به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۳۱
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۶۱۴۱۹

تزریق آب به دریاچه ارومیه اشتباه است

گروه جامعه: پدر کویرشناسی ایران و چهره ماندگار جغرافیای کشور گفت: هر چه آب به دریاچه ارومیه تزریق شود چاه‌های خشک کنار دریاچه را تغذیه خواهد کرد و تاثیری در خشکی دریاچه ارومیه نخواهد داشت.
تزریق آب به دریاچه ارومیه اشتباه است
دکتر پرویز کردوانی با اشاره به اینکه مساله غذا مهم‌تر از خشکی دریاچه ارومیه است، تاکید کرد: با تعطیل کردن کشاورزی اطراف دریاچه ارومیه خود را از محصول کشاورزی و غذا محروم کرده‌ایم. وی با بیان اینکه تزریق آب از مناطق هم‌جوار به دریاچه ارومیه کاری اشتباه است و این دریاچه نباید آبگیری شود، اظهار کرد: عده‌ای از صاحب‌نظران عقیده داشتند که باید کشاورزی اطراف این دریاچه تعطیل شود و منابع آبی که پیش از این صرف کشاورزی می‌شد به دریاچه ریخته شود، اما این نظر با مخالفت کشاورزان به جایی نرسید.

پدر کویرشناسی ایران و چهره ماندگار جغرافیای کشور ادامه داد: در حال حاضر به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب سطحی و زیرزمینی که پیش از این دریاچه را تغذیه می‌کرد، دریاچه ارومیه خشک شده است. کردوانی هم‌چنین به زیبایی‌های کویر مرنجاب آران و بیدگل اشاره کرد و گفت: این کویر هم‌چون تابلوی نقاشی زیبا به صورت هم‌زمان در بر دارنده کویر و عوارض بیابانی است. وی افزود: چاه دستکن، ریگ بلند، دریاچه نمک، چهارتاغی، کاروانسرای مرنجاب، جزیره سرگردان و پوشش گیاهی و جانوری منحصر به فرد این منطقه بر زیبایی‌های مرنجاب افزوده است.
مرجع : ایسنا