به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۸ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۵۵۲۰۰
واكنش روسیه به تلاش اوکراین برای نزدیکی به غرب

پوتین: اراده كنم 2روزه شهرهای اروپایی را اشغال مي‌كنم

پوتین: اراده كنم 2روزه شهرهای اروپایی را اشغال مي‌كنم
گروه بين‌الملل: روزنامه آلمانی "زود دویچه" به نقل از مقامات دیپلماتیک اروپایی نوشت: پوتین در یک مکالمه تلفنی با پوروشنکو تهدید کرده است که اگر اراده کند، ارتش روسیه می‌تواند در عرض دو روز وارد کیف، ریگا، تالین، ورشو یا بخارست شود! زود دویچه می‌نویسد: تهدید پوتین را خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسون اتحادیه اروپا، افشا کرده است.

همزمان با تقاضای کمک تسلیحاتی رئیس جمهور اوکراین از کنگره آمریکا، خبر انتقال سربازان روسی در کریمه به مرزهای اوکراین منتشر شد. پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهور اوکراین، در کنگره ایالات متحده برای مبارزه مؤثر با جدایی‌طلبان طرفدار روسیه، از آمریکا تقاضای کمک‌های تسلیحاتی و نظامی کرد. او گفت که برای حفاظت از دموکراسی در اوکراین در برابر دست‌درازی‌های روسیه، باید ارتش اوکراین را تقویت کرد. پوروشنکو از نمایندگان کنگره آمریکا خواست اوکراین را تنها نگذارند. او هشدار داد که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، جامعه جهانی درگیر یک جنگ سرد جدید خواهد شد. به اعتقاد رئیس جمهور اوکراین، این جنگ، «جنگ آمریکا هم خواهد بود».

روز پنج‌شنبه و تقریبا همزمان با سخنرانی پوروشنکو در برابر نمایندگان کنگره آمریکا، رئیس‌جمهور روسیه با اعضای شورای حکومتی کشورش نشستی برگزار کرد. ولادیمیر پوتین در این نشست گفت که تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه روسیه ناقض اصول سازمان تجارت جهانی هستند. پوتین به حق برابر برای دسترسی تمامی کشورها به کالاها و بازارهای خدمات و اصول رقابت منصفانه و آزاد که سازمان تجارت جهانی بر آنها تاکید دارد، اشاره کرد.

پیش‌تر الکسی یولوکایوو، وزیر توسعه اقتصادی روسیه، گفته بود که روسیه می‌تواند از آمریکا و اروپا به سازمان تجارت جهانی شکایت کند. در واکنش به تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا، مسکو دست به تحریم متقابل زد و ورود مواد خوراکی از کشورهای غربی را به مدت یک سال ممنوع اعلام کرد. مقامات روسی تهدید کرده بودند که علاوه بر این در حال بررسی تحریم‌های تازه، از جمله ممنوعیت پرواز هواپیماهای غربی در آسمان روسیه هستند، اما تاکنون در این زمینه اقدام نکرده‌اند. پوتین در رابطه با تحریم متقابل کالاهای غربی گفت، این اقدام برای تنبیه غرب صورت نگرفته، بلکه به منظور حفظ منافع روسیه بوده است.

از آنجا که تحریم متقابل روسیه شامل سبزیجات و میو‌ه‌جات لهستانی هم می‌شود، مارک ساویکی، وزیر کشاورزی لهستان با تاکید بر اینکه این اقدام مخالف اصول سازمان تجارت جهانی است، این احتمال را داد که از روسیه به این سازمان شکایت کند. یک سخنگوی ارتش اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد که حدود ۴ هزار سرباز روسی مستقر در جزیره کریمه به مناطق مرزی با اوکراین منتقل شده‌اند و در حال آماده‌باش هستند. کمیته وزیران شورای اروپا در واکنش به این اقدام از روسیه خواست تمامی نیروهای ارتش خود را از اوکراین خارج نماید و از هر گونه اقدام نظامی در این کشور بپرهیزد. سازمان امنیت و همکاری اروپا هم اعلام کرد که تعداد ناظران خود در اوکراین را از ۲۵۰ به ۵۰۰ نفر خواهد رساند. این افراد بر روند آتش‌بس میان نیروهای دولتی و جدایی‌طلبان نظارت می‌کنند.
مرجع : دويچه وله