به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۸
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۳۸۳۵۳
مقاله وارده

چه كسي بود گفت: «زنده باد مخالف من»؟

عطا افشاریان

گروه مقالات: سالها پیش سيدمحمد خاتمی رییس‌جمهور خوش بیان و محبوب کشورمان ايده‌ای را مطرح کرد که تنها در حد شعار باقی ماند. حتی دوستان ایشان هم آنگونه که باید بدان عمل نکردند. این روزها خبر از آمدن احمدی‌نژاد است و یاران ایشان. چه اشکالی دارد که آنها هم بیایند و حرف بزنند، اگر رویه این دولت نیز مانند دولت قبل باشد و ما انتظار سرکوب مخالفان را داشته باشیم چه توفیری مي‌کند دولت تدبیر با دولت احمدی‌نژاد.

شعار زنده باد مخالف من شعار ارزنده‌اي است که در کشورهای توسعه یافته همواره بدان توجه شده است. شاید یکی از این مخالفین حرفی زد و نقدی نمود که دولت را در اداره امور کمک کرد. وقتی حقیقت به مردم گفته شود نباید از مخالف ترسید. این کشور بیش از هر چیز نیاز به صبر و تحمل مخالف دارد و اگر عدم تحمل و توهین در سیاستمداران کشور نهادینه شود، از مردم چه انتظاری مي‌توان داشت. آمدن احمدی‌نژاد را باید به فال نیک گرفت و حتی به ایشان تریبون داد که حرفش را بزند. وقتی کسی را سرکوب کنید در ذهن مردم قهرمان ملی مي‌شود ولی وقتی که اجازه حرف زدن بدهید مردم بهتر به حقایق دست مي‌یابند.

آیا زنده شدن یک جریان که سردمدار آن احمدی‌نژاد است تا این حد تلخ است که ما پا را از نقد فراتر گذاشته و به توهین و هجو رییس‌جمهور اسبق وارد شویم. در کشورهای توسعه یافته با وجود همه اشکالات رییس جمهور و نخست وزیران، پس از دوران خدمت از آنها بعنوان مهره‌هاي موثر استفاده مي‌شود، بسیاری از آنها در قالب تاسیس موسسات خصوصی و شخصی و نهادهای مردمی به کار فرهنگی و سیاسی و حتی مشاوره به دولت وقت مي‌پردازند و جاده صاف کن دولت و نظام حاکم خود مي‌شوند، البته با همه اختلافات. ولی در کشور ما تا یک جریان به صحنه مي‌آید کل جریان قبل را حذف مي‌نماید، گویی این کشور رنگ ثبات نباید ببیند و همیشه باید در حال دگرگونی باشد.

این دگرگونی و انقلاب، بیش از همه اقتصاد کشور را دچار تزلزل خواهد کرد. چرا در ایران موسساتی چون جورج سورس تاسیس نمي‌شود و چرا از پتانسیلهای نهفته افرادی چون سید محمد خاتمی و احمدی نژاد و میرحسین موسوی به درستی استفاده نمي‌گردد. چرا سیاستمداران کهنه کار ضمن کادر سازی، برای خود دوره خدمت تعیین نمي‌کنند و سکان مدیریت کشور را به دست نیروهای تازه نفس نمي‌سپارند تا خود در حکم مشاوران و استراتژیستهایی به دولتها کمک کنند.

همه اینها فقدان نهادهای اجتماعی و نظم اجتماعی را در کشور ما نشان مي‌دهد. اگر به جامعه سازی و اهمیت احزاب و گروهها توجه نشود این نابسامانی سیاسی،که قریب پانصد سال است با آن دست به گریبان هستیم، ما را رها نخواهد کرد. متاسفانه هنوز تخریب در بدترین شکل خود در ادبیات سیاسی ما دیده مي‌شود. تنها نهادهای اجتماعی، احزاب و گروهها هستند که قادر به جامعه سازی و بالابردن تحمل سیاسی خواهند بود. تغییری اساسی در سازوکارهای اجتماعی و سیاسی ما لازم است. تغییری که مردم را بیش از پیش در مدیریت و اقتصاد کشور درگیر نماید و سیاست را از خانه و کوچه و بازار حذف و به نهادها منتقل کند.این تغییر باید از سیاستمداران کشور آغاز شود.

احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۱:۵۳
این شعار زمانی معنا پیدا می کند، که موافق و مخالف به یک اندازه و یکسان حق حرف زدن داشته باشند (219216)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۲۱:۵۰
آقای نویسنده کسانی که آن بلا را بر سر اقتصاد کشور و رسانه های کشور و . . . آوردند، مردم را فقیر و حتی معاون اولشان هم متهم پرونده های مالی است و اختلاسهای 3000 میلیاردی زیر دستانشان افشا شد و خاوریشان متواری شد و تا بودند برای این متهمین خط قرمز قایل شدندنو باعث شدند کشور قطعنامه باران شود را نباید یک گروه معمول سیاسی فرض کرد چون اگر بار دیگر به قدرت برسند شاید هیچ اثری از کشور به جا نماند، اینها ابتدا باید در دادگاهی صالحه تبریه شوند (219400)
ميم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۲۲:۴۹
تبرئه شوند؟!!! (219409)
ممد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۰۰:۴۳
والا چی بگم ، مخالفای نظرات من ، همه ی تریبون ها دستشونه. اون ها 8 ساله دارن به امثال من فحش می دن. به سید محمد هم فحش می دن. آخه سید جان چه زنده بادی ، قربون جدت ؟ (219430)
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۲:۲۰
آرزو دارم روزی تمام روسای جمهور گذشته و حال در مراسمی در کنار رهبر دیده شوند. همواره ما یک عده را که همه می شناسیم از قطار انقلاب پیاده می کنیم و افراد دیگری را که بعدا شناسایی می شوند سوار می کنیم. همواره هزینه این افراد ناشناس را می دهیم (219235)
کاوه آهنگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۳:۰۸
از ماست که بر ماست وقتی ما از بچگی یاد میگیریم چطور معلم رو بپیچونیم چطور سر جلسه تقلب کنیم چطور یقه بچه درس خونو بگیریم و تهدیدش کنیم چطور دروغ بگیم چطور سر پدر و مادر رو کلاه بزاریم چطور با زور حرفمونو به کرسی بنشونیم چطور کار نکنیم و پول بگیریم و کلی اخلاق های زشت و ناپسند دیگه چطور بجای اینکه عیبهای خودمونو برطرف کنیم مدام دنبال عیبهای دیگران باشیم چطور نماینده بسازیم که به فکر منافع شخصی باشیم نه جمعی چطور خودخواه بار میاییم چطور بی ادب بار میاییم چطور حق مظلومو پایمال میکنیم چطور ظلم میکنیم ... (219264)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۲۱:۲۲
گل گفتی
مردم باید اونقد دانا بشن که تلویزیون و برخی مسئولین اونا رو نادون فرض نکنن (219394)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۳:۱۳
والا ما که تا حالا ندیدیم کسی از آقایون اصلاحاتی به این شعار عمل کنه؟ البته جریان مقابل هم بعضی مواقع شاید دچار این قضیه بشه ولی نه به این شدت (219265)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۲۱:۱۵
اقا مرتضى!
چه كسى بود كه به نشريات مخالف دولت خودش بودجه داد تا عليه خودش -كه درود بر او باد- و دولتش مطلب بنويسند؟..
فقط "محمدخاتمى" بود كه چنين روح بزرگى داشت. مرد شجاعى كه پايبندى به قانون را -حتى اگر قبول هم نداشت-به ايرانيان آموخت. (219392)
ای
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۳:۳۲
نه اقا این یه مورد فرق داره.احمدینژادیها باید برن کره ی مریخ! (219270)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۳:۵۱
افرین
باید فرقی بین روحانی و محمود باشه ! (219275)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۵:۰۸
احمدي نژاد يك رييس جمهور نبود يك اشتباه بود...... عملكرد و شخصيتش به هيچ وجه در حد يك سياست مدار نبود ورود اين ادم به عرصه ي سياست اشتباه و ادامه ي حيات سياسي او بي شك ضرر بسيار بزرگي است. نبايد او را محروم كرد چون بدتر محبوب مي شود اما بايد داىم به مردم ياداوري كرد كه حواسشان باشد احمدي نژاد كه بود و چه تخريب هايي كرد.... (219291)