به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱۰۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : ۶۲۷۷۹
اصول‌گرایان به دنبال روزگار خوش خود هستند

زیباکلام: مساله‌ هسته‌ای شیره‌ مملکت را مکید

گروه سياسي: استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد: برخی از اصول‌گرایان نمی‌خواهند دانشگاه آزاد و مستقل رواج پیدا کند. بسیاری از اصول‌گرایان عمدتا به دنبال روزگار خوش خود هستند تا بتوانند با کمک نهادهای نظارتی و انضباطی دانشگاه را محدود و ساکت کنند.
زیباکلام: مساله‌ هسته‌ای شیره‌ مملکت را مکید
صادق زیباکلام در مراسم روز دانشجو که توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در دانشکده فنی این دانشگاه برگزار ‌شد، گفت: اساسا مثل خیلی دیگر از کشورهای جهان سومی دانشگاه در ایران نامش با فعالیت‌های سیاسی عجین شده است. از سال 1313 که دانشگاه تهران تاسیس شد، تا سال 1320 به دلیل خفقان در کشور هیچ اثری از جنبش دانشجویی و فعالیت سیاسی به میان نیامد.

وی افزود: اما بعد از شهریور 1320 به دنبال اشغال ایران و سقوط رضاشاه یک فضای باز سیاسی به وجود آمد و احزاب و تشکل‌های سیاسی پا به عرصه وجود گذاشتند که بعد از 15 سال دوباره انتخابات آزاد برگزار و نمایندگان واقعی مردم انتخاب شدند و فضای دانشگاه‌ها نسبت به قبل بسیار سیاسی‌تر شد. این استاد دانشگاه تهران بیان کرد: اما در آن زمان جنبش دانشجویی بیشتر ملهم از جریان مارکسیستی غالب بود و فعالین دانشجویی بیشتر طرفدار حزب توده و یا عضو حزب بوده بودند و سایه چپ بر فضای سیاسی آن زمان در دانشگاه سنگینی می‌کرد اما در آن زمان و در سال‌های پایانی دهه 20 نهضت‌هایی به وجود آمد که به هر حال عده‌ای دانشجویان گرایشی نسبت به جریان جدید پیدا کردند.

زیباکلام بیان کرد: اما بعد از کودتای 28 مرداد و سرکوب شدید جریان چپ، جریان اسلام‌گرا در دانشگاه تولید و رشد کرد و برای اولین بار تفکرات اسلامی با دانشگاه ارتباط برقرار کرد که ما باید معمار و طراح اسلام در دانشگاه را مهندس بازرگان بدانیم. بنابراین از آن زمان تا انقلاب اسلامی ما شاهد دو جریان چپ مارکسیستی و جریان اسلام‌گرا در دانشگاه هستیم که هر دو جریان انقلابی و خواستار سرکوب رژیم شاهنشاهی بودند.

وی با اشاره به فضای سیاسی دانشگاه‌ها در آن مقطع زمانی بیان کرد: اگر شما آمار بگیرید متوجه می‌شوید که خاستگاه اصلی 70 یا 80 درصد زندانیان سیاسی و مبارزان سیاسی دانشگاه بود. زیباکلام درباره جنبش دانشجویی بعد از انقلاب اسلامی گفت: جریان اسلام‌گرا در جنبش دانشجویی بعد از انقلاب اسلامی درون نظام رفته و شما این موضوع را می‌توانید در اولین نسل فرماندهان جنگ مشاهده کنید و جریان چپ نیز در جریان انقلاب اسلامی به تدریج یا سرکوب شدند یا از ایران خارج شدند که این مرحله را باید مرحله دوم جنبش دانشجویی بدانیم.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: مرحله سوم جنبش دانشجویی بعد از رحلت امام و با دوران آیت الله هاشمی رفسنجانی آغاز شد که در آن روزها جنبش دانشجویی نمی‌دانست با داشتن عقبه چپ و رادیکال خود چگونه با دولتی که سیاست بازار آزاد اقتصادی را دنبال می‌کند، برخورد و یا مواجهه داشته باشد. باید آغاز مرحله چهارم جنبش دانشجویی را از سال 76 دانست که دانشجویان نقش پررنگی در انتخابات و پیروزی اصلاحات داشتند.

وی افزود: جنبش دانشجویی عملا در این سال‌ها همانند جنبش دانشجویی در اوایل انقلاب عمل کرد و جزئی از دولت اصلاحات شد، هر چند بعضی از مطالبات آنها جلوتر از اصلاح‌طلبان بود، اما این حضور زیاد طول نکشید و با سرکوب سال 78 از این حرکت جلوگیری شد. و یکسری گلایه‌ها از دولت آقای خاتمی به علت عدم حمایت از جنبش دانشجویی ایجاد شد و این وضعیت تا آخر دولت اصلاحات باقی ماند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: در دوران آقای احمدی‌نژاد 4 سال اول نسبت به قبل زیاد تفاوتی در جنبش دانشجویی احساس نمی‌کنیم اما با انتخابات سال 88 و حوادث آن که عمدتا برخی از دانشجویان نقش بسیار پررنگی در ستادهای موسوی و کروبی داشتند، دانشگاه هزینه بسیاری نسبت به این موضوع پرداخت کرد. ما کمتر بعد از انقلاب شاهد این شرایط بودیم در این سال‌ها عملا درب همه تشکل‌های مستقل قفل شد و در 4 سال دوم آقای احمدی‌نژاد تنها تشکل‌های دولتی مانند بسیج، انجمن دانشجویان مستقل و تشکل‌هایی از این قبیل اجازه فعالیت داشتند و بخش زیادی از دانشجویان محروم، تعلیق و یا اخراج شدند.

وی اضافه کرد: من معتقدم جنبش دانشجویی در 24 خرداد 92 وارد مرحله جدیدی شده است که بیشتر یادآور خرداد 76 است؛ یعنی زمانی که ما شاهد فضای پرنشاط در دانشگاه‌ها هستیم، اما باید بدانیم اصول‌گرایان جبهه پایداری از این فضا استقبال نمی‌کنند و نمی‌خواهند این روند ادامه داشته باشد و عمل آنها را در مخالفت و ماجرای وزارت علوم شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: مخالفت اصول‌گرایان با جریانات دانشجویی کاملا مشخص است؛ زیرا آنها می‌دانند 4 یا 5 میلیون دانشجویی که در دانشگاه وجود دارد، با تفکر اصول‌گرایی همراهی و همخوانی ندارند و اگر بحث‌هایی در بحث وزارت علوم تحت عنوان فتنه مطرح می‌کردند، موضوعاتی خودساخته بود که برای ساکت کردن و سرکوب دیگران از آن استفاده می‌کنند اما بحث اصلی آن است که برخی از اصول‌گرایان نمی‌خواهند دانشگاه آزاد و مستقل رواج پیدا کند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: بسیاری از اصول‌گرایان عمدتا به دنبال روزگار خوش خود هستند که از سال 88 تا 92 در دانشگاه‌ها همین فضا هم حاکم بود تا بتوانند با کمک نهادهای نظارتی و انضباطی دانشگاه را محدود و ساکت کنند، ولی من معتقدم این موضوع ناشدنی است و ربطی به رئیس جمهور و وزیر هم ندارد؛ زیرا دانشگاه‌ها بعد از انتخابات خرداد 92 فضای غیرامنیتی ایجاد شده را تجربه کرده‌اند. وی افزود: علاوه بر دانشگاه‌ها اصول‌گرایان در مطبوعات و فضای مجازی نیز دارای مشکل هستند؛ زیرا قشر تحصیل‌کرده کلا با این جریان میانه خوبی ندارد و به جای اینکه به فکر چاره باشند متاسفانه به فکر پاک کردن صورت مساله هستند.

زیباکلام با اشاره به جلسه استیضاح فرجی‌دانا گفت: من به خوبی نطق نمایندگان اصول‌گرا را گوش کردم دیدم آنها از مسائلی صحبت می‌کنند تحت عنوان اینکه "دانشگاه تبدیل به کلوب سیاسی و احزاب شده است" اما نمی‌دانم آنها از کدام حزب صحبت می‌کنند چراکه احزابی مورد حمایت دانشجویان غیرقانونی و تعطیل شدند. آنها مسائلی درباره افت علمی مطرح کردند که کاملا خنده‌دار است. من می‌خواهم بدانم در دانشگاه کدام پروژه مهم در حال پیگیری بوده و یا هست که با فعالیت سیاسی دانشجویان متوقف شده است.

وی به بحث مذاکرات اشاره کرد و گفت: تنها در صورتی ممکن است اصول‌گرایان دوباره بتوانند به فضای کشور حاکم شوند، که مذاکرات هسته‌ای شکست بخورد اما من بعید می‌دانم که چنین چیزی اتفاق بیفتد. وی در پایان گفت:در ده سال گذشته کشور هزینه‌های بسیاری را در مساله هسته‌ای داده و مساله هسته‌ای شیره مملکت را مکیده است. ولی مطمئنم که با توجه به مذاکرات گشایشی در این موضوع اتفاق خواهد افتاد.