به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۵۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۲ ساعت ۲۰:۳۵
کد مطلب : ۷۱۱۴۹
متن و حاشیه سخنان نتانیاهو در کنگره آمریكا؛

نتانیاهو در كنگره: این توافق، یك توافق بد است

ایران بر بغداد، صنعا، بیروت و دمشق سیطره یافته است
گروه بین‌الملل: نخست‌وزیر رژیم اسراییل در سخنرانی خود در کنگره گفت که ایران بر چهار پایتخت بغداد، صنعا، بیروت و دمشق سیطره یافته است.
نتانیاهو در كنگره: این توافق، یك توافق بد است
به گزارش خبرگزاری تسنیم، "بنیامین نتانیاهو" در سخنرانی خود در کنگره گفت که سخنرانی من در کنگره با اهداف سیاسی نیست. وی از اینکه سخنرانی او جنجال آفرین شده و عده‌ای فکر کرده‌اند او قصد بی‌احترامی به کسی را داشته ابراز تأسف کرد و بر رابطه دوستی مستحکم هر دو حزب اصلی آمریکا با اسرائیل تأکید کرد.

نتانیاهو از اوباما، تشکر کرد و گفت او کارهای زیادی برای اسرائیل انجام داده است. من اینجا آمده‌ام تا در مورد موضوعی صحبت کنم که موجودیت اسرائیل را تهدید می‌کند: تلاش ایران برای دستیابی به سلاح اتمی. وی با تکرار ادعاها درباره ایران گفت جمهوری اسلامی نه تنها تهدیدی برای اسراییل است بلکه تهدیدی برای جامعه جهانی است.

وی در ادامه سخنانش گفت: مهم نیست که کدام طرف قرار داریم چون شما در کنار اسرائیل ایستاده‌اید و روابط آمریکا و اسرائیل همواره فراتر از سیاست‌ها بوده است. نخست وزیر اسرائیل اضافه کرد: ما از تمام کارهایی که اوباما برای اسرائیل انجام داده تشکر می‌کنم و اوباما هنگام حملات حماس و تهدید سفارت اسرائیل در قاهره از ما حمایت کرد. از حمایت کنگره از سپر دفاع موشکی گنبد آهنین قدردانی می‌کنیم.

نتانیاهو مدعی شد که رهبر ایران به زبان انگلیسی توئیت می‌کند که طی آن اعلام کرده که اسرائیل باید نابود شود. وی در ادامه سخنرانی‌اش گفت: ایران نه تنها برای اسرائیل بلکه برای تمام جهان تهدید است. ایران بر چهار پایتخت بغداد، بیروت، صنعاء و دمشق سیطره یافته است.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه سخنرانی خود در کنگره گفت: ایران سرگرم فریفتن ملت‌ها است و ما باید همه در کنار هم بایستیم تا مانع از حرکت ایران به سوی کشور گشایی و سیطره و تروریسم شویم. وی افزود: ایران و داعش در حال رقابت برای دریافت تاج اسلام جهادی هستند و بدترین موضوعی که با آن مواجه هستیم خطر ترکیب تروریسم و سلاح هسته‌ای است.

نخست وزیر رژیم اسراییل گفت: توافق هسته‌ای پیشنهاد شده به ایران امتیازهایی را به تهران خواهد داد این در حالی است که رژیم ایران همچنان افراطی بوده و همچنان شعار "مرگ بر آمریکا" می‌دهد. رژیم کنونی در ایران همواره دشمن آمریکا خواهد بود.

وی افزود: زمانی که موضوع به ایران و داعش می‌رسد، دشمن دشمن شما همچنان دشمن شما است. شکست دادن داعش اما اجازه دادن به ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای به معنای برنده شدن در نبرد اما شکست خوردن در جنگ است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته دوباره اعلام کرد که ایران همچنان در شفاف سازی درباره برنامه هسته‌ای نظامی امتناع می‌کند و ایران نه یک بار بلکه دوبار تاسیسات هسته‌ای مخفیانه در نطنز و قم ایجاد کرده، تاسیساتی که حتی کسی از ایجاد آن خبر نداشت.

وی افزود: ایران نه تنها بازرسان را شکست داد بلکه بازی بسیار خوبی برای مخفی کاری و فریب آنها انجام داد. ایران نیز همانند کره شمالی بازرسان بین المللی را شکست داد و این اقدام را در سال‌های 2005، 2006 و 2010 انجام داده بود. ایران همانند کره شمالی قفل‌ها را شکست و دوربین‌ها را خاموش کرد.

وی ادامه داد: صحیح است که محدودیت‌های به خصوصی بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال خواهد شد و پایبندی ایران به محدودیت‌ها توسط بازرسان انرژی اتمی نیز بررسی خواهد شد اما یک مشکل وجود دارد. شما خواهید دید که بازرسان نقض تعهدات را مشاهده خواهند کرد اما آنها قادر به جلوگیری در متوقف کردن این نقض‌ها نیستند و در صورتی که ایران بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته، سانتریفیوژهای سریعتر و سریعتر کار کند و متوقف نشود، زمان گریز هسته‌ای کوتاه تر و بسیار کوتاه تر خواهد شد و چون برنامه هسته‌ای ایران به صورت گسترده‌ای دست نخورده باقی خواهد ماند زمان گریز هسته‌ای بسیار کوتاه خواهد شد که بر اساس برآورد آمریکا یک سال خوادهد بود اما بر اساس برآورد اسرائیل کوتاهتر است.

نتانیاهو گفت: در غیاب یک تغییر دراماتیک، ما قاطعانه می‌دانیم که هر توافق با ایران به این کشور دو امتیاز بزرگ می‌دهد. اولین امتیاز بزرگی که به ایران داده خواهد شد این است که زیرساخت‌های وسیع هسته‌ای این کشور همچنان باقی خواهد ماند و زمان گریز هسته‌ای کوتاهی برای ساخت بمب به این کشور می‌دهد و بر اساس این توافق، حتی یک تاسیسات نظامی ایران نیز از بین نخواهد رفت و هزاران سانتریفیوژ که برای غنی سازی اورانیوم به کار گرفته می‌شد همچنان دست نخورده باقی خواهند ماند و هزاران سانتریفیوژ به صورت موقت غیر فعال می‌شوند اما نابود نخواهند شد.

وی در ادامه سخنانش گفت: هم اکنون نیز ایران می‌تواند تاسیسات هسته‌ای را که آمریکا و اسرائیل از آن خبر ندارند مخفی کند. همانطور که رئیس سابق بازرسان انرژی اتمی در سال 2013 گفت در صورتی که امروز هیچگونه تاسیسات اعلام نشده‌ای در ایران وجود نداشته باشد این برای اولین بار طی 20 سال است که این اتفاق می‌افتد. ایران بارها ثابت کرده که غیر قابل اعتماد است و به همین دلیل است که اولین امتیازی که بر اساس توافق هسته‌ای به ایران داده می‌شود باعث نگرانی شدید است. این امتیاز به ایران زیرساخت‌های هسته‌ای گسترده‌ای می‌دهد و این امتیاز خطر واقعی را ایجاد می‌کند که به ایران این امکان را می‌دهد که با نقض توافق به ساخت بمب بپردازد.

وی در ادامه سخنرانی خود در کنگره گفت: اما امتیاز دوم بزرگی که به ایران داده می شود بسیار خطرناک تر بوده چون ایران با پایبند بودن به توافق می‌تواند بمب بسازد چون به صورت مجازی تمامی محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران پس از ده سال برداشته می‌شود. امروز شاید 10 سال زمان زیادی به نظر می‌رسد اما برای زندگی یک ملت یک چشم زدن به شمار می‌آید. این یک چشم به هم زدن برای زندگی کودکان ما است. ما همگی این مسئولیت را داریم که ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد زمانی که توانایی هسته‌ای ایران به صورت مجازی بدون محدودیت خواهد بود و تمامی تحریم‌ها برداشته خواهد شد. ایران در آن صورت برای ساخت توانایی هسته‌ای گسترده که بر اساس آن بتواند بمب‌های هسته‌ای فراوانی تولید کند آزاد خواهد بود.

نتانیاهو گفت: رهبر ایران آشکارا این موضوع را گفته است. وی گفته که ایران برنامه دارد که 190 هزار سانتریفیوژ داشته باشد نه فقط 6 هزار سانتریفیوژ و نه 19 هزار سانتریفیوژی که هم اکنون دارد بلکه 10 برابر این تعداد، 190 هزار سانتریفیوژ برای غنی سازی اورانیوم. با این ظرفیت وسیع، ایران می‌تواند سوخت مورد نیاز برای یک زرادخانه گسترده را تولید کند و زمانی که این تصمیم را بگیرد این فقط چند هفته زمان خواهد گرفت.

وی افزود: دوست قدیمی من، "جان کری" هفته پیش تایید کرد که ایران مشروعیت داشتن سانتریفیوژهای گسترده پس از پایان توافق را خواهد داشت. من الان می‌خواهم که شما درباره آن فکر کنید. حامی پیشروی تروریسم در جهان تنها چند هفته برای غنی سازی اورانیوم برای یک زرادخانه سلاح هسته‌ای زمان نیاز دارد و این با مشروعیت کامل بین المللی خواهد بود. در ضمن، در صورتی که برنامه موشک‌های بالستیک ایران بخشی از این توافق نباشد و تا کنون نیز ایران از قرار داده شدن این موضوع بر روی میز مذاکرات نیز امتناع کرده، ایران می‌تواند این زرادخانه هسته‌ای را به گوشه‌های دور دست زمین از جمله تمام بخش‌های آمریکا برساند.

حاشیه سخنان نتانیاهو:

* وی گفت: لازم باشد به تنهایی علیه ایران اقدام خواهیم كرد اما مطمئنم آمریكا در كنار ما خواهد بود.
* او با نشان دادن یكی از بازماندگان هولوكاست، در جایگاه میهمانان، گفت ما از تاریخ تجربه آموخته‌ایم.
* وی مسئولان ایران را با گروه تروریستی داعش و یكی از چهره های معروف ضد یهود مقایسه و تلاش در تهییج احساسات اعضای كنگره نمود.
* نتانیاهو، با اسم آوردن از روحانی و ظریف، عنوان داشت نباید فریب آنها را بخوریم!
* وی عنوان داشت: این توافق، یك توافق بد است و نباید عملی شود.
* نمایندگان كنگره بارها با دست زدن از سخنان نتانیاهو، حمایت كردند و با بلند شدن از صندلی به حالت ایستاده او را تشویق نمودند.
* بر خلاف انتظار، و خبرهای قبلی نخست وزیر اسراییل، مفاد توافق شده در مذاكرات را افشا نكرد.