به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۱:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۱ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۴۹۲۲۴
روسیه شرایط سرنگونی هواپیما را ایجاد کرد

آمریکا: روس‌تبارها هواپيما را سرنگون كردند

گروه بين الملل: مقامات آمریکایی جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه را مسئول سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزیایی دانسته اما از متهم کردن ارتش روسیه به ارتباط مسقیم با این ماجرا خودداری کرده‌اند.
شورشيان روس تبار با پلاستيك ها و كاميون حمل زباله، اجساد را جمع آوري كردند!
شورشيان روس تبار با پلاستيك ها و كاميون حمل زباله، اجساد را جمع آوري كردند!
به گزارش بي بي سي، نهادهای اطلاعاتی آمریکا با انتشار اطلاعیه‌ای گفته‌اند که شواهد موجود حاکی از آن است که عامل سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هواپیمایی مالزی در روز پنجشنبه هفته گذشته اصابت یک فروند موشک زمین به هوا بوده است. هواپیمای مسافربری از نوع بوئینگ ٧٧٧ با دویست و نود و هشت سرنشین در مسیر پرواز آمستردام در هلند به کوالالامپور، پایتخت مالزی، در منطقه‌ای در شرق اوکراین نزدیک مرز روسیه سقوط کرد. به گفته مقامات آمریکایی، سکوی پرتاب این موشک در شهر سنژنه، در منطقه ای در شرق اوکراین در نزدیکی مرز با روسیه قرار داشته که شبه نظامیان جدایی طلب بر آن تسلط دارند.

براساس این اطلاعیه، ارتش روسیه موشک‌های ضدهوایی بوک را در اختیار شبه‌نظامیان جدایی‌طلب قرار داده تا علیه هواپیماهای نظامی اوکراین به کار گیرند و مربیان روسی نیز آموزش آنان در زمینه استفاده از این موشک ها را برعهده داشته‌اند. پس از انتشار خبر سقوط هواپیما نیز برخی ناظران این نظر را مطرح کردند که در صورتی که هواپیما مورد اصابت موشک پیشرفته زمین به هوا قرار گرفته باشد، به احتمال زیاد این موشک توسط افرادی شلیک شده که از تخصص کافی در مورد کاربرد آن برخوردار نبوده‌اند.

به گفته آنان، پرسنل نظامی هنگام استفاده از این نوع موشک پیشرفته، نه تنها قادر به هدفگیری دقیق هستند بلکه قدرت تشخیص هواپیمای مسافربری از هواپیمای نظامی را دارند و علاوه بر این، معمولا این نوع تجهیزات بدون دستور مافوق در اختیار پرسنل خط مقدم قرار نمی‌گیرد. پیش از سقوط هواپیمای مالزیایی، استفاده از این نوع موشک عامل سرنگونی چند فروند هواپیمای نیروی هوایی اوکراین بوده اما به گفته منابع اطلاعاتی آمریکا، تا کنون ارتش اوکراین نوع موشک را در عملیات خود به کار نگرفته زیرا شورشیان مخالف دولت دارای نیروی هوایی نیستند و عملیات ارتش بر جنگ زمینی متمرکز است.

از جمله شواهدی که منابع اطلاعاتی آمریکا در مورد ماجرای سرنگونی هواپیمای مالزیایی مطرح کرده‌اند انتشار خبر سرنگونی یک فروند هواپیما در فیسبوک متعلق به شورشیان در روز پنجشنبه گذشته بود اما پس از اینکه معلوم شد که هواپیمای ساقط شده، نه یک هواپیمای نظامی اوکراینی، بلکه یک جت مسافربری بوده، آنان این مطلب را حذف کردند.این منابع در عین حال افزوده‌اند که نمی توان گفت که موشک را چه کسی شلیک کرده اما شواهدی در دست نیست که ثابت کند نظامیان روسی مستقیما در این ماجرا دست داشته یا دستور شلیک موشک را صادر کرده‌اند.

در همانحال، شواهد موجود نشان می‌دهد که با وجود انتقاد شدیدی که از روسیه به خاطر تجهیز شبه‌نظامیان به اینگونه تسلیحات صورت گرفته، این کشور همچنان به ارسال اسلحه برای جدایی‌طلبان اوکراینی ادامه می‌دهد و از جمله تصاویر ماهواره‌ای نشان می دهد که در روزهای اخیر، سکوهای پرتاب موشک، تجهیزات توپخانه‌ای و زرهی از طریق یک مرکز آموزش نظامی در جنوب غرب روسیه برای آنان فرستاده شده است.

در پی فشار بین‌المللی برای بررسی علت سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزیایی، مذاکرات مقامات مالزیایی و روسی باعث شد تا جدایی‌طلبان اوکراینی سرانجام روز دوشنبه این هفته، جعبه سیاه اطلاعات پرواز هواپیما را به کارشناسان مالزیایی تحویل دهند و این جعبه در اختیار گروه کارشناسان بین‌المللی به رهبری کارشناسان هلندی قرار گرفت.

مقامات هلندی گفته‌اند که تصمیم گرفته شد تا جعبه سیاه به یک مرکز تحقیقاتی مورد تایید سازمان هواپیمایی بین‌المللی در بریتانیا ارسال شود و در آنجا، مورد بررسی کارشناسان این مرکز و گروه کارشناسان بین‌المللی قرار گیرد. بررسی این اطلاعات می‌تواند به آگاهی از علت سقوط هواپیما کمک کند اما کارشناسان گفته‌اند که برای شناسایی دقیق علت سانحه، لازم بود به سرعت در محل حضور یابند و به بررسی بقایای هواپیما و اجساد قربانیان بپردازند که به دلیل مخالفت شبه‌نظامیان جدایی طلب امکانپذیر نشد.

روز گذشته، اجساد شماری از از قربانیان این واقعه که توسط شورشیان جدایی‌طلب در منطقه سقوط هواپیما گردآوری شده بود با قطار به شهر خارکیف رسید. این شهر تحت تسلط دولت اوکراین است و بلافاصله بررسی اجساد آغاز شد. مقامات هلندی گفته‌اند که این قطار حامل تنها دویست جسد بوده است و خواسته‌اند امکان گردآوری و انتقال سایر اجساد نیز فراهم شود.