به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۴:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۵ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب : ۷۸۹۶۲

نوروزی: روزنامه‌نگاری در حال توسعه است

گروه سياسي: يک فعال مطبوعات و رسانه گفت: با تمام مشکلاتی که در دو دهه گذشته برای مطبوعات کشور وجود داشته اما می‌گویم که روزنامه‌نگاری در روند توسعه قرار دارد.

كامبیز نوروزی در میزگرد پیرامون مطبوعات دهه هفتاد با موضوع «تلاقی جمهوریت و مشروعیت با دوم خرداد» که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شده بود با تبریک دوم و سوم خردادماه اظهار کرد: هر دوی این روزها که گرامی‌ می‌داریم سهم مهمی از مبارزه مردم برای کشور را نشان می‌دهد. وقتی از مطبوعات دهه 70 صحبت می‌کنیم به دلایلی از کل عرصه سیاسی کشور حرف می‌زنیم. در آن دوره فعالیت‌های حزبی، سیاسی و گفت‌وگوهای سیاسی حضور نداشت. در سایر حوزه‌ها مثل اقتصاد، زنان و کودکان نیز فعالیتی صورت نمی‌گرفت پس بار همه آن‌ها به دوش رسانه‌ها افتاده بود.

وی ادامه داد:‌ از حدود سال 69 تا 70 با آنکه مشکلاتی وجود داشت اما یک فرایند تدریجی در تعداد افزایش نشریات رخ داد. دوم خرداد سال 86 اتفاقی جهشی در حوزه روزنامه‌نگاری بود. انرژی که در اثر انتخابات دوم خرداد 76 آزاد شده بود درواقع باب گفتمان جدیدی را ایجاد می‌کرد. این فعال مطبوعات و رسانه گفت:‌ منحنی مطبوعات با شیب تندی به ناگهان به سمت بالا حرکت می کرد که این حرکت ناشی از تحولات ساختاری جامعه ایران بود. یک جنبش اجتماعی ارزشمند شکل گرفت که به تبع خودش تحولاتی را در پی داشت.

وی افزود: روزنامه‌نگاری ایران در سال‌های 76 و 80 در عین حال که بسیار درخشان است غیرقابل استمرار نیز هست چرا که روزنامه‌نگاران می‌دانستند این فعالیت نیاز به یک جنبش دارد. سال 57 هم همین‌طور بود مطبوعات در آن زمان با جنبش انقلاب رنگ و بویی دیگر گرفته بودند عکس هایی از اجساد به چاپ می‌رسید که در حال حاضر در حالت عادی مذموم است.

نوروزی میل به روزنامه نگاری را در دهه هفتاد فزاینده دانست و تصریح کرد: دوم خرداد بذری را در جامعه ایران می‌پاشد که در ادامه آن به تناسب شرایط اجتماعی ایران میل به روزنامه نگاری و سخن گفتن را افزایش می‌دهد این مهم ترین محصول روزنامه‌نگاری است. وی در ادامه ابراز عقیده کرد: در 36 سال گذشته از انقلاب قانون مطبوعات هیچ وقت نتوانسته کار خاصی برای مطبوعات انجام دهد. این صحبت را به عنوان یک حقوقدان می‌گویم، حداکثر کاری که انجام داده یا نقش پارازیتی یا نقش کاتالیزور خیلی کم داشته، جامعه ما امروز به جایی رسیده که به فرایند گردش اطلاعات احساس نیاز می کند این کاری نیست که بتوان جلوی آن ایستاد.