به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۹ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب : ۶۰۲۴۰
انتقادات شدید سازمان حمایت از خودروسازان داخلی

بجای مگان، 2 پراید و یک خودروی دیگر ببر!

گروه اقتصادي: مدیر کل دفتر صنایع فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انتقادات شدید و متعددی را به عملکرد خودروسازان‌ داخلی وارد کرد.
شهرام میرآخورلو در دومین نشست تخصصی صنعت خودرو اظهار کرد: خودروسازان در بخش‌های مختلف، منافع مصرف‌کنندگان را نادیده می‌گیرند. وی با بیان این‌که خودروسازان محصولاتشان را به صورت اینترنتی عرضه می‌کنند، خاطرنشان کرد: پس از خرید اینترنتی، مشتری برای امضای قرارداد می‌رود اما با قید مواردی مانند قطعی نبودن زمان تحویل و غیره در قرارداد مواجه می‌شود.

مدیر کل دفتر صنایع فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: برخی مشتریان با خواندن متن قرارداد از خرید منصرف می‌شوند و انصراف می‌دهند اما خودروسازان می‌گویند پولت را دو ماه دیگر پس می‌دهیم. این چه جور معامله کردن است و چرا در زمان فروش اینترنتی متن قرارداد را نیز منتشر نمی‌کنند تا مشتری از آن آگاه شود؟

خودروسازان باید از فروش خودرو به صورت امانی و با قیمت آزاد در نمایندگی‌های خود جلوگیری کنند
وی افزود: موضوع قابل توجه این است که هم اکنون نمایندگی‌های فروش خودروسازان، بنگاه‌دار شده‌اند. یعنی وقتی مصرف‌کنندگان برای خرید خودرو مراجعه می‌کنند می گویند "خودرو به قیمت رسمی و کارخانه‌ای نداریم اما خودرو به صورت امانی و با فروش قیمت آزاد موجود است". این اقدام درست نیست و خودروسازان باید از فروش خودرو به صورت امانی و با قیمت آزاد در نمایندگی‌های خود جلوگیری کنند.

میرآخورلو با بیان این‌که خودروسازان تعهدات عقب افتاده دارند اما مجددا برای همان خودروها فروش فوری می‌گذارند، تصریح کرد:‌ این موضوع در مصرف‌کنندگان ایجاد نارضایتی می‌کند که اگر خودروسازان، خودرو دارند چرا خودروی آن ها را تحویل نمی دهند؟

چرا بدون پشتوانه خودرو پیش‌فروش می‌شود؟
وی ادامه داد:‌ پیش‌فروش بدون پشتوانه از جمله دیگر اقدامات نادرست خودروسازان است؛ به گونه‌ای که خودروساز 18 هزار خودرو پیش فروش می‌کند اما می‌داند که توان تامین بیش از 4000 خودرو را در موعد مقرر ندارد. با این حال می فروشد تا نقدینگی‌اش را تامین کند. مدیر کل دفتر صنایع فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: خودروسازان در تحویل خودروهای فروخته شده، تاخیر دارند و در مواردی نیز سود مشارکت را پرداخت نمی‌کنند.

وی با بیان این‌که تحمیل آپشن‌های اجباری به خریداران از دیگر اقدامات نادرست خودروسازان ‌است خاطرنشان کرد:‌ مشتری خودروی بدون آپشن می خواهد اما خودروسازان می‌گویند تنها نمونه با آپشن خودرو موجود است و باید آن را با آپشن خریداری کنید.

به جای مگان، 2 پراید و یک خودروی دیگر ببر!
میرآخورلو ادامه داد: نکته جالب در صنعت خودروی ایران آن است که مشتری، خودرویی را ثبت نام می‌کند اما موقع تحویل می گویند خودروی دیگری را ببر. مشتری مگان ثبت نام کرده اما می‌گویند "به جای آن دو پراید و یک خودروی دیگر ببر". انگار که خودرو کیلویی فروخته می‌شود.

وی افزود: همچنین خودرو مشتری را با رنگ دلخواه خود به عنوان مثال رنگ مشکی می خرد اما در زمان تحویل می‌گویند "این رنگ موجود نیست و باید مثلا خودرو را با رنگ سفید تحویل بگیری". در حالی که در هیچ کجای دنیا رنگ خودرو را به مشتری تحمیل نمی کنند.

نبود قطعات یدکی از دیگر مشکلات صنعت خودروی ایران است
مدیر کل دفتر صنایع فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بیان این‌که نبود قطعات یدکی از دیگر مشکلات صنعت خودروی ایران است، تصریح کرد: خودرو خراب می‌شود اما قطعات یدکی آن موجود نیست و مشتری باید از این نمایندگی با آن نمایندگی دنبال قطعات یدکی بگردد. میرآخورلو ادامه داد: نمونه‌ای داشتیم که خودرو 70 روز بود چراغ چک آن روشن بود اما نمایندگی‌های مختلف خودروسازان می‌گفتند عیب آن را تشخیص نمی دهیم و درنهایت نیز خسارت خواب خودرو در نمایندگی را نیز به مشتری پرداخت نکردند.

وی افزود: در مواردی نیز خودرو با کسری قطعه به مشتری تحویل می دهند به عنوان مثال خودرو ضبط صوت ندارد و به مشتری می گویند برو چند ماه دیگر از فلان نمایندگی 100 هزار تومان بابت نبود ضبط صوت بگیر اما چرا همین 100 هزار تومان را نیز همان زمان تحویل خودرو به مشتری پرداخت نمی کنند.

از مشتری و جد و آباد مشتری رضایت‌نامه کتبی می‌گیرند

مدیر کل دفتر صنایع فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بیان این‌که خودروساز مگان را می فروشد اما در موعد مقرر نمی‌تواند خودرو را تحویل بدهد، خاطرنشان کرد: دراین زمینه خودروساز به جای مگان، چهار پراید تحویل می‌دهد و از مشتری و جد و آباد مشتری رضایت‌نامه کتبی می گیرد که از کسی شکایت ندارد و از این موضوع راضی است اما همین عملکرد باعث نارضاتی مصرف‌کنندگان می‌شود.

خودروسازان برای جذب مشتری دان پاشی می‌کنند

میرآخورلو تصریح کرد: خودروسازان برای جذب مشتری دان پاشی می‌کنند زمان رونمایی یک خودروی جدید می گویند قیمت آن 14 میلیون تومان است بنابراین مردم نیز پیش خود می گویند قیمت آن مناسب است و ثبت نام می‌کنند اما در زمان عرضه خودروساز اعلام می‌کند که تولید خودرو با آن قیمت برایش نمی صرفد و قیمت خودرو را به 21 یا 24 میلیون تومان افزایش می‌دهد که در واقع این نوع اعلام قیمت تنها برای جذب مشتریان و گرفتن پول بوده است.
مرجع : ايسنا