به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۱:۴۱
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ساعت ۱۸:۰۸
کد مطلب : ۳۸۰۰۱
دولت تحت تاثیر فشارها قرار نگیرد

بهشتي: معترضان به دفن ریچارد فرای می‌خواهند شکست سیاسی خود را جبران کنند

گروه فرهنگی: ریچارد فرای شاید هیچگاه فکر نمی کرد که بهانه یک دعوای سیاسی در ایران شود. دعوایی که حالا بین منتقدان و دولتی ها و هواداران دولت شروع شده است. اصولگرایان عمدتا مي‌گویند که فرای نه یک ایران شناس بلکه یک جاسوس بوده است. آنها معتقدند دولت نباید اجازه دفن او را در حاشیه زاینده رود صادر کند. سید محمد بهشتی، مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی به تدبیر مي‌گوید که این اقدامات در راستای جبران شکست سیاسی اصولگرایان انجام مي‌شود، اقداماتی که حالا در دولت هم کسانی پیدا شده اند تا جلوی آن بایستند.
بهشتي: معترضان به دفن ریچارد فرای می‌خواهند شکست سیاسی خود را جبران کنند
روز گذشته محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در نامه ای از محمد نهاوندیان خواست تا پیکر شادروان ریچارد فرای از بیمارستانی در بوستون آمریکا به ایران منتقل شده و در اصفهان کنار مزار آرتورپوپ دفن شود. به دنبال این سید کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و وصی این دانشمند ایران دوست، در نامه ای خطاب به رئیس جمهور خواستار جلوگیری و ممانعت از حرکت های فریبکارانه و دروغ‌پردازان شد و تقاضا کرد که رئیس جمهور در صدور مجوز ورود پیکر پروفسور فرای تعجیل کند. سید محمد بهشتی در پی این درخواست‌ها به سايت پیام نو مي‌گوید که دولت نباید به اعتراضات انجام شده توجه کند.
..............................
* ارزیابی شما از تاثیر اعتراض های صورت گرفته به دفن پروفسور ریچارد فرای در اصفهان چیست؟ چقدر این دست اعتراضات را یک خطر فرهنگی مي‌دانید؟

- آقای فرای به عنوان یک ایران شناس برجسته یک شخصیت شناخته شده در سطح جهانی بود. ایشان تعداد زیادی تالیفات دارد که همه آنها بر روی فرهنگ ایرانی تمرکز دارند. بنابراین بر اساس منش اسلامی و ایرانی ما باید قدرشناس این تلاش‌ها باشیم و قدرشناسی حکم مي‌کند که رفتار ما متفاوت باشد. طبیعی است که این رفتارها به ما خسارت مي‌زند و چهره ای از ما در عرصه جهانی مي‌سازد که هیچ نسبتی با فرهنگ ایرانی ندارد. این نهایت بی سلیقگی است. همه جاهای دنیا چنین موقعیت هایی را تبدیل به یک فرصت بزرگ مي‌کنند تا شخصیت فرهیخته خود را نشان دهند، اما ما متاسفانه این فرصت‌ها را تبدیل به تهدیدهایی مي‌کنیم که یک چهره بسیار بسیار زشتی از ایران و ایرانی نزد افکار عمومی جهان مي‌سازد.

- از یک منظر دیگر به نظر مي‌رسد که ریشه این اعتراض های به ظاهر فرهنگی، مسایل سیاسی باشد. آیا این را قبول دارید؟
- قطعا چیزی جز این نیست. متاسفانه رفتارها و اقدامات اخیر مسایل فرهنگی را با مسایل سیاسی آلوده مي‌کند و موضوعات فرهنگی را بهانه زد و خوردهای سیاسی قرار مي‌دهد. به نظر من این نهایت بی انصافی است که مسایل علمی و فرهنگی را میدان تاخت و تاز سیاسی قرار مي‌دهند. افرادی که چنین کاری مي‌کنند زورشان در عرصه های کشمکش رقابت سیاسی به رقبا نرسیده و حالا فکر مي‌کنند با این بهانه‌ها مي‌توانند ناکامی سیاسی خود را جبران کنند. این جای سوال دارد که افراد خودسری که هر از چند گاهی اینگونه ظاهر مي‌شوند، از کجا دستور مي‌گیرند و مي‌خواهند آب به آسیاب چه کسانی بریزند؟ مشخصا این رفتار مثلا در جریان تنش زدایی دولت در عرصه بین المللی تاثیر منفی خود را مي‌گذارد. هدف معترضین و رهبران آنها زدن دولت یازدهم است. سوال این است که آیا دستگاه های ذیربط به موافقان دفن آقای فرای در اصفهان هم اجازه مي‌دهند که تجمع کنند و حرف خود را بزنند؟

* در خصوص این بحث که مي‌گویند آقای فرای جاسوس بوده و در ظاهر یک ایران شناس عملا کار سیاسی انجام مي‌داده، چه حرفی مي‌توان زد؟
- ما آقای فرای را به عنوان یک ایران شناس مي‌شناسیم. کسانی که چنین ادعایی دارند خیلی خوب است که اسناد و مدارک خود را هم نشان دهند تا بلکه ما هم متوجه شویم که واقعیت چیست. الان متاسفانه عده ای به هر کسی مي‌توانند بگویند که صهیونیست است و جاسوس آمریکا است و کسی هم نیست که از آنها دلیل و مدرک بخواهد. مرحوم ریچارد فرای که جای خود دارد، این عده به نزدیکترین نیروهای انقلابی این کشور و بزرگان نظام هم چنین اتهاماتی مي‌زنند و کسی هم کوچک تر از گل به آنها نمی گوید.

* مساله دیگری که معترضان دفن آقای فرای در ایران مطرح مي‌کنند، بحث خارج کردن آثار میراث فرهنگی از کشور است. ارزیابی شما به عنوان یک مدیر سابق در این حوزه و کسی که از نزدیک با مسایل میراث فرهنگی ارتباط دارید، در این باره چیست؟
- اول اینکه ما به صورت دقیق نمی دانیم که این مساله واقعیت دارد یا خیر. اما اگر واقعیت داشته باشد مربوط به ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته است و در آن زمان اصولا این نقل و انتقالات غیر قانونی محسوب نمی شدند. ما اولین قانونی که برای منع این دست انتقالات داشتیم متعلق به سال ۴۵ و ۴۶ است که قوانینی در کشور تصویب شد و بر اساس آن انتقال آثار میراث فرهنگی ممنوع شد. قبل از آن خیلی از آثار مطابق قانون وقت از کشور خارج مي‌شد. اینها حرف هایی است که مقداری به اصطلاح رایج «خاله زنکی» است. اگر قرار باشد که برای هر کسی اینطور پرونده سازی شود در گورستان های ایران حتی یک ایرانی را هم نمی توان دفن کرد.

* به نظر شما دولت باید در این زمینه چه کار کند؟

- توصیه من به دولت این است که تحت تاثیر این فشارهایی که ناشی از سوداگری و جهل سیاسی است قرار نگیرند و کار معقول و منطقی را انجام دهند. به نظر من زمان خیلی از مسایل را در این خصوص حل مي‌کند. قوه مجریه به اعتبار اینکه زمانی دولت جمهوری اسلامی این مساله را تصویب کرده و با پیشنهاد آقای فرای موافقت شده است، باید پایبند به این پیمان باشد. آن کسانی که الان داد و بیداد مي‌کنند زمان تصویب این مصوبه کجا بودند؟ دولت که این مصوبه را پنهانی تصویب نکرده است. کسانی این پیشنهاد را تصویب کردند که در آن زمان معترضین امروز فکر مي‌کردند دوستانشان هستند. پس مشخص است که به موضوع حساسیت ندارند، نسبت به چه کسی این کار را مي‌کند حساس هستند. پس مشخص است که حرفشان خیلی حرف حسابی نیست.

حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۸:۲۴
یعنی دفن یک جاسوس اینقدر برای شما مهم شده که حاضرید آن را مستمسکی برای حمله به مخالفین خود بدانید ؟
پس چرا از اینکه آمریکا دیپلمات ما را تروریست !! خوانده صدایتان از حلقومتان در نمی آید ؟ (217953)
باقلا فروش
Germany
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۸:۳۰
این مسایل هیچ ریشه ای جز درگیری منافع و جنجال سازی ونادانی ندارد. (217957)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۹:۴۰
فتنه و انحراف دو لبه یه قیچی هستن (217985)
لبو فروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۱:۱۶
دوست عزیزم
این مسائل ریشه در منفعت طلبی مادی عده ای داره نه نادانی . برای هر ساعتش میلیونها پول خرج می شه (218031)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۸:۴۶
خودمونیم اصلاح طلبها عین دون کیشوت میمونند.وقتی قراره جلوی کدخدا قد علم کنیم دم از صلح کل بودن وفراموش کردن همه چیز میزنند.وقتی به جناحهای داخلی میرسه عین کینه عربهای جاهلی کاری به اصل قضیه ندارند مهم اینه که قبیله شون تو جنگ به هر قیمت ببره.اینطور میشه که یه جنازه میشه مسئله حیثیتی ! (217962)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۸:۵۰
قطعنامه اخیر پارلمان اروپا نقاط مثبتی دارد٬ برخی انتقاد‌های غرب به وضعیت حقوق بشر در ایران وارد است و اسلام اجازه دخالت در امور داخلی کشور‌ها را به ما داده است.مطهری..............ببخشید نظرم رو اینجا گذاشتم.اخه این فیلسوف اصل قضیه رو قاطی کرده.اسلام اجازه داده باشه تو امور داخلی سایر کشورها دخالت کنیم(کاری به دست وغلط بودن درک ایشان ندارم)اونوقت غرب مسیحی بیاد تو کشور ما دخالت کنه !!!!!!!!!!!!! (217964)
گوگول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۰:۲۰
یعنی با اینها شدیم هفتاد و پنج میلیون نفر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (218006)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۸:۵۹
شنیده های خبرنگار «انتخاب» حکایت از آن دارد که به زودی پیکر وی در تاجیکستان به خاک سپرده می شود..متاسفم یه شکار مفت از دستتون رفت.امیدوارم مهمان هر شب خوابهایتان باشد تا سیر از او استفاده کنید. (217967)
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۰:۰۶
هموطن به تنها چیزی که اعتقاد نداری٬ همین وطن است٬ حیف ازاین اسم!! (217999)
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۰:۱۵
من هم امیدوارم بعد ازیک روز تمام٬ گلو پاره کردن وشعارنوشنن وازدیوار مزارپوپ بالا رفتن اینهمه خستگی٬ امشب راحت بخوابی!! بالاخره یکی ازبزرگترین معضلات کشورو٬ که مطمینم به اسمش حتی اعتقاد نداری٬ روحل کردی٬ بخواب اروم بخواب٬!! فردا کلی کار داری!!! (218001)
گوگول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۰:۲۴
آی لجم می گیره یه عده آبروی چند هزار ساله یک ملت را به بازی می گیرن !
ضربه ای که بعضی به مملکت زدند صهیونیست ها را هم انگشت به دهان کرد (218009)
نجات ریحانه جباری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۹:۰۲
امیدوارم این مشکل حل شود و ایشان در خاک ایران به خاک سپرده شود.من قصد دارم یک توضیح به خانواده سربندی(ضمن عرض تسلیت بدهم):خانواده محترم سربندی اعدام ریحانه هیچ چیز را حل نمی کند.اگر ریحانه اعدام شود با توجه به این که خود شما قبول دارید که ریحانه قاتل نیست مطمئنا در آینده دچار عذاب وجدان می شوید و درد شما عمیق تر می گردد.نگاههای مردم و پرسش های آنها در آینده شما را خواهد آزرد.ریحانه (درست یا نادرست)در دید مردم تبدیل به یک اسطوره می گردد.اما اگر شما ریحانه را نجات دهید مردم با شما همدردی می کنند. (217968)
مشهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۱:۳۹
تصور کنید چقدر سخته-هر لحظه امکان داره شما را اعدام کنند.واقعا ریحانه این روزها هر لحظه می میرد و زنده می شود.البته آنطور که من درباره احوالات او خوانده ام این دختر چون کوه استوار است. (218039)
متاسف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۹:۱۶
واقعا اشک تو چشمام جمع میشه وقتی میبینم کسانی به اسم ایرانی دارن ابروی ایران و ایرانی رو میبرند. دنیا در مورد ما چطو قضاوت خواهد کرد وقتی میبینند کسی که تمام عمرش رو صرف خدمت به تاریخ و فرهنگ کشورمون کرده و ما به جای قدردانی تهمت جاسوسی بهش میزنیم. اینها با این کار میخواهند باعث شوند تا دیگر کس دیگری جرات تحقیق در مورد تاریخ ما مخصوصا تاریخ قبل از اسلام ما رو نداشته باشه تا با خیال راحت سعی در تحریف تاریخ ما بکنند. (217971)
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۹:۲۰
سلام
. . .
بس کنید. دوستان «با غیرت» چطور رگ غیرتتان برای دختران و زنانی که از دست جور و نابخردیتان راه عشرتکده های ممالک عربی را پیش گرفتند، باد نکرد؟ چطور رگ غیرتتان برای گریه های جوانان.. (217972)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۹:۲۵
ببخشید نظرم رو اینجا میزارم.مطهری یک اصل بدیهی رو در قران یادش رفته واون قاعده نفی سبیل است.که هیچ راهی برای کفار در مورد تسلط بر مسلمین نباید باشد.اونوقت تلاش اونها رو برای سلطه عقیدتی رو اینطور سخیف توجیه میکنه! (217977)
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۹:۳۲
..جوانانی که بخاطر نداشتن کار و سرپناه پیش خانواده هاشان پایین است، باد نمی کند؟ مگر عاملش غیر از دولت فخیمه و محبوب شما در 8سال گذشته بود؟ رگ غیرتتان برای فرار روزافزون جوانان از دین باد کند برای افزایش جرم و جنایت باد کند. برای اینهمه اعتیاد باد کند که مثل گلهای خزان دیده جوانان رو از شاخ بلند آرزوها به خاک تیره مذلت کشاند. ولی افسوس و صد افسوس . . .
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من آنچه البته به جایی نرسد فریاد است (217979)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۹:۴۱
هر روز هر جا می خواهند میرن میریزن شعار میدن بعد هم به خواستشون میرسن واقعا وحشتناکه (217987)
شابیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۰:۳۴
هوارد باسکرویل
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هوارد باسکرویل
زادروز ۱۰ آوریل ۱۸۸۵
نورث پلات, ایالت نبراسکا ,
Flag of the United States.svg ایالات متحده آمریکا
درگذشت ۱۹ آوریل ۱۹۰۹) (سن:۲۴ سال)
تبریز, ایران
در جریان محاصره شهر تبریز به هنگام استبداد صغیر
ملیت آمریکایی
از دانشگاه دانشگاه پرینستون[۱]
پیشه معلم
نقش‌های برجسته معلم مدرسه مموریال در تبریز
لقب لافایت آمریکایی ایران

هوارد کانکلین باسکرویل (Howard Conklin Baskerville) (متولد ۱۰ آوریل ۱۸۸۵ و در گذشته ۱۹ آوریل ۱۹۰۹) معلم آمریکایی مدر (218013)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۰:۴۰
وظیفه "ریچارد فرای" کنار‌ زدن عقلانیت و ترویج صوفیسم و مهرپرستی در ایران بود.فیاض (218016)
کشاورز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۰:۴۲
دفن این آقا یک امتیاز است چطور نمی فهمند ضمنن مرده که دست از دنیا فرو بسته چه خطری داره از زنده ها بترسید ای قوم... (218018)
شابیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۰:۴۸
با عرض تاسف به خاطر رفتارهای غیرقانونی و لمپنیستی عده ای ساده لوح بخاطر این رفتارهای غیرعقلانی کلیه خوانندگان این کامنت را صمیمانه دعوت میکنم که در کتاب تاریخ مشروطه کسروی حماسه هواردباسکرویل ایراندوست آمریکایی را که در زمان محاصره تبریز توسط محمدعلیشاه مستبد در تبریز معلم بود، حتما مطالعه کنند که چگونه در راهزادی ایران جان خود را تقدیم کرد وحتی وقتی به او پیشنهاد جدایی از آزادیخواهان تبریز توسط خانواده اش داده شد گفت من فقط زادگاهم با اینها متفاوت است مرامم یکیست (218023)
10
France
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۱:۴۵
فقط یک چیز نظام فعلا قوی هست رهبر و دولت قدرتمندی داریم واین افراد ظاهر میشن فردا خدایی نکرده مشکلی پیش بیاد فکر کنم اینها مردم به رگبار می بندند/خدا رحم کنه فکر کنم زباله های ما پر جسد بشه از دست افراط این آقایون/نه تابع رهبرند ونه تابع دولت اینها از چه کسی پیروی می کنند (218042)