به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۰۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۸۳۲۵۴

ظریف امرو با همتایانش دیدار می کند

گروه سیاسی: محمد جواد ظریف امروز با همتایانش در گروه 1+5 دیدار می‌کند.
ظریف امرو با همتایانش دیدار می کند
وزیران خارجه 1+5 از عصر روز یکشنبه رفته رفته وارد وین می شوند. تاکنون وزیران خارجه فرانسه، روسیه، آلمان و نیز فدریکا موگرینی وارد وین شده اند. معاونان سیاسی 1+5 در جلسه هماهنگی به بررسی آخرین تحولات و نتایج پرداختند تا جمع بندی به دست آمده را در اختیار وزیران خارجه خود قرار دهند. موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بدو ورود به وین در جمع خبرنگاران گفت: ما در کیلومترهای پایانی این ماراتن هستیم و شرایط برای رسیدن به توافق مهیاست.

موگرینی عصر روز یکشنبه گفت: گفت‌وگوهای فشرده‌ای دو طرف داشته و ما بسیار به یک توافق نزدیک هستیم. فضای مذاکرات مثبت و خوب است و من اراده و نیت سیاسی را در طرف‌ها برای رسیدن به توافق هم چنان می بینم. وی تاکید کرد: نکته مهم این است که البته هنوز برخی موضوعات فنی وجود دارد که باید بر روی آن کار کنیم. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این پرسش که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد سناریوی دیگری وجود دارد گفت: اگر ناکام بمانیم طرح دیگری نداریم و از اول هم قرار بود که اگر روی طرح الف کار می کنیم باید به همان طرح متعهد باشیم.

مذاکرات هسته‌ای در گام‌های نهایی خود تا رسیدن به مقصد قرار گرفته است و طی ساعت و روزهای آینده سرنوشت این مذاکرات نفس گیر روشن خواهد شد. از سوی دیگر وزیر خارجه فرانسه در ساعات پایانی عصر روز یکشنبه به همتایان خود در گروه 1+5 پیوست. فابیوس در بدو ورود گفت که "در دو روز پایانی مذاکرات هستیم که روزهای فشرده‌ای خواهد بود. ما در ساعات پایانی مذاکرات به سر می‌بریم و هنوز به جای مورد نظر نرسیده‌ایم و نیاز به تلاش‌های بیشتر وجود دارد."

وزیر خارجه آلمان نیز پس از ورود به محل مذاکرات در جمع خبرنگاران گفت: اگر توافق شود همه با هم می‌بریم و اگر نرسیم همه با هم شکست می‌خوریم. فرانک اشتاین مایر افزود: در این مرحله پیشرفت‌های زیادی شده ولی هنوز برخی مسائل باقی مانده است. این آخرین مهلت ماست و همه باید تن به یک توافق جامع دهیم. همه باید جرات و جسارت یک توافق جامع را داشته باشند. وی گفت: با توافق یک نقطه بحران در خاورمیانه از بین می‌رود و به خاورمیانه امن کمک می‌کند.

وزیر خارجه آلمان ادامه داد: هدف ما این است که ایران دسترسی به سلاح هسته‌ای نداشته باشد و از این نظر خیال ما راحت باشد. دو طرف تاکید دارند که هیچ برنامه‌ای برای تمدید مذاکرات در صورت به نتیجه نرسیدن در این دور از مذاکرات ندارند. مذاکرات تا 7 جولای تمدید شده است.
مرجع : ایسنا