به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب : ۵۸۹۰۹
رقابت میان حزبی سکولار و حزبی اسلام‌گرا

تونس در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز

گروه بين‌الملل: انتخابات پارلمانی تونس، صحنه‌ی رقابت میان حزبی سکولار و حزبی اسلام‌گراست. هر دو حزب وعده‌ی "مدارای سیاسی" و آزادی داده‌اند. تونس تنها کشوری است که بهار عربی موفقی را تجربه کرد.
تونس در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز
امروز  یک‌شنبه(۲۶ اکتبر) انتخابات پارلمانی در تونس برگزار خواهد شد. در میان کشورهایی که بهار عربی را تجربه کردند، تونس تنها نمونه‌ی موفق است که توانست به حاکمیتی با استانداردهای حداقلی دموکراسی دست پیدا کند. رقابت اصلی در انتخابات پیش‌رو میان دو حزب "ندای تونس" به رهبری سبسی و حزب اسلام‌گرای "النهضة" خواهد بود.

بسیاری از چهره‌های سرشناس حزب "ندای تونس" در دولت قبل از انقلاب تونس نیز سمت‌هایی داشتند. اسلام‌گرایان "النهضه" از بعد از انقلاب دولت موقت را هدایت کردند. روزنامه‌ی "گاردین" گزارش داد که نتایج نظرسنجی‌های قبل از انتخابات حاکی از آن است که سبسی ۸۷ ساله و حزبش آرای بیشتری را جذب خواهند کرد. با این‌حال سبسی به خوبی می‌داند که تونسی‌ها نمی‌خواهند بار دیگر به دوران بن‌علی و زمانی که انتخابات نمایشی و نتیجه از پیش مشخص بود، بازگردند.

"گاردین" می‌گوید که حزب سکولار "ندای تونس" در تمام دوران مبارزه‌ی تبلیغاتی با دقت تلاش کرده همواره از ادبیات مبتنی بر حقوق بشر استفاده کند و بر "مدارای سیاسی" مانور دهند. حزب اسلام‌گرای "النهضة" نیز در تبلیغات خود سعی دارد چهره‌ی مداراگر و نرم‌خویی از اسلام را به نمایش گذارد. رشید غنوشی، رهبر این حزب در سخنرانی‌های تبلیغاتی خود بارها تاکید کرده که اسلام با تروریسم مخالف است و هیچ هم‌خوانی میان این دو وجود ندارد.

غنوشی تاکید کرده که تونس اولین "دموکراسی عرب" خواهد بود. او می‌گوید که حزبش با آرای مردم سر کار آمد، با خواست مردم کنار رفت و به دلیل احترام به آرای مردمی در "قلب مردم تونس" جا دارد. با این‌حال منتقدان این حزب اسلام‌گرا می‌گویند که این حزب چشم خود را بر روی اسلام تندرو در کشور بسته است. این در حالی است که گروه‌های تندروی اسلامی در تونس برخلاف بسیاری دیگر از کشورهای عربی محبوبیت چندانی ندارند و فعالیت آن‌ها نیز در تونس چشمگیر نیست. تونس سال‌ها تجربه‌ی حکومت سکولار و جامعه مدنی فعال دارد.

"گاردین" می‌گوید با این‌که اقدامات بسیاری صورت گرفته تا انتخابات پیش‌رو در فضایی آرام و بدون امکان تقلب برگزار شود، بسیاری از شاهدان عینی از تقسیم پول میان مردم برای خرید آرای آن‌ها خبر می‌دهند. بنا به گفته‌ی این روزنامه شاهدان محلی می‌گویند هر دو حزب اصلی برای خرید آرا حرکاتی غیرقانونی انجام داده‌اند. در عین‌حال نگرانی‌ها از اقدامات تروریستی در روز انتخابات نیز پابرجاست. مقامات پلیس تونس در حالت آماده‌باش به سر می‌برند و تدابیر امنیتی شدیدتری برای روز انتخابات پیش‌بینی شده است.
مرجع : دويچه وله