به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب : ۶۷۹۷۲

خانه‌ «عامری‌ها» را باید دوباره بسازند

گروه فرهنگي: مدیر دفتر حقوقی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران گفت: مالک خانه‌ «عامری‌ها» در تهران باید عین به عین این خانه را بازسازی کند.
خانه‌ «عامری‌ها» را باید دوباره بسازند
دوستان اهمال کردند و نامه‌ دیوان عدالت اداری دیر‌آمد و نیمه‌شب بازهم کار دست میراث فرهنگی داد. این‌بار تاریکی شب عامل تخریب خانه‌ «عامری‌ها» شد تا تلاش دوستداران و مسئولان میراث فرهنگی را بی‌ثمر بگذارد و این خانه‌ی تاریخی نیمه‌شب 28 دی ماه برای ساخت پارکینگ طبقاتی تخریب شد. کیانوش تکلو، مدیر دفتر حقوقی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در این زمینه گفت: از زمانی‌که مالک تخریب این خانه را به صورت تدریجی آغاز کرد، شکایت خود را مطرح کرده‌ایم و هنوز پرونده‌ی آن باز است. وی با بیان این‌نکته که با توجه به تخریب اخیر، گزارش این اتفاق را نیز به پرونده‌ی شکایت خانه‌ی «عامری‌ها» اضافه می‌کنیم،‌ افزود: همچنین براساس مصوبه‌ی شورای عالی معماری و شهرسازی که آن را به شهرداری منطقه 12 ارائه کرده‌ایم، مالک حق ندارد ارتفاعی بیش از ارتفاع خانه‌ی اصلی «عامری‌ها» و ابعادی بیشتر ازآن بسازد.

او ادامه داد: مالک قصد داشت در این مکان پارکینگ طبقاتی بسازد، ما به شهرداری اعلام کردیم که مالک اجازه‌ی انجام این کار را ندارد، بلکه باید عین به عین عمارت «عامری‌ها» را بازسازی کند. تکلو توضیح داد: براساس قوانین میراث فرهنگی و شورای عالی معماری و شهرسازی در بافت‌های تاریخی، اگر اثر باارزشی خراب شود اثر جدید باید با همه‌ی خصوصیات بنای قدیمی ساخته شود، حتی ارتفاع، متر و شکل بنای جدید نیز باید مشابه عمارت قدیمی یعنی «عامری‌ها» باشد.

مدیر دفتر حقوقی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران افزود: در این زمینه نیز به شهرداری به صورت کتبی این قضیه را اعلام کرده‌ایم و قطعا اگر شهرداری این کار را انجام ندهد، ما نسبت به شهرداری نیز وارد یک شکایت جدید می‌شویم. تکلو تغییر رئیس جدید شورای یک دیوان عدالت اداری را اتفاق مهمی دانست که می‌تواند به حفاظت از بناهای تاریخی کمک کند.
مرجع : ايسنا