به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۳:۵۸
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۱ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب : ۵۷۶۳۰
انتقادات نوبخت از گزارشهای عجولانه صدا و سیما

ایجاد 400 هزار شغل قابل هو کردن نیست

گروه اقتصادی: معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با بیان اینکه دولت قبل و حتی قبل‌تر هم نرخ بیکاری را با روش آماری ما محاسبه می کردند تصریح کرد: ایجاد 400 هزار شغل در شش ماه جای مطالعه داشته و قابل هو کردن یا تشکیک نیست و تخریب ذهن مردم نسبت به این ادعا نوعی بی انصافی است.
ایجاد 400 هزار شغل قابل هو کردن نیست
بعد از اعلام اخیر مرکز آمار از نرخ بیکاری تابستان سال جاری که بیانگر کاهش تعداد بیکاران، نرخ بیکاری 9.5 و ایجاد 400 هزار شغل بود، برخی منتقدان نسبت به نحوه محاسبات و رابطه آن با رشد اقتصادی واکنش نشان داده و یا در برنامه های تلویزیونی دستخوش مقایسه هایی که اغلب پایه کارشناسی نداشت قرار گرفت. براین اساس محمد باقر نوبخت شب گذشته در گفت و گوی ویژه شبکه خبر حضور یافته و با ارائه توضیحاتی درباره محاسبات انجام شده نسبت به نقدهای غیر کارشناسی و عجولانه به خصوص در صدا و سیما انتقاد کرد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در تشریح آمار اخیر مرکز آمار از نیروی کار گفت: نرخ بیکاری نسبتی است که تعداد بیکاران صورت و جمعیت فعال مخرج آن را تشکیل می دهد که جمعیت فعال بالای 10 سال است که کمتر از این سن غیر مولد و از این سن به بالا در سن کارقرار می گیرند. وی توضیح داد: جمعیت 10 ساله و بیشتر به دو دسته تقسیم می شوند یک گروه جمعیت غیرفعالند که توان کار دارند اما جویای کار نیستند و گروه دوم فعالند که در سن کار و جویای کارند.

معاون برنامه ریزی ونظارت راهبردی رییس جمهور با اشاره به اینکه جمعیت فعال در سن کار بوده و آماده به کار هستند افزود: از این جمعیت نیز بخشی کار بدست آورده و شاغل می شوند و تعدادی هم کاری نداشته و بیکارند که نسبت تعداد بیکاران به جمعیت فعال جویای کار بیانگر نرخ بیکاری است.

با یک ساعت کار که نمی توان زندگی کرد
نوبخت در ادامه برای توضیح در رابطه با فرد شاغل به تعریف سازمان بین المللی کار اشاره کرد و گفت: از آنجایی که کوچکترین واحد کار ساعت است اگر کسی حتی یک ساعت در هفته ای که مورد سوال قرارگرفته کار کرده باشد جزو شاغلین محسوب خواهد شد. با این وجود عقل نمی پذیرد که فردی که یک ساعت کار می کند توان گرداندن زندگی خود را داشته و از کار شایسته ای برخوردار باشد؛ چراکه بسیاری از کارمندان ما تمام ساعت کار خود را کار کرده اما بازهم ناچارند شغل دومی داشته تا مخارج سنگین اقتصادی و زندگی خود را تامین کنند.

دولت قبل هم با روش ما محاسبه می کرد
وی با تاکید بر اینکه قطعا نمی توان گفت کسی که یک ساعت در هفته کار می کند دارای شغلی با حقوق مکفی است تصریح کرد: اما با همین آمار و ارقام و روشهایی که نرخ بیکاری فعلی محاسبه شده فصل و سال پیش و دولت قبل و قبل تر نرخ بیکاری را محاسبه کرده اند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با بیان اینکه برای بدست آوردن برایندی از کار، بیکاری و اشتغال،از نمونه ای از 64 هزار خانوار از سراسر ایران هر سه ماه یکبار پرسش انجام می شود ادامه داد: براین اساس در تابستان امسال دو میلیون و 257 هزار نفر اعلام کردند که کار نداشته و بیکارند. در عین حال در این مدت 23 میلیون و 750 هزار نفر جمعیتی بودند که در سن کار بوده اند. که از تقسیم این دو رقم نرخ بیکاری محاسبه می شود.

وی با طرح این سوال که "آیا تعداد بیکاران در تابستان نسبت به دوره بهار کم یا زیاد شده است؟" یادآور شد: تعداد بیکاران نسبت به دو میلیون و 530 هزار نفری بهار کم شده و به دو میلیون 257 هزار نفر کاهش یافته است. همچنین نسبت به تابستان سال 1392 از دو میلیون و 563 هزار نفر به رقم فعلی کاهش یافته و این در حالی است که در محاسبات نرخ بیکاری مرکز آمار تعداد بیکاران به جمعیت فعال تابستان سنجیده شده است.

حتی تولید 800 هزار شغل تا پایان سال هم رقم بالایی نیست
نوبخت با بیان اینکه تعداد مشاغل ایجاد شده از 21 میلیون و 100 هزار نفر در بهار امسال به 21 میلیون و 500 هزار نفر در تابستان رسید که بیانگر ایجاد 400 هزار شغل در این مدت است گفت: بنابراین در نیمه اول سال جاری که دولت در طرح های عمرانی سرمایه گذاری کرده و بخش خصوصی وارد شد و 12 درصد تسهیلات مربوط به سرمایه در گردش افزایش یافته و 113 هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که در پنج ماهه اول امسال تزریق شد به ایجاد 400 هزار شغل منتهی شده است که در صورت ادامه این روند در شش ماهه دوم و ایجاد 400 هزار شغل دیگر مجموع تولید اشتغال به 800 هزار نفر می‌رسد که هنوز رقم بالایی نیست و دولت باید گام های جدی تری دارد. وی خاطرنشان کرد: مساله اصلی اینجاست که نسبت به دو سال رشد اقتصادی منفی که موجب ریزش نیروی انسانی شد دولت با تغییر جهت به سمت سرمایه گذاری و افزایش شغل رفته است.

انتقادات نوبخت از گزارشهای عجولانه صدا و سیما

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با اشاره به سوال یکی از برنامه های تلویزیونی که اعلام کرده" آیا کاهش یک درصدی نرخ بیکاری را حس کرده و می فهمید؟" گفت: مرکز آمار ایران طبق قانون مرجع رسمی اعلام آمارهای کشور است و اگر تردیدی در رابطه با این آمار وجود دارد در دانشگاهها و حتی صدا و سیما می توان جلسات توجیهی شکل داد و نحوه محاسبات را بررسی کرد.

با یک انیمیشن آمار را زیر سوال نبرید
وی افزود: در یکی از برنامه های خبری که شب گذشته(شنبه شب) شاهد پخش آن بودم از رسانه ملی تعجب کردم که در یک برنامه خبری با گزارش انیمیشنی و بدون حضور کارشناسان نسبت به آمار نرخ بیکاری تردید ایجاد می کند، وقتی رسانه های غربی اعلام می کنند که نرخ بیکاری ایران در شرایط تحریم یک رقمی شده است پس اگر پیام درستی به آنها بدهیم آنهم هنگامی که نسبت به حقوق ملت ایران بی توجه‌اند کار درستی است و بر عکس این موضوع اینکه اگر تردیدی در این موضوع ایجاد کنیم آنها را ترغیب می کنیم که تحریم آنها بر کشورمان اثر منفی حود را گذاشته است.

نوبخت با بیان اینکه آمار و ارقام ارائه شده در رابطه با نرخ بیکار مستند بوده و قابل دفاع است بیان کرد: از صدا و سیما این انتظار و درخواست را دارم که در شبکه های علمی و کارشناسی خود به این موضوع پرداخته و در اذهان مردم تردید ایجاد نشود.

وی در پاسخ به این سوال که بخش قابل توجهی از درخواستهای مردم ایجاد شغل برای جوانان است، دولت در عمل برای ساماندهی این موضوع چه کرده است؟ بازهم به نقش صداو سیما اشاره کرد و گفت: رسانه ملی می تواند در این زمینه کمک بسیاری انجام دهد البته کمک آن نیست که در یک خبری با انیمیشن این موضوع را زیر سوال ببرد. صدا وسیما دوربین و خبرنگار داشته و به حد کافی در سراسر کشور مراکز استانی فعال دارد پس هنگامی که بنده اعلام کردم که اعتبار عمرانی استان ها را صد درصد پرداخته ایم و نسبت به دوره مشابه سال قبل 12.5 برابر افزایش یافته، این رسانه می تواند برود و از استانداری ها در مورد پولهایی که گفته ایم پرداخته ایم سوال کند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ادامه داد: صدا و سیما برود در طرحهایی که در استانها پراکنده است از کارگری که در آنها در حال کار است سوال کند که آیا قبلا کار می کردید؟ بنابراین به راحتی می توانید این موضوع را احساس کنید.

می دانستم بلافاصله دوربین می برند و از وام ازدواج سوال می کنند
وی اشاره ای هم عملکرد صدا و سیما بعد از اعلام دولت برای پرداخت وام ازدواج داشت و گفت: خاطرم است که وقتی اعلام کردیم بعد از عید فطر قرض الحسنه وام ازدواج را پرداخت می کنیم هم گزارش عجولانه ای پخش شد. این درحالی است که حدس زده بود و به همکارانم هم گفته بودم که نکند در بین این همه شعبه یکی از پرداخت قرض الحسنه ازدواج خبری نداشته و برای آن اقدام نکند؟ که همین کار را هم انجام دادند و صبح اول وقت رفتند تا یک نفر را پیدا کنند که آیا وام ازدواج گرفته اید یا نه؟ و البته همان شب شبکه دو و خبر 20:30 اعلام کرد که اغلب وام ازدواج نگرفته اند و بعد هم این موضوع را وصل کرد به رانت 650 میلیونی و مطالبات معوق و ...

نوبخت با اشاره به اینکه باید عنوان شود که این 400 هزار شغل کجا ایجاده و در کدام بخش ها بوده است بیان کرد: رسانه ملی که فرصت هم دارد باید با دوربین‌هایش برود تبیین کرده و آن راپخش کند چراکه مردم خبر ندارند که در طرح های عمرانی چه می کنند.

وی با بیان اینکه تمام همت دولت از ابتدای امسال برای حرکت به سمت اقتصادی با رشد مثبت بوده است گفت: درحالی 400 هزار شغل در شش ماه ایجاد شده که قابل مطالعه بود و قابل هو یا تشکیک کردن نیست و شاید نوعی بی انصافی است که ذهن مردم را نسبت به این ادعا تخریب کنیم چراکه برای رسانه ملی بسیار سهل و وصول است. نوبخت خاطرنشان کرد: صدا و سیما به جای اینکه بلافاصله با کلی شعف و ذوق زدگی بیان کند که پارسال نرخ بیشتر بوده و امسال کمتر شده و این چطور ممکن است؟ توضیح دهد که این شغل ها چکونه ایجاد شده است.
مرجع : ایسنا