به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۱۲
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ساعت ۲۳:۴۸
کد مطلب : ۷۶۳۷۹

واکنش سناتور «کورکر» به اظهارات ظریف

گروه بين الملل: تهیه کننده اصلی طرح بازبینی کنگره در توافق هسته ای به اظهارات روز گذشته وزیر خارجه ایران واکنش نشان داد.
به گزارش فارس، ظریف روز گذشته در سخنرانی خود در دانشگاه نیویورک گفته بود طرف ایران در مذاکرات هسته ای دستگاه قضا یا قوه مقننه آمریکا نیست بلکه ایران با دولت های کشورهای ۱+۵ که آمریکا هم یکی از آنها است توافق می کند. سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا در واکنش به این اظهارات گفت: «ایران کشوری مانند آمریکا نیست و به همین دلیل است که ما اینقدر حساس هستیم که این توافق را به درستی انجام دهیم.»

وی با بیان اینکه کنگره در صورت تصویب طرح بازبینی کنگره در توافق هسته ای توانایی اظهارنظر درباره توافق را خواهد داشت، درباره آقای ظریف گفت: «او نمی خواهد این اتفاق بیفتد.» وی مدعی شد ظریف تمایلی به افشای جزئیات این توافق ندارد و به همین دلیل «مشخص است که او خوشحال نیست.» «کورکر» در پاسخ به این سوال که «ظریف» از توافق مستقیم و بدون دخالت دولت چه نصیبی می برد گفت که احساس او این است که از این طریق می تواند به توافق بهتری دست پیدا کند. وی گفت در صورتی که توافق هسته ای به کنگره بیاید، لحن آن سخت گیرانه تر می شود و «او از این بابت ناخشنود است.»

نباید در برابر تحرکات دریایی ایران ساکت بمانیم

در همين حال، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته با بیان اینکه نباید در برابر فعالیت های دریایی ایران ساکت بود، خواستار اقدام در این زمینه شد. جان بینر که در جمع خبرنگاران صحبت می کرد، گفت: «این هفته، ایرانی ها به سمت یک کشتی بی طرف که در آب های بین المللی حرکت می کرد، شلیک و آن را توقیف کردند.» به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، وی افزود: «این ها نباید ساده گرفته شود یا آنطور که قطعا دولت می خواهد، در برابر آن سکوت کرد. ایران با مواضع و اقداماتش نشان داده است که دقیقا به چه دلیل نیاز به حسابرسی وجود دارد.»

اشاره بینر به یک کشتی شرکت «مرسک» جزایر مارشال است که این هفته به دلیل بدهی به ایران و بر اساس حکم دادگاه توقیف شد.  با وجود آنکه اقدام ایران بر اساس دلایل حقوقی بوده و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز این موضوع را متذکر شده، اما رسانه ها و مقامات غربی تلاش می کنند تا به این مسئله وجهه ای نظامی و سیاسی دهند. مقامات آمریکایی به همین بهانه لفاظی علیه تهران را افزایش داده و تلاش کرده اند تا ایران را تهدیدی برای تردد آزاد دریایی جلوه دهند. روز گذشته مقاماتی در وزارت دفاع آمریکا اعلام کردند که از این پس کشتی های آمریکایی به هنگام عبور از تنگه هرمز توسط نیروی دریایی آمریکا اسکورت می شوند.