به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۳۳
 
۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۰۷ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب : ۷۳۰۲۹
دولت باید مانع فعالیت جامعه مدنی شود

تظاهرات روحانيون کابل عليه «جامعه مدنی»

گروه بين الملل: صدها تن از روحانیون کابل در اعتراض به عملکرد جامعه مدنی و رسانه‌ها در ارتباط با قتل فجيع فرخنده تجمع کردند.
تظاهرات روحانيون کابل عليه «جامعه مدنی»
به گزارش بي بي سي، در این اعتراض که از سوی "مجمع هماهنگی علمای" افغانستان برگزار شده بود از دولت خواسته شد تا مانع فعالیت جامعه مدنی شود، اگر نه، در غیر آن علما در رابطه به حمایت خود از حکومت تجدید نظر خواهند کرد. معترضان گفتند که تداوم انتقاد فعالان مدنی از علما پیامدهای ناگواری خواهد داشت.

پس از کشتن و سوزاندن یک زن جوان به اسم فرخنده از سوی گروهی از مردان در مرکز شهر کابل، فعالان جامعه مدنی، مدافعان حقوق بشر، فعالان حقوق زنان و صدها تن دیگر قتل فرخنده را محکوم کردند و به دادخواهی از او دو روز پی در پی به خیابان‌ها آمدند. فرخنده عصر پنجشنبه ۲۸ حوت/اسفند از سوی مردان خشمگین به اتهام آتش زدن قرآن با سنگ و چوب کشته و بعد جسدش سوزانده شد.

اما شاهدان عینی می‌گویند که فرخنده پس از مشاجره با یک روحانی درباره خرافات متهم به قرآن سوزی شد. روحانیون معترض کشتن و سوزاندن فرخنده را از سوی مردان خشمگین محکوم کردند و گفتند که دستور کشتن فرخنده از سوی علمای دین نه بلکه از سوی "جادوگران" و افراد "بی‌علم" داده شد. شمار زیادی از اعتراض کنندگان در کابل به این باور بودند که غرب می‌خواهد با استفاده از نهاد‌های جامعه مدنی در میان مردم و علما فضای بی‌باوری ایجاد کند.

اعتراض کنندگان از دولت خواستند که وضعیت کنونی را کنترل کند و " توهین به مقدسات دینی" را اجازه ندهد. صدیق‌الله توحیدی، رئیس دیده‌بان دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان یا نی، می‌گوید که انتقاد روحانیون از عملکرد رسانه‌ها نادرست است. به گفته توحیدی، این رسانه‌ها بودند که بی‌گناهی فرخنده را روشن ساختند. او می‌گوید که رسانه‌ها مکلفند خبررسانی کنند و حقایق را به مردم برسانند و در این کار آنها از هیچ کسی دستور نمی‌گیرند.