به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۷۹۲۱۲

ركود عجيبي بر بازار طلا حاكم است

گروه اقتصادی: بازار طلا هم اين روزها مانند بازارهاي ديگر از ركود رنج مي‌برد؛ ركودي كه از يك طرف به اوضاع و شرايط اقتصادي بر مي‌گردد و از سوي ديگر به عرضه و تقاضاي بازار. در اين ميان اما شايد اين «دلار» است كه در هفته‌هاي اخير نظرياتش را به بازارهاي ديگر ديكته مي‌كند. بالا رفتن ارزش دلار در بازارهاي جهاني اول از همه اندام فعالان بازار طلا و نفت را مي‌لرزاند. قيمت هر اونس طلا امروز در حالي به ١١٨٥ دلار رسيد كه در سال ٢٠١٤ اين قيمت در سطح ١٤٠٠ دلار در هر اونس تثبيت شده بود و با توجه به وضعيت اقتصادي جهان مورد توجه سرمايه‌گذاران بود.
اما قيمت فلز زرد در سال ٢٠١٥ تاكنون با نوسانات بسياري مواجه بوده و به طور كلي روندي نزولي داشته است. قيمت طلا در جريان آخرين معاملات اين هفته در بازارهاي بين‌المللي حوالي ١٢٠٠ دلار در هر اونس معامله شده است. در دو روز گذشته نوسان منفي طلا بيشتر شده و اونس دوباره به كانال ١١٠٠ دلاري سقوط كرد. اين در حالي است كه دامنه قيمت طلا در سال ٢٠١٥ تا بدين‌جا در بازه‌ ١١٦٣ دلار تا ١٣٠٦ دلار در هر اونس در نوسان بوده است.

١٣٠٠ دلار هم خيال اونس را راحت نمي‌كند

در حال حاضر قيمت طلا در اطراف سطح ١٢٠٠ دلار در هر اونس با چشم‌انداز كاهشي در نوسان است. به دنبال بروز نشانه‌هايي مبني بر افزايش تورم در امريكا كه منجر به بالا گرفتن گمانه‌زني‌ها در مورد افزايش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در كوتاه‌مدت شده، چشم‌انداز قيمت طلا كاهشي است. بايد در نظر داشت كه تضعيف دلار منجر به افزايش تقاضاي طلا و در عين حال خروج سرمايه‌ها از بازارهاي سهام و اوراق قرضه مي‌شود. حتي بر اساس نظر برخي كارشناسان رسيدن قيمت طلا به سطح ١٣٠٠ دلار نيز نمي‌تواند به معناي شرايط مستحكم در حال حاضر بازار طلا باشد. اين در حالي است كه بسياري از پيش‌بيني‌ها از كاهشي بودن قيمت طلا در كوتاه‌مدت و ميان‌مدت خبر مي‌دهد اما در اين ميان برخي كارشناسان هم حركت طلا را در مسير تثبيت قيمتي در محدوده‌اي مشخص ارزيابي مي‌كنند و معتقدند قيمت طلا در آينده با افزايش يا كاهش شديدي مواجه نمي‌شود. محمد كشتي‌آراي يكي از اين كارشناسان است كه پيش بيني مي‌كند نوسان‌هاي طلا چه در بازار‌هاي جهاني و چه در بازار داخلي ايران شديد نخواهد بود.

حال و روز بازار طلا خوب نيست

رييس اتحاديه كشوري طلا و جواهر حال و روز اين روزهاي بازار طلا و جواهر را مساعد نمي‌داند و از ركود عجيبي كه گريبان بازار را گرفته است مي‌نالد. كشتي‌آراي علت ركود كنوني بازار طلا و جواهر و كاهش قيمت‌ها را از يك طرف كاهش تقاضاي خريد مردم و از طرف ديگر كاهش قيمت جهاني طلا به واسطه بالا رفتن ارزش دلار مي‌داند. او همچنين با اشاره به نزديك شدن به ماه مبارك رمضان و ركود فصلي بازار اين عامل را يكي ديگر از عوامل موثر بر راكد شدن بازار مي‌داند و معتقد است اين عامل در روزها و هفته‌هاي آينده تاثير بيشتري هم بر بازار خواهد داشت. كشتي‌آراي همچنين با اشاره به اينكه در حال حاضر طلافروشان درگير مسائل مالياتي هستند، اين مساله را هم در بيان حال و روز اين روزهاي صنف طلا و جواهر بايد در نظر گرفت.

افت قيمت بيشتر طلاي داخلي نسبت به اونس جهاني
كشتي‌آراي گفت: «اين هفته روند طلا چه در قيمت‌هاي جهاني و چه در بازار داخلي نزولي بوده است. علت آن هم اين است كه در بازار جهاني ارزش دلار بالا رفته و اين اتفاق منجر به كاهش قيمت طلا شده است. قيمت اونس جهاني طلا در اين هفته بالاي ١١٩٠ دلار بود كه ديروز با اندكي كاهش به حدود ١١٨٨ دلار رسيد». رييس اتحاديه كشوري طلا و جواهر در ادامه گفت: «اين هفته برخلاف هفته گذشته قيمت طلا و سكه در بازار داخلي بيشتر از كاهش قيمت جهاني كاهش پيدا كرد و دليل آن هم اين است كه تقاضاي خريد كم شده و بازار طلا و جواهر راكد است.»

پيش‌بيني روند آينده بازار طلا

كشتي‌آراي همچنين پيش‌بيني كرد كه قيمت جهاني و داخلي طلا در روزهاي آينده با نوسان‌هاي شديد مواجه نمي‌شود اما با توجه به اينكه در هفته‌ها و ماه‌هاي اخير اونس جهاني طلا در حال نوسان در محدوده مشخصي بوده است، به نظر مي‌رسد در روزهاي آينده شاهد افزايش يا كاهش شديدي در قيمت‌ها نباشيم و بازار به سمت ثبات قيمتي حركت كند. او علت اين پيش‌بيني را هم شرايط اقتصادي كنوني جهان دانست و محدوده نوساني قيمت اونس را مطابق هفته‌هاي اخير بين ١١٨٠ دلار تا ١٢٠٥ دلار عنوان كرد. اين كارشناس بازار طلا با اشاره به ميل بازار جهاني به تثبيت قيمتي براين باور است كه همين اتفاق در بازار داخلي هم افتاده است و نوسان قيمتي انواع سكه و طلا در داخل كشور هم در محدوده مشخصي بالا و پايين مي‌شود و به نظر مي‌رسد در آينده شاهد تغيير و تحولات فراتر از اين محدوده چه در بازار جهاني و چه در بازار داخلي نباشيم.

از طلاي خارجي قاچاق تا طلاي ايراني كه به نام خارجي فروخته مي‌شود
رييس اتحاديه كشوري طلا و جواهر همچنين در پاسخ به اين سوال  كه آيا در حال حاضر طلاي خارجي (ايتاليايي، هندي و...) در بازار ايران خريد و فروش مي‌شود، گفت: «ممكن است در برخي طلافروشي‌ها طلاي خارجي وجود داشته باشد و فروخته شود ولي اينها به صورت غيرقانوني وارد كشور شده‌اند.» كشتي‌آراي با اشاره به بالا رفتن كيفيت ساخت طلا در ايران خاطرنشان كرد: «در برخي طلافروشي‌هاي ايران طلاي ايراني ساخت ايران با كيفيت بالا به جاي طلاي ايتاليايي و غيره فروخته مي‌شود و معمولا فروشندگان طلاي مذكور را با طرح ايتاليايي معرفي مي‌كنند.» كشتي‌آراي همچنين به اين نكته تاكيد كرد كه فروشندگان با توجه به تمايل خريدار اقدام به فروش جنس مي‌كنند و در برخي مواقع مجبورند براي خروج از ركود بازار و جذب يا نگه داشتن مشتري طلاي ايراني با ساخت خوب را با عنوان طلاي خارجي به مشتريان عرضه كنند ولي در حال حاضر برخي طلافروشي‌ها هم ممكن است از طريق قاچاق و به صورت غيرقانوني طلاي خارجي وارد كنند و به مشتريان خاص خود بفروشند.»
مرجع : روزنامه اعتماد