به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۱۶
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ساعت ۱۸:۲۸
کد مطلب : ۶۴۴۹۹

شاخص‌های بورس‌ آمریکا رکورد تازه‌ای زدند

گروه اقتصادي: در حالی‌که در آغاز دی‌ماه شاخص‌های بورس نیویورک به رکورد تازه‌ای دست یافته بودند، این وضعیت همچنان ادامه داشته و روز جمعه بار دیگر به پیشرفتی تازه و در مواردی بی‌سابقه رسید.
شاخص‌های بورس‌ آمریکا رکورد تازه‌ای زدند
شاخص «داو جونز» با افزایش یک‌دهم درصد به ۱۸۰۵۳.۷۱ واحد رسید که تا کنون بی‌سابقه بوده است. «استاندارد ‌اند پورز ۵۰۰» هم با سه‌دهم درصد رشد به ۲۰۸۸.۷۷ رسید. تنها پنج روز پیش از آن داو جونز رکوردی جدید از خود به جای گذاشته بود. پس از آن این افزایش به طور روزانه ادامه داشته است. افزایش شاخص‌ها از روز دوم دی‌ماه در حالی انجام می‌شود که برآوردهای دولت آمریکا از پنج درصدی شدن رشد اقتصادی آن کشور در سه ماه سوم سال خبر می‌دهند. آنچه طی ۱۱ سال گذشته بالاترین رقم رشد اقتصادی‌ست. گزارش اخير، چشم انداز رشد ۴.۳ درصدی آمريکا برای سال جاری را قوت بخشيده است. با انتشار این گزارش شاخص‌های بورس رو به پیشرفت گذاشته‌اند.

با این همه برخی نگرانی‌ها نیز در مورد سال پیش‌روی میلادی و احتمال رخ دادن نوساناتی در بازارهای بورس مطرح شده است.از جمله هیو جانسون، رئیس موسسه مشاوره‌ای «هیو جانسون» مشکلات اخیر اقتصادی روسیه را به عنوان عاملی احتمالا تاثیرگذار بر بازارهای جهانی توصیف کرده است.جانسون می‌گوید «سخت است تصور کنیم که مشکلات اقتصادی روسیه به دیگر بخش‌های جهان کشیده نخواهد شد.» از دیگر عوامل تاثیرگذار بر بازارهای بورس در سال آینده میلادی، افزایش احتمالی نرخ بهره از سوی «فدرال رزور» آمریکا و تاثیرات کاهش بهای نفت در مناطق تولیدکننده آن در ایالات متحده، عنوان شده‌اند.