به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۰۸ ساعت ۲۳:۲۹
کد مطلب : ۱۵۱۹۶
تازه‌ترين اظهارات وزير خارجه آمريكا در باره سوريه

۱۴۲۹‌نفر در حمله شیمیایی دمشق کشته شده‌اند

گروه بين‌الملل: وزیر خارجه آمریکا گفت: ایالات متحده مطمئن است که مسئول حملات شیمیایی دولت بشار اسد بوده و تاكيد كرد: ۱۴۲۹ نفر در حمله شیمیایی هفته گذشته نیروهای دولت سوریه در حومه دمشق کشته شده‌اند که از میان کشته شدگان ۴۲۶ نفر کودک بودند.
۱۴۲۹‌نفر در حمله شیمیایی دمشق کشته شده‌اند
جان کری در کنفرانس خبری اظهار داشت: باراک اوباما چندین روز است که با در حال مشورت با کنگره و رهبران کشورهای جهان درباره سوریه است و پنجشنبه شب اوباما از همه اعضای دولت و تیم امنیت ملی‌اش خواست که با رهبران کنگره مشورت کنیم. وی افزود: به عنوان کسی که نزدیک به سه دهه در کنگره ایالات متحده بوده می‌داند که اینگونه مشورت‌ها روش درستی برای رئیس جمهور است وقتی که می‌خواهد تصمیمی درباره اقدام نظامی بگیرد. مردم ما از جنگي دوباره خسته‌اند و ما هم خسته‌ايم اما نمي توانيم در قبال استفاده يك حكومت از سلاح شيميايي عليه مردم خود ساكت بنشينيم تا در اين كار مصمم تر و جسورتر شود. در اين صورت آيندگان در باره ما چه خواهند گفت؟

جان کری دولت سوریه را متهم کرد که دست به حملات شیمیایی زده است و گفت پاسخ ندادن به این اقدام حتی به فراتر از مرزهای سوریه می‌کشد. وی تصریح کرد: «این موضوع همچنین به فراتر از مرزهای سوریه می‌کشد. به ایران مربوط می‌شود که خود قربانی حمله‌های سلاح‌های شیمیایی بوده و حالا در نبود اقدام عملی، برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای جسور خواهد شد. به حزب‌الله و دیگر گروه‌های تروریستی مربوط است که به استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی بیاندیشند.» کری گفت انتشار اسناد غیرمحرمانه برای در میان گذاشتن اطلاعات حمله شیمیایی در سوریه حائز اهمیت است. خودتان اسناد را بخوانید و قضاوت کنید.

به گفته کری جامعه اطلاعاتی آمریکا بارها اطلاعات در مورد حمله شیمیایی در حومه دشمق را بررسی کرده است و با توجه به تجربه عراق در این مورد حساسیت زیادی به خرج داده شده و برای همین هم بخشی از اطلاعات در اختیار مردم قرار می‌گیرد. کری گفت: اما برای اینکه منابع و روش‌های گرد‌آوری اطلاعات محفوظ بماند بخشی از این اطلاعات در اختیار اعضای کنگره گذاشته شده است.
کری اشاره ای به حمله نظامی نکرد و گفت که دولت ایالات متحده در قدم بعدی با رهبران کنگره مشورت خواهد کرد. وي در عين حال گفت: بحران سوريه بايد از طريق سياسي حل و فصل شود و نه نظامي. کری گفت: جامعه اطلاعاتی آمریکا تجربه عراق را تکرار نمی‌کند.

کری گفت: از سه روز قبل از حادثه پرسنل واحدهای شیمیایی حکومت بشار اسد در منطقه حضور داشته‌اند و تاکید کرده: "می‌دانیم به عوامل رژیم اسد هشدار داده شده بود که آماده باشند." به گفته وزیر امور خارجه آمریکا پس از حمله شیمیایی، منطقه آلوده چهار روز آماج گلوله باران شدید بود تا آثار حمله شیمیایی از بین برود.

وزیر خارجه آمریکا گفت: رئیس جمهور این کشور با متحدان آمریکا درباره اقدام نظامی در سوریه مشورت کرده است. ما می‌دانیم که رژیم اسد بیشترین سلاح شیمیایی را دارد و بارها از آن استفاده کرده است. ما می‌دانیم که موشک‌ها از مناطقی که تحت کنترل دولت هستند، شلیک شده‌اند. وزیر خارجه آمریکا افزود: «اینها کارهایی هستند که بشار اسد در مقابل شهروندان کشور خودش انجام داده است. دولت آمریکا اکنون می‌داند دست‌کم ۱۴۲۹ نفر از مردم سوریه در این حمله کشته شده‌اند که دست‌کم ۴۲۶ نفر از آنها کودک بوده‌اند. ما می‌دانیم که یکی از مقامات ارشد رژیم اسد از این حمله اطلاع داشت، در این حمله بازنگری کرد و از اینکه عمل آنها کشف شود، نگران بود.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «بعضی‌ها می‌گویند خطرات دست به اقدام زدن چیست و ما باید از آنها بپرسیم خطرات اینکه کاری نکنیم چیست». وی ادامه داد این مسئله به ایران که خود قربانی سلاح‌های شیمیایی بوده هم مربوط می‌شود. کری گفت: ما به سوریه واکنش نشان می‌دهیم تا به ایران و حزب‌الله هم پیام بفرستیم. وزیر خارجه آمریکا گفت باید احساس اطمینان کند که ما در محکوم کردن استفاده از سلاح‌های شیمیایی تنها نیستم.

جان کری درباره اینکه واشنگتن چگونه با تیم کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل تعامل خواهد کرد گفت همان طور که بان کی مون هم گفته است، بازرسان سازمان ملل فقط می‌توانند بگویند آیا از سلاح شیمیایی استفاده شده یا خیر؛ و افزود این بازرسان نخواهند گفت چه کسی از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است. کری اضافه کرد هر گونه اقدام نظامی در سوریه مشابه عراق، افغانستان و حتی لیبی نخواهد بود. وی اشاره کرد که از نیروی زمینی آمریکا در اقدام نظامی علیه سوریه استفاده نخواهد شد. وزیر خارجه آمریکا گفت: مردم آمریکا از جنگ خسته‌اند اما خستگی ما را از مسئولیت معاف نمی‌کند و افزود: «تاریخ درباره همه ما قضاوت خواهد کرد.» کری همچنین گفت مشکل سوریه راه حل نظامی ندارد و مسائل باید سر میز مذاکره حل شوند.

در همين حال، وزیر خارجه لهستان می‌گوید: روسیه، در کنار دولت بشار اسد، مسئولیت مشترک سلاحهای شیمیایی ساخت اتحاد شوروی سابق در سوریه را بعهده دارد و اگر مسکو از نفوذ خود روی بشار اسد برای تامین امنیت این سلاحها کار بگیرد، این موضوع در تحولات جاری در سوریه تاثیر خواهد گذاشت. به گزارش رادیو فرانسه، رادوسلاو سیکورسکی، وزیر خارجه لهستان امروز در حاشیه جلسه پارلمان این کشور گفت روسیه همواره بر مخالفت خود با استفاده از سلاحهای شیمیایی تاکید می‌کند در حالیکه مجموعه سلاحهای شیمیایی سوریه در زرادخانه اتحاد شوروی سابق تولید شده و از این طریق در اختیار سوریه قرار گرفته است.

وزیر خارجه لهستان در ادامه افزود: «من فکر می‌کنم اگر روسیه حاضر گردد امنیت سلاحهای شیمیایی موجود در سوریه را تامین کند این امر در چگونگی تحولات جاری در سوریه تاثیر خواهد گذاشت.» آمریکا و متحدین غربی آن از جمله فرانسه می گویند برای یک حمله نظامی تنبیهی علیه رژیم اسد که غرب وی را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی علیه غیر نظامیان کرده، آماده هستند.