به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۲۶۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۶۷۷۸۴
اندكي «اخلاق حسنه» و «ادبيات فاخر»؛ لطفا

4 تا آدم عوضی!

...اینکه در جواب ایشان بگوییم ما هم عوضی هستیم شاید درست نباشد بلکه باید با قاطعیت صرفا ايشان را به «اخلاق حسنه» كه چند دهه همواره بر سر منبر به مردم سفارشش مي‌كنند، سفارش نماييم!...
4 تا آدم عوضی!
عليرضا كفايي

گروه سياسي: پس از سخنان دبير شوراي نگهبان پیرامون رفع حصر و با ادبیاتی از جنس و نوع جناب احمدی‌نژاد که روزگاری کلیت نظام را خرج وی کردند و از حمایت‌های گسترده از او دریغ نداشتند مبنی بر اینکه: " آنهایی که مي‌گویند حصر باید شکسته شود به دنبال آن هستند تا فتنه‌گران دوباره بیرون آمده و فتنه انگیزی کنند و مردم باید در 22 بهمن با حضور گسترده خود این نقشه فتنه گران را فاش و آن را محکوم کنند، چرا که اگر 4 آدم عوضی شروع به حرف زدن در این زمینه کنند آیا حرف 75 میلیون نفر ایرانی است؟" واکنشهایی را در جامعه و بخصوص جوانان و دانشجویان و در شبکه های اجتماعی شاهد بودیم که شاید یکی از پر رنگ ترین آنها "من هم عوضی‌ام" بود و کمپینی هم با همین عنوان راه اندازی شد.

البته که سخن و نظر اهانت‌آمیز و عتاب آلود به بخش بزرگی از جامعه باعث تحریک عواطف و احساسات مردم مي‌شود خاصه آنکه آقای جنتی بدون ملاحظه بدون آنکه مردم و اجتماع و حتی بسیاری از مسئولین سابق و جدید دولتی و مجلسی و سپاهی و دانشگاهی و سیاسی و حزبی و..... را در نظر داشته باشد به صراحت و با لحن اهانت آمیزی آنان را مورد خطاب قرار مي‌دهد.
مردم حق دارند در برابر چنین ادبيات هجوگویی موضعگیری نمایند که داشته اند ولی باید به این نکته توجه شود که:

آقای جنتی پس از حکایتهای فراوانی که در قبل داشته و همیشه طالب اعدام، گرفتن و بستن، حبس و ... است چنانکه پیش از این هم در رسانه میلی حکم اعدام به سبک فقه موسولینی! صادر کرده و امام راحل را تلويحا در مظان اتهام قرار داده بودند، این بار هم بخش قابل توجهي از مردم را «چهار تا عوضی» مي‌دانند اما اینکه در جواب ایشان بگوییم ما هم عوضی هستیم شاید درست نباشد بلکه باید با قاطعیت صرفا ايشان را به «اخلاق حسنه» كه چند دهه همواره بر سر منبر به مردم سفارشش مي‌كنند، سفارش نماييم!

نقل است در دوران شاه شجاع که هنگامه مبارزات صوفیان دنیا دار و متظاهر با حافظ صادق و عارف بود، لسان الغیب با شجاعت و صراحت در مقابل صوفیان به مقابله برخاست و گرچه چندی او را در تنگنا قرار دادند و تهدید کردند و در بر وی بستند اما افکار عمومی در میان صوفیان و حافظ، حافظ علیه الرحمه را برگزیدند فلذا این غزل را سرود که:
نقد صوفی نه همه صافی بی غش باشد
ای بسا خرقه که مستوجب آتش باشد
صوفی ما که ز ورد سحری مست شدی
شامگاهش نگران باش که سر خوش باشد
خوش بود گر محک تجربه آید به میان
تا سیه روی شود هر که در او غش باشد
خط ساقی گر از این گونه زند نقش بر آب
ای بسا رخ که به خونابه منقش باشد
ناز پرورد تنعم نبرد راه به دوست
عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد

در پايان مي‌گوييم: جناب جنتی ما عوضی نیستیم، فقط مثل شما نمي‌انديشيم. آيا دگرانديشي و اختلاف سليقه و نگاه به ما و شما اين اجازه را مي‌دهد يكديگر را عوضي بناميم؟ اندكي اخلاق حسنه و البته ادبيات فاخر؛ لطفا.