به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۳
 
۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۱ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۴۸۸۰۲
از همایش‌های‌دلواپسی تا حكايت هر روزه‌ استيضاح!

استیضاح براي وزراي روحاني، يك نعمت است

جلسه استیضاح، فرصت مناسبی برای پاسخگوئی وزیر و رئیس دولت و نیز روشن نمودن پشت پرده ادعاهای بی‌شماری‌ است که اعضای پایداری طی ماههای اخیر از تریبون خانه ملت بر علیه دولت منتخب ملت به زبان آورده‌اند
استیضاح براي وزراي روحاني، يك نعمت است
ناصر خادمی ماشاری
گروه مقالات: از ابتدای پیروزی و استقرار دولت اعتدال، چند نماینده عضو گروه پایداری که آرزوهای واهی خود را در تسخیر قوه مجریه بر باد رفته دیدند، بلافاصله عملیات تخریب دولت نوپا را کلید زدند. این نمایندگان از همان روز تحلیف و معرفی کابینه، با تخریب وسیع وزرای پیشنهادی نشان دادند که در میدان سیاست، انصاف جائی ندارد و در جهت نیل به خواسته قشری، بهره گیری از هر ابزار و روشی مباح و بلکه لازم است و شاید برای حلیّت روش، وجود کلاهی شرعی ضروری می نمود که این کلاه را هم از نمد حوادث سال 88 و در قالب نگرانی از بازگشت و نفود فتنه گران در قوه مجریه فراهم نمودند. وکیل الدوله های سابق آنگونه شمشیر خود را برای دولت جدید از رو بستند بعید است که ملت شریف ایران، تهمتها و بعضاً اهانت های برخی از اعضای این گروه در ایام رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی، تحت عنوان مخالفت با گزینه های معرفی شده را از یاد برده باشند.

گروه محدود و معدود ولی پر سر و صدای مذکور که اصرار عجیبی هم دارد تا تشکل خود را جبهه ائی فراگیر بنامد، ثابت کرده که برای تخریب دولت و سنگ اندازی در مسیر آن حاضر است هر رفتاری انجام و هر هزینه ائی را به کشور تحمیل کند و حتی اعضای آن از اینکه رفتار و گفتارشان موجب ایجاد تنش و بر هم زدن آرامش روانی جامعه هم بشود، هیچ ابائی ندارند. از همان روزهای اولیه استقرار دولت، با استفاده از ابزار سؤال از وزیران، نطق پیش از دستور و تذکر و نیز سخنرانی در مجالس و محافل مختلف، تلاش داشته و دارند تا لااقل در مسیر حرکت دولت ایجاد خلل کرده، بلکه امید و نشاط حاصل از نتیجه انتخابات 92 را در بخشی از جامعه به یأس مبدّل نمایند.

اینان که در مقابل تخلفات فراوان، تعدّی به قانون و عدم اجرای آن و حتی نافرمانی علنی رئیس دولت سابق از حکم حکومتی ولایت امر جزو ساکتین و بلکه حامی و توجیه گر آن آسیبها بوده و کمترین قرابتی با واژه هائی چون تذکر، سؤال و استیضاح نداشتند، با پیروزی دولت تدبیر و امید گوئی از خواب و تغافُل خود خارج و به دنبال جبران مافات وظایف اصلی نمایندگی یعنی بُعد نظارتی آن، فعال شدند. از آن پس، کمترین جلسه علنی مجلس را می توان یافت که یک یا چند نماینده عضو پایداری در قالب سؤال و تذکر به دولتیان نتازیده باشند. سؤالات بیشماری که گاه بدلیل عدم ارتباطشان با حیطه کاری یک وزیر، موجب حیرت سایر نمایندگان هم می‌شود که بعنوان نمونه می توان به نوع سؤالات طرح شده از وزیر محترم اطلاعات اشاره نمود.

مخالفین دولت، همزمان با آغاز مذاکرات هسته ائی علاوه بر حملات بی وقفه شان از موضع نمایندگی و تریبون مجلس، جبهه دیگری هم به نام همایش های دلواپسی به سوی دولت گشودند. با برپائی همایش های دلواپسی در چند مرحله، آنطور که خواستند به تخریب دولت پرداختند کما اینکه تا مرز واداده، خود باخته، دلبسته و حتی جاسوس خواندن تیم سیاست خارجی هم پیش رفتند و در نهایت هم یکی از منتسبین این جبهه چند نفره با ادبیاتی سخیف و مشمئز کننده، رئیس جمهور محترم را نیز به جاسوسی برای انگلیسیها متهم نمود.

بحمدالله بدلیل نداشتن پایگاه مردمی گروه مذکور و علی الخصوص با حمایتهای متوالی و صریح رهبری گرانقدر انقلاب از دولت و تیم دیپلماسی، جبهه جدید به سرعت رو به افول گذاشت، کما اینکه ظاهراً آخرین همایش دلواپسی با عنوان خط قرمز مورد استقبال بیش از یکصد نفر قرار نگرفته است لیکن به نظر می رسد این گروه که تحت لوای رهبری معنوی خود از نظرات، حمایتها و تذکّرات تفاسیری مغایر با قاطبه ملت ایران دارند، هیچگاه از تخریب دولت و دولتمردان دست نخواهند کشید.

در عرصه تخریب و چوب لای چرخ دولت گذاشتن، آخرین و مهمترین ابزار موجود در دست مخالفین دولت (همین چند نماینده عضو پایداری)، استیضاح اعضای دولت است که به نظر می رسد به دو دلیل ذیل، استفاده اعضای پایداری از آخرین اهرم قانونی شان نه تنها تهدیدی برای دولت نبوده که فرصت و بلکه نعمتی بی بدیل هم بشمار می رود:

1- بدلیل وزن کم پایداری ها در مجلس و نیز عملکرد نسبتاً قابل قبول وزرا، احتمال رأی آوری استیضاح، بسیار ضعیف و حتی نزدیک به صفر است. اینکه تعداد امضاهای تقاضای استیضاح قابل توجه است، لزوماً بیانگر همراهی این تعداد از نمایندگان محترم با طراحان استیضاح نمی باشد، کما اینکه بخش عمده امضاء کنندگان طرح استیضاح، بدون مشارکت در گروکشی اعضای پایداری، تنها به دنبال روشن شدن برخی ابهاماتند که یقیناً با توضیحات وزیر و رئیس جمهور محترم، قانع می شوند.

2- جلسه استیضاح، فرصت مناسبی برای پاسخگوئی وزیر و رئیس دولت و نیز روشن نمودن پشت پرده ادعاهای بی‌شماری‌ است که اعضای پایداری طی ماههای اخیر از تریبون خانه ملت بر علیه دولت منتخب ملت به زبان آورده‌اند کما اینکه هنوز هم برای برخی از نمایندگان مجلس، انگیزه واقعی اعضای پایداری از مخالفت با وزیر علوم مشخص نیست. در نتیجه به دنبال این استیضاح، فرصت پاسخگوئی و تنویر افکار عمومی، برای وزیر و رئیس جمهور محترم فراهم می گردد. به نظر می رسد حتی لازم است تا دولتیان نیز خود مُصّر باشند که این استیضاح انجام گردد تا اهداف واقعی برخی انگشت شمار که به جای استفاده از فرصت‌های گران‌سنگ مجلس در جهت حل مشکلات اساسی کشور، بر تخریب دولت همت گمارده اند، هویدا گردد.

مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۱ ۱۱:۳۲
انتخابات مجلس کی شروع می شد تا این افراطیون شبه القاعده را اخراج کنیم باید در این انتخابت شرکت کنیم چون علاوه بر وظیفه دینی برای کار بشر دوستانه هم چه شده باید در اینتخابات شرکت کنیم ولی کدخدایی گفته تمام اصلاحطلبان و کسانی که به فتنه در ارتباط هستند رد صلاحیت میکنیم (242317)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۱ ۲۱:۵۴
مهم نیست اصلاحات با لیست پنجم شده وارد انتخابات میشه و اینها رو میفرسته خونشون! (242409)
صادق حق گو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۲ ۰۱:۱۸
براى انتخابات مجلس روزشمارى مى كنيم ، اين پايداريها كه ظاهرا مجوز فعاليت از وزارت كشور هم ندارند ،واقعا به قول مطهري عزيز ، بر ضد حقوق مردم رفتار مى كنند اين رسايي هم كه خودش روزنامه با تخلفات و سابقه توقيف داره ميخواد به جاى مطهري بره تو هيأت نظارت بر مطبوعات ، اين نمايندگان پايدارى كه تعدادشون بيست تا هم نيست به اندازه كل نمايندگان سروصدا دارند ، (242426)
روح ا...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۱ ۱۱:۵۱
دولت اگه واقعا دنبال حقیقت است و سیاسی بازی نمی کند باید لیست بورسیه های غیر قانونی را به صورت علنی منتشر کند تا مردم و نخبگان بدانند که این استیضاح کنندگان هستند که برای لاپوشانی استیضاح سیاسی می کنند. (242318)
حمید رضایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۱ ۱۵:۳۳
احسنت . باید اعلام کنند . (242373)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۱ ۱۶:۰۵
دولت اگه اینکارو بکنه که معلوم میشه حدود 10 نماینده غیر قانونی بورسیه شدندو 10 برابر اون نماینده ها خواستار استیضاح هستند دیگه اون موقع چه بهانه ایبرای عدم استیضاح دارید؟ (242379)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۱ ۲۱:۵۸
توی خیلی از کشور ها میبینیم که رئیس جمهور میتونه پارلمان رو منحل یا تعلیق کنه کسی اطلاع داره که توی ایران برای رئیس جمهور به عنوان دومین شخص قدرتمند چنین اختیاری وجود داره یا نه؟! (242412)
شهروند درجه 4
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۱ ۱۲:۲۲
آقای وزیر عزیز و مردمی جناب فرجی دانا

اسامی دزدان حقوق ملت (رانتخوران ) را افشا کن (242328)
پریناز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۱ ۱۳:۴۲
از نمایندگان جبهه ی پایداری می خواهیم هی سنگ جلوی پای وزرا بیندازند وهی وزرارا استیضاح کنند وچوب لای چرخ دولت بگذارند.هی برای آقایان ناطق وهاشمی وخاتمی وروحانی پرونده سازی کنید وهی آنان را تخریب کنید البته بکمک حاج حسین کیهانی وبکمک عموعزت.تاشراین اصلاح طلبان کنده شود وما یکدست ویک صدا چون 8سال گذشته برسرسفره باشیم کلید واژه ما فتنه است .سعی کنید تا80سال هم شده هی توی صحبتاتون بگید فتنه فتنه ای فتنه فتنه.نذارید تنور یرد شودرمز بقا ما در گفتن فتنه است. (242348)
مسلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۱ ۱۳:۰۲
خداوند هدایت کند این دلواپسان را که بیت المال را دولت قبل به فنا داد اینها لبخند زدند و حمایت کردند و دولت اکنون شفاف سازی می کند و ارامش و نشاط و امید را به زندگی مردم بر گردانده سعی می کنند هر جور شده مانع تحقق برنامه های دولت شوند البته رهبر فرزانه و خردمند بسیار صبورانه و خکیمانه اینها را تحمل می نمایند و گرنه یا رهنمودهای حکیمانه شان مانند رای مردم حق الناس است جلوی این دلواپسان گرفته خواهد شد (242334)
صادق حق گو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۲ ۰۱:۲۷
دستشون تو يك كاسه بود الآن كه مانع ايجاد شده براى رانت هايشان داد وفريادشان بلند شده ، اينها كه تنها چيزي كه برايشان اهميت نداره مردم و حقوق مردم است ، (242427)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۱ ۱۴:۱۱
دولت باید از طریق مردم مانع رد صلاحیت شود حتی اگر استعفا دهد. (242357)
ناشناس
Belgium
۱۳۹۳/۰۵/۰۱ ۲۰:۰۷
هر چفدر هم رد صلاحیت بکنند باز هم اکثریت مجلس دست یاران دولت روحانی خواهد بود. (242401)
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۱ ۱۸:۵۷
از فرصت استیضاح برای معرفی فرصت طلبان باید استفاده کرد. معرفی کسانی که با (رانت) گیری به صورت دریافت کارت هدیه ، بورسیه بستگان و آشنایان ، استخدام بی ضابطه نورچشمی ها و... ، اختلاس ها و قانون گریزی ها را نادیده گرفتند و چشم بسته به دفاع از پاکترین!!! دولت تاریخ ایران پرداختند. (242397)
ارسلان&
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۲ ۰۲:۲۹
ماچقدربدبختیم چه بر سر ما آمده که باید زیر دست این دکتراهای زیر پرچم این جبهه پایداران که معدل آنها زیر چهارده بوده بچه هایمان درس بخوانند واینده مملکت راآباد کنند؟ این خیلی مسخره است اگر وزیر ها را استیضاح کنند وما هیچ نگوییم ودولت راتنها دربرابر این توطعهای کثیف تنها بگذاریم (242429)
یک رای از ملت.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۲ ۰۲:۴۰
خط قرمز ملت رای آنهاست، نه انرژی هسته ای .که کلیدصندوق بیت المال شده دردست عده ای، (242431)