به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۵۸۲۸۹

ماجرای غم‌انگیز اسیدپاشی در اصفهان

گروه جامعه-رسانه ها: روزنامه شرق نوشت: ماجرای بسیار غم‌انگیز و وحشتناک اسیدپاشی به خانم‌ها در اصفهان، توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده است و همگان، خواهان پیگیری حادثه و روشن‌شدن ابعاد آن هستند.
ماجرای غم‌انگیز اسیدپاشی در اصفهان
 تجربه و تاریخ نشان داده محول‌کردن و واگذاشتن امور حاکمیتی به مردم عادی هرگز خوش‌خیم نبوده است و دولت‌هایی که چنین کرده‌اند دیر یا زود- و معمولا خیلی زود- با عواقب و آثار سوء این واگذاری دست‌به‌گریبان و مجبور شده‌اند با توسل به تدابیر و راه‌حل‌های ضربتی با آن برخورد کنند. علت این است که بیشتر مردم عادی درگیری جدی با اینگونه مسایل پیدا نمی‌کنند و گروه اقلیتی که اینگونه واگذاری اختیار را جدی می‌گیرند معمولا یا کسانی هستند که قصد بهره‌برداری مادی یا جناحی و سیاسی از آن را دارند یا دچار توهمات و تصوراتی هستند که در ذهن ایشان به صورت آنچه که در روانشناسی و روانپزشکی «ایده فیکس» نامیده می‌شود درمی‌آید و موقعیتی ایجاد می‌کند که اینگونه افراد تقریبا به‌طور غیرارادی و خودکار اعمالی را انجام می‌دهند که با هیچ منطق و عقلی انطباق ندارد و به گمان خود در آخرت رستگار هستند و البته در دنیا هم شاید توقع پاداش و تحسین داشته باشند.

اینکه افرادی احتمالا به گمان خود از طریق اسیدپاشی و آزارجسمی مثلا درصدد مبارزه با ناهنجاری‌های
تاریخ نشان داده محول‌کردن امور حاکمیتی به مردم عادی هرگز خوش‌خیم نبوده است
فرهنگی باشند معمولا منتسب به همین گروه آخرین است؛ زیرا این بحث که مثلا تعریف بدحجابی چیست، هرگز حل نشده و مسلم این است که تشخیص آن با متخصصان است؛ به عبارت دیگر حتی این مساله که آیا نیروی انتظامی و ضابطان دادگستری حق تشخیص مصادیق را دارند محل مناقشه بوده و به همین علت در مورد گشت‌ارشاد یا مواردی از این قبیل همواره بحث و اختلاف‌نظر وجود داشته است. حال چگونه ممکن است بپذیریم افرادی که باید مسلمان باشند خود مصداق را تشخیص دهند و حکم قضیه را هم بدانند و موضوع را در حکم منطبق و رای صادر کنند و رای خود را نیز به شکلی که در تاریخ سابقه نداشته است اجرا کنند؟

 به قضیه دوگونه می‌توان نگریست: یا باید آن را ناشی از ناآگاهی و عدم‌اطلاع از احکام شریعت دانست یا ممکن است این تصور به ذهن‌ آید که ریشه قضیه بسیار دورتر از آنچه که در وهله اول به نظر می‌رسد ممکن است باشد و عاملان این اقدامات در واقع تحریکات و توطئه‌های کسانی که آرامش موجود در جامعه ایرانی را نمی‌پسندند و برنمی‌تابند- ندانسته- اجرا می‌کنند. آنچه مسلم است به نظر می‌رسد همه کسانی که گفتارشان، شنوندگان و نیوشندگان فراوان دارد و سخنانشان تاثیر‌گذار است باید درمورد آنچه می‌گویند و می‌نویسند- تا حد وسواس- محتاط و دقیق باشند. والله اعلم