد: اگر این بخش فعال شود، دیگر دچار مشکل در بخش مسکن و تورم در این بخش نخواهیم بود.
مرجع : ایسنا